/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Pommes
Fra : netper
Vist : 1831 gange
200 point
Dato : 07-09-02 17:21

Så er der endnu et af de franske spørgsmål, vil jeg tro.

Jeg er faldet over en liste med navne på kartoffelretter dog uden forklaringer eller opskrifter, ens for dem er at de heder pomme eller pommes og så et navn bagefter.

Er der nogen der ved hvad pommes betyder, selv mener jeg det må være kartoffel, men det kunne jo være noget med tilberedningen også.

Jeg har ikke kunnet finde opskrifter til følgene

Pomme allumette
Pomme noisette
Pomme lyonnaise
Pomme croquette
Pomme feriere
Pomme Marcaire
Pomme paille
Pomme parisenne
Pomme pont-neuf
Pomme Purrée
Pomme galettes
Pomme gaufêttes
Pomme raffles
Pomme rissollées

Mon der er nogen der kan hjælpe

Jeg skal nok dele spørgsmålet op efterhånden som der forhåbentlig kommer besvarelser

Mvh

Per

Kommentar
Fra : thunderbox

Dato : 07-09-02 17:59

hej
bruger du kun danske søgemaskiner ??
for der findes altså flere end lige danske
_________________
her er måske noget
http://cooking2000.free.fr/index.html

Kommentar
Fra : netper

Dato : 07-09-02 18:02

til thunderbox

Det er rigtig at der findes mere end danske søgemaskiner, men problemet for mig er at jeg ikke har været så heldig i mine forsøg på at oversætte fra engelsk, syntes der er så mange ord og fagudtryk jeg ik kan finde på dansk

Per

Kommentar
Fra : thunderbox

Dato : 07-09-02 18:06

jamen det var derfor jeg lavede det tip med online oversættelse
men folk kunne åbenbart ikke lide den ; ærgeligt

Kommentar
Fra : netper

Dato : 07-09-02 18:09

thunder

jeg har prøvet et af de tip med oversættelserne, men de opskrifter jeg prøvede med var der en del ord den ikke kunne finde sååååå

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 07-09-02 18:55

Hej netper

At pomme/pommes betyder kartoffel, er ganske sikkert. At det er forskellige kartoffelretter, du har fundet frem til, er der derfor ingen tvivl om. Hvis noget i retternes navne relaterer til tilberedningen, kan det kun være det ord, der kommer efter pomme: allumette, noisette osv.

Opskrifterne kan jeg til gengæld ikke hjælpe dig med. Desværre. Men har du prøvet at rådføre dig med en fransk-dansk ordbog? Sådan en kan du finde på biblioteket.

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 07-09-02 19:00

NB! Nok så vigtigt: Forhør dig på biblioteket, om de ikke har en dansksproget kogebog med franske retter! For så skulle problemet jo næsten være løst.

Kommentar
Fra : thunderbox

Dato : 07-09-02 19:27

hej netper
prøv lige at kigge på denne side det kunne være at det var noget for dig
http://www.dk-kogebogen.dk/nyeste.php

Kommentar
Fra : netper

Dato : 07-09-02 19:34

thunderbox

øhhhhhh skal vi ikke sige at den side kender jeg rimlig godt *Griner*

Kommentar
Fra : thunderbox

Dato : 07-09-02 19:44

den er jo rodet få den delt op

Kommentar
Fra : netper

Dato : 07-09-02 19:49

thunderbox

hvad er det der er rodet???, det er den opskriftssamling jeg kender til der er delt mest op.

hvis du kun tænker på den ene side der så har du jo ret, men det er kun en meet lille del af samlingen

Kommentar
Fra : jrh

Dato : 07-09-02 21:16

pom betyder æble og pommes er flertal det fulde navn er pommes de tere og betyder joed æble alle ord og opskrifter kan du se i bogen LÆREBOG FOR KOKKE da er der også forklaring på hvad navnet på den kartoffelretten betyder og hvorfor

mvh.
jrh.

Kommentar
Fra : jrh

Dato : 07-09-02 21:26

alle opskrifter og forklaringer kan du finde i bogen lærebog for kokke og kan lånes på biblioteket

mvh.
jrh.

Accepteret svar
Fra : mcloud

Modtaget 200 point
Dato : 07-09-02 21:28

hej Per
her er forklaring:

Pomme allumette- store skrællede kartofler der er skrællet med et allumette-jern ellerstrimlet i tændstik tykkelse ,derefeter friturestegt.

Pomme noisette-kartofler der udbores med et jern til størrelse som hasselnødder,blancheres og steges gyldne i afklaret smør,krydr med salt.

Pomme lyonnaise-3 delekogte kartofler 1 del løg ,skæres i skiver og sauteres hver for sig let gyldne i smør,blandes og krydr med salt og peber,drys med hakket persille.

Pomme croquette-melede kartofler koges puremøre,køler og røres op med 100 gram smør pr kg. kartofler .Derefter over varmen med 4 æggeblommer krydr med salt og peber.
kartoffelmosen sprøjtes som propper eller stænger , afkøles paneres i mel udpisket æggehvide og rasp,bages hurtigt i friture og afkøles. mosen kan tilsættes forskellige sauteret urter ,krydderurter m.m.og raspen kan også erstattes med knuste nødder eller mandler,nudler.

Pomme feriere-store bagte kartofler skæres igennem og udhules ,indmaden blandes med finthakkede ,smørdampede urter i forholdet 2 dele urter 1 del