/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Linux eller windows xp
Fra : dr_scooter
Vist : 646 gange
40 point
Dato : 07-09-02 18:04

Hej med jer... jeg ville bare høre om nogen af jer kunne anbefalde at kører Linux på computeren.

Min Computer er en Amd Athlon Xp 2100+, 512 pc133 ram, geforce3 ti200 128mb tv-out, 60gb hd.

Jeg kører xp-prof i øjeblikket (har været iriterret af et par problemer på det sidste). Det jeg bruger min computer til er counter-strike(på nettet),
høre mp3, hente mp3 og film, se film og ellers bare nørde lidt rundt nettet. og selvfølgelig lave lektier

Jeg ville blive meget glad for at få et svar, for jeg har hørt så meget godt, og så meget ondt.

På forhånd mange tak...

Accepteret svar
Fra : ZeroX

Modtaget 50 point
Dato : 07-09-02 18:17

Linux egner sig ikke til at spille på....man kan godt vha. af Wine eller WineX, men det er meget svært at få til at køre ordentligt.....Windows XP burde være godt nok til at opfylde dine behov....men du kunne selvfølgelig installere Linux på en seperat partiotion og installere LILO eller GRUB og dermed have begge styresytemer inde, hvis du altså har lyst til at gå igang med linux.

Kommentar
Fra : KThy

Dato : 07-09-02 18:35

Jeg vil heller ikke anbefale dig at skifte. Gør det når du har brug for at få lidt mere ud af din pc, for eksempel til programmering, www-server eller bare når du er blevet træt af Micro$loth.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-09-02 17:38

dr_scooter wrote:

> Hej med jer... jeg ville bare høre om nogen af jer kunne anbefalde
> at kører Linux på computeren.

> Jeg kører xp-prof i øjeblikket (har været iriterret af et par
> problemer på det sidste). Det jeg bruger min computer til er
> counter-strike(på nettet),

Kunne blive problematisk cs skal køres under under en emulator (wine
eller wineX) men det er repporteret til nesten at virke
http://www.transgaming.com/gamepage.php?gameid=1 og
http://appdb.winehq.org/appview.php?appId=871

> høre mp3, hente mp3 og film, se film og ellers bare nørde lidt
> rundt
> nettet. og selvfølgelig lave lektier

Her kan linux formenteligt opfylde dine behov fint.

> Jeg ville blive meget glad for at få et svar, for jeg har hørt så
> meget godt, og så meget ondt.

Spil understøttelsen af linux er elendig. men ellers er det en
glimrende platform.
Problemet er ikke så meget oset her kan xp i sig selv ikke lægge
distance til linux men at meget få producenter gider undestøtte linux

--
Daniel Udsen
Nothing is more admirable than the fortitude with which millionaires
tolerate the disadvantages of their wealth.
-- Nero Wolfe

Kommentar
Fra : Tazdk

Dato : 07-09-02 21:16

Hej....

Jeg indrømmer at jeg køre winxp, men har da også overvejet at bruge linux... men hvis du skal spille er Linux som sagt ikke sagen... men jeg har et par råd, og du er velkommer til at skrive til mig på tazdk@mail.dk hvis du ikke forstår mig eller har spørgsmål.

Den bedste windows du kan bruge til spil og lektier, når det drejer sig om stabilitet er WINDOWS 2000 PROF.... Jeg kan ikke nævne mere stabilt system...(måske lige linux)

Hvis du køre XP så husk for gud skyld at installere den ren, lad være med at indstallere 98 eller andet først..... det kan give problemer.... TRO MIG.... Men igen kan du undvære at spille så køre linux... det er det bedste, som de andre siger ....

Kommentar
Fra : KThy

Dato : 07-09-02 21:19

Jeg har en dualboot med Red Hat 7.3 og W2K Pro. Jeg booter kun til Windows når jeg skal spille, alt andet kan klares fint i Linux.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-09-02 23:35

dudsen wrote:

>> Jeg ville blive meget glad for at få et svar, for jeg har hørt så
>> meget godt, og så meget ondt.
>
> Spil understøttelsen af linux er elendig. men ellers er det en
> glimrende platform.

Njaa.. spil kører ganske udemærket under linux. Se fx.
http://www17.tomshardware.com/howto/02q2/020531/windows_gaming-04.html

> Problemet er ikke så meget oset her kan xp i sig selv ikke lægge
> distance til linux men at meget få producenter gider undestøtte linux

Se det er netop problemet.

--
Jesper
12:27am up 5 days, 1:46, 1 user, load average: 0.15, 0.15, 0.10

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-09-02 04:51

On Sun, 08 Sep 2002 00:35:00 +0200, Jesper FA <news@skydiver.dk>
wrote:

>Njaa.. spil kører ganske udemærket under linux. Se fx.
>http://www17.tomshardware.com/howto/02q2/020531/windows_gaming-04.html

"spil" som en fællesmængde af udbuddet på spilmarkedet?

--
- Peter Brodersen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-09-02 09:53

Jesper FA wrote:

> dudsen wrote:

>>> Jeg ville blive meget glad for at få et svar, for jeg har hørt så
>>> meget godt, og så meget ondt.

>> Spil understøttelsen af linux er elendig. men ellers er det en
>> glimrende platform.

> Njaa.. spil kører ganske udemærket under linux. Se fx.
> http://www17.tomshardware.com/howto/02q2/020531/windows_gaming-04.html

Hvorfor kører quake3 under wineX, quake er orginalt udviklet til unix, og
kan downloades dertil.

http://valhalla.freshrpms.net/rpm.html?id=135 compilet og pakket af manden
bag freshrpms.net, klar til at blive installeret med apt-get. ;) (Og ja,
apt-get til redhat)

Ellers er der efterhånden en hel del spil som bliver udgivet til linux,
så det er ved at være en myte at der ikke er spil til linux.

http://www.happypenguin.org/list?sort=category
http://www.linuxgames.com/
http://www.linuxshoppen.dk/produkter.php?varegruppe=spil

Er hvad jeg lige hurtigt kunne finde, men kig på det første link, der er en
del af de "stører" spil ind imellem.

>> Problemet er ikke så meget oset her kan xp i sig selv ikke lægge
>> distance til linux men at meget få producenter gider undestøtte linux

> Se det er netop problemet.

Og så alligevel, der er linux drivere til alt muligt underligt hardware, og
open drivere er da også bedre. ;)

--
Greetings
Bjarke Freund-Hansen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-09-02 10:42

Peter Brodersen wrote:

>>Njaa.. spil kører ganske udemærket under linux. Se fx.
>>http://www17.tomshardware.com/howto/02q2/020531/windows_gaming-04.html
>
> "spil" som en fællesmængde af udbuddet på spilmarkedet?

"spil" som kategori af programmer.

--
Jesper
11:41am up 5 days, 12:59, 1 user, load average: 0.02, 0.06, 0.05

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-09-02 13:17

Jesper FA wrote:

> dudsen wrote:
>
>>> Jeg ville blive meget glad for at få et svar, for jeg har hørt så
>>> meget godt, og så meget ondt.
>>
>> Spil understøttelsen af linux er elendig. men ellers er det en
>> glimrende platform.
>
> Njaa.. spil kører ganske udemærket under linux. Se fx.
>
http://www17.tomshardware.com/howto/02q2/020531/windows_gaming-04.html

Uha jeg kan spille quake og civ3 det hjelper mig da ikke hvis jeg vil
spille et andet spil der ikke findes i en linux udgave

--
Daniel Udsen
Q: Why was Stonehenge abandoned?
A: It wasn't IBM compatible.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-09-02 16:02

dr_scooter wrote in <zjpe9.60862$ww6.4236387@news010.worldonline.dk>:
> Min Computer er en Amd Athlon Xp 2100+, 512 pc133 ram, geforce3 ti200
> 128mb tv-out, 60gb hd.

Tjah, den er da vist stor nok til Windows XP, så det er nok ikke performance
af selve OS'et der skal få dig til at skifte til Linux.

> Jeg kører xp-prof i øjeblikket (har været iriterret af et par problemer
> på det sidste).

Min historie: Jeg blev træt af Windows 98, og skiftede til Windows 2000. Det
fik jeg aldrig til at køre ordentligt, men så kom XP endelig ud. Det er den
værste Windows jeg endnu har prøvet.
Så besluttede jeg mig for at prøve mit favorit OS til servere, på min
Workstation. Jeg ved ikke lige hvor lang tid siden det er XP kom ud, men
jeg har jo så kørt med Linux næsten lige siden. Indtil videre tror jeg ikke
Windows kommer til at køre som primært OS her igen.

> Det jeg bruger min computer til er counter-strike(på
> nettet),

Counter-strike ved jeg ikke noget om.

> høre mp3, hente mp3 og film, se film

Det bruger jeg også meget tid på i Linux. :)
På mange områder synes jeg det kører bedre end jeg nogensinde fik det til i
Windows. Alt i alt synes jeg det kører bedst i Linux.

> og ellers bare nørde lidt rundt nettet.

Det går glimrende her. Det er sjældent jeg støder på noget som kræver IE
(går lige ud fra at du mente WWW). Når jeg gør, så er det alligevel
*næsten* altid noget bras, som godt nok ville blive renderet perfekt i IE,
men alligevel ikke have mere værdi.

> og selvfølgelig lave lektier

Det er jo så et vidt begreb. Men Office-programmer har ikke været noget
problem for mig, selv om diverse kunder og kolleger stadig bruger Microsoft
Office.

> Jeg ville blive meget glad for at få et svar, for jeg har hørt så meget
> godt, og så meget ondt.

Jeg har også hørt ufatteligt mange dårlige ting om Linux. Næsten alt er dog
fortid. Og af resten er næsten alt godt på vej til at være fortid.

Kun én ting tror (og håber) jeg ikke bliver meget anderledes: Mange brokker
sig (grundlæggende) over at det ikke er Windows.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian testing/unstable

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-09-02 16:28

Den Sun, 08 Sep 2002 14:16:57 +0200 skrev dudsen:
>Jesper FA wrote:
>
>> dudsen wrote:
>>
>>>> Jeg ville blive meget glad for at få et svar, for jeg har hørt så
>>>> meget godt, og så meget ondt.
>>>
>>> Spil understøttelsen af linux er elendig. men ellers er det en
>>> glimrende platform.
>>
>> Njaa.. spil kører ganske udemærket under linux. Se fx.
>>
>http://www17.tomshardware.com/howto/02q2/020531/windows_gaming-04.html
>
>Uha jeg kan spille quake og civ3 det hjelper mig da ikke hvis jeg vil
>spille et andet spil der ikke findes i en linux udgave

Det samme argument kan da bruges mod windows. Det kan da godt være man
kan spille quake og civ3 under windows, men det hjælper mig da ikke hvis
jeg vil spille et andet spil der ikke findes i en windows udgave.

Så er windows altså også uegnet til spil

Mvh
Kent

PS: Nej, jeg kan IKKE få Gran Turismo til windows.
--
The revolution has just begun.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-09-02 16:40

dudsen wrote:
> http://www17.tomshardware.com/howto/02q2/020531/windows_gaming-04.html
>
> Uha jeg kan spille quake og civ3 det hjelper mig da ikke hvis jeg vil
> spille et andet spil der ikke findes i en linux udgave

Enig... Efter min mening der kun 2 løsninger. 1) dual-boot 2) lad være
med at spille. Selv har jeg valgt den første.

--
/Karsten
"There are 10 types of people in the world: Those who understand binary,
and those who don't"

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-09-02 16:40

dudsen wrote:
>>>Spil understøttelsen af linux er elendig. men ellers er det en
>>>glimrende platform.
>>
>>Njaa.. spil kører ganske udemærket under linux. Se fx.
>>
> http://www17.tomshardware.com/howto/02q2/020531/windows_gaming-04.html
>
> Uha jeg kan spille quake og civ3 det hjelper mig da ikke hvis jeg vil
> spille et andet spil der ikke findes i en linux udgave

Med WineX kan du lidt mere...

   <http://www.transgaming.com/>

--
-
Lars
http://coder.dk/sohofaq.php - Uofficiel WOL SOHO 77 FAQ
http://wshlman.moons.dk/ - Say goodbye to GameSpy
- A Free Half Life Manager!
To mail me remove your pants.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-09-02 16:53

dr_scooter wrote:
> Hej med jer... jeg ville bare høre om nogen af jer kunne anbefalde at
> kører Linux på computeren.

Selvfølgelig

> Min Computer er en Amd Athlon Xp 2100+, 512 pc133 ram, geforce3 ti200
> 128mb tv-out, 60gb hd.

Ingen problemer det.

> Jeg kører xp-prof i øjeblikket (har været iriterret af et par problemer
> på det sidste). Det jeg bruger min computer til er counter-strike(på
> nettet),
> høre mp3, hente mp3 og film, se film og ellers bare nørde lidt rundt
> nettet. og selvfølgelig lave lektier

Jeg spiller også Counterstrike under linux. På et tidspunkt var der
problemer med at man blev kicked for cheat, selv om det var en helt ren
installtion. Det er blevet fixed nu. Til lektier er det er problem, hvis
man som mig får undervisning i mathcad i skolen, så bruger jeg vmware,
hvor man kan køre flere os's samtidig. Det kan desværre ikke bruges til
spil.

hilsen Esben

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-09-02 17:03

On Sun, 08 Sep 2002 11:42:23 +0200, Jesper FA <news@skydiver.dk>
wrote:

>"spil" som kategori af programmer.

Med fare for at lægge ord i munden på dig:

Hvis en person siger, at han gerne vil købe en computer, så han
"spille spil", så har du ingen problemer i at anbefale ham linux,
fordi "spil kører ganske udmærket under linux"?

--
- Peter Brodersen

Kommentar
Fra : KThy

Dato : 08-09-02 19:35

Hvis en person ikke ønsker at bruge sin computer til andet end at spille spil (eller det ihvertfald er den primære anvendelse af dyret), så ville jeg anbefale vedkommende Windows...men jeg ville også anbefale ham at overveje, om det så ikke var smartere at investere i en X-Box, PS2 el. lignende. Til alt andet brug - tekstbehandling, programmering, www-surf og alm. forefaldende arbejde - kan jeg ikke se hvorfor man skulle bruge Windows. Givet, indlæringskurven er stejl i forhold til Windows, men udbyttet kan altså også blive tilsvarende større.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-09-02 18:37

Esben Skov Pedersen <hr_skov@yahoo.com> writes:

> Jeg spiller også Counterstrike under linux.

Åh? Fortæl fortæl...

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-09-02 20:30

Kent Friis wrote:

>>Uha jeg kan spille quake og civ3 det hjelper mig da ikke hvis jeg
>>vil spille et andet spil der ikke findes i en linux udgave
>
> Det samme argument kan da bruges mod windows. Det kan da godt være
> man kan spille quake og civ3 under windows, men det hjælper mig da
> ikke hvis jeg vil spille et andet spil der ikke findes i en windows
> udgave.
>
> Så er windows altså også uegnet til spil

Udbudet af spil til widows er mange gange større til windows end til
linux/unix.

--
Daniel Udsen
You are always busy.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-09-02 21:34

Den Sun, 08 Sep 2002 21:30:15 +0200 skrev dudsen:
>Kent Friis wrote:
>
>>>Uha jeg kan spille quake og civ3 det hjelper mig da ikke hvis jeg
>>>vil spille et andet spil der ikke findes i en linux udgave
>>
>> Det samme argument kan da bruges mod windows. Det kan da godt være
>> man kan spille quake og civ3 under windows, men det hjælper mig da
>> ikke hvis jeg vil spille et andet spil der ikke findes i en windows
>> udgave.
>>
>> Så er windows altså også uegnet til spil
>
>Udbudet af spil til widows er mange gange større til windows end til
>linux/unix.

Det hjælper da ikke at man kan få en masse kedelige spil til windows,
hvis man ikke kan få dem man kan li.

Mvh
Kent
--
Demokrati er lige som den 29. februar - begge dele forekommer
en gang hver fjerde år.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-09-02 21:53

Kent Friis wrote:

> Den Sun, 08 Sep 2002 21:30:15 +0200 skrev dudsen:
>>Kent Friis wrote:
>>
>>>>Uha jeg kan spille quake og civ3 det hjelper mig da ikke hvis jeg
>>>>vil spille et andet spil der ikke findes i en linux udgave
>>>
>>> Det samme argument kan da bruges mod windows. Det kan da godt være
>>> man kan spille quake og civ3 under windows, men det hjælper mig da
>>> ikke hvis jeg vil spille et andet spil der ikke findes i en
>>> windows udgave.
>>>
>>> Så er windows altså også uegnet til spil
>>
>>Udbudet af spil til widows er mange gange større til windows end til
>>linux/unix.
>
> Det hjælper da ikke at man kan få en masse kedelige spil til
> windows, hvis man ikke kan få dem man kan li.

Du kan få endnu færre spil til linux ergo er spilunderstøttelsen
bedre på windows end på linux.
Hvor lenge kan vi mon fortsætte denne strid om ord?

--
Daniel Udsen
Sendmail may be safely run set-user-id to root.
-- Eric Allman, "Sendmail Installation Guide"

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-09-02 18:37

Den Sun, 08 Sep 2002 22:53:06 +0200 skrev dudsen:
>Kent Friis wrote:
>
>> Den Sun, 08 Sep 2002 21:30:15 +0200 skrev dudsen:
>>>Kent Friis wrote:
>>>
>>>>>Uha jeg kan spille quake og civ3 det hjelper mig da ikke hvis jeg
>>>>>vil spille et andet spil der ikke findes i en linux udgave
>>>>
>>>> Det samme argument kan da bruges mod windows. Det kan da godt være
>>>> man kan spille quake og civ3 under windows, men det hjælper mig da
>>>> ikke hvis jeg vil spille et andet spil der ikke findes i en
>>>> windows udgave.
>>>>
>>>> Så er windows altså også uegnet til spil
>>>
>>>Udbudet af spil til widows er mange gange større til windows end til
>>>linux/unix.
>>
>> Det hjælper da ikke at man kan få en masse kedelige spil til
>> windows, hvis man ikke kan få dem man kan li.
>
>Du kan få endnu færre spil til linux ergo er spilunderstøttelsen
>bedre på windows end på linux.

Nej, linux understøtter spil bedre end windows, men der er flere spil
der understøtter windows.

Men IMHO er antallet af spil irrelevant, (kvalitet frem for kvantitet),
når der er så forbandet langt mellem godt spil under windows.

>Hvor lenge kan vi mon fortsætte denne strid om ord?

Indtil du giver mig ret, hvis det skal være :-þ

Mvh
kent
--
Exception 0E in module IFSMGR.VXD
Press control-alt-delete to reboot

Kommentar
Fra : dr_scooter

Dato : 09-09-02 20:33

Tusind tak for hjælpen alle sammen!!!!

Venlig Hilsen
Dr_Scooter

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-09-02 22:49

Jeg kører også counter-strike, warcraft 3 og starcraft under linux. Jeg købt
medlemskab hos www.transgaming.com - det kan godt betale sig, så kan man
køre næsten alle windows spil. Dog med kun ca. halv udelse, men det kan man
jo leve med til de få windows-only spil man bare må have.

Kommentar
Fra : ZeroX

Dato : 10-09-02 12:30

Man behøver ikke købe medlemsskab man kan bare hente sourcen ned og compile det selv

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-09-02 16:55

Den Mon, 9 Sep 2002 23:48:56 +0200 skrev RangerDude:
>Jeg kører også counter-strike, warcraft 3 og starcraft under linux. Jeg købt
>medlemskab hos www.transgaming.com - det kan godt betale sig, så kan man
>køre næsten alle windows spil. Dog med kun ca. halv udelse, men det kan man
>jo leve med til de få windows-only spil man bare må have.

Har du fået starcraft til at virke med IPX? Hvordan?

(Jeg kender godt howto'en, men jeg har en nyere Wine-version, som er
mere stabil, men åbenbart har problemer med IPX - hvilken version er
både stabil og virker med IPX?).

Mvh
Kent
--
NT er brugervenligt - det er bare brugerne der ikke kan finde ud af det
- en NT-administrator

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-09-02 11:22

> Har du fået starcraft til at virke med IPX? Hvordan?
>
> (Jeg kender godt howto'en, men jeg har en nyere Wine-version, som er
> mere stabil, men åbenbart har problemer med IPX - hvilken version er
> både stabil og virker med IPX?).

Jeg har ikke spillet starcraft så meget og ikke på netværk. Har kun
spillet singleplayer - kan ikke hjælpe dig. Sorry - bare battlenet i
warcraft virker er alt godt. :)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-09-02 16:18

Den Wed, 11 Sep 2002 10:21:44 +0000 skrev RangerDude:
>
>> Har du fået starcraft til at virke med IPX? Hvordan?
>>
>> (Jeg kender godt howto'en, men jeg har en nyere Wine-version, som er
>> mere stabil, men åbenbart har problemer med IPX - hvilken version er
>> både stabil og virker med IPX?).
>
>Jeg har ikke spillet starcraft så meget og ikke på netværk. Har kun
>spillet singleplayer - kan ikke hjælpe dig. Sorry - bare battlenet i
>warcraft virker er alt godt. :)

Battle.net virker ikke i StarCraft. Det er faktisk det eneste tidspunkt
hvor det konsekvent er nødvendigt at lave en "killall wine".

Mvh
Kent
--
A Elbereth Gilthoniel, silivren penna míriel
o menel aglar elenath! Na-chaered palan-díriel
o galadhremmin ennorath, Fanuilos, le linnathon nef aear, sí nef aearon!
- Tolkien, "The Lord of the Rings"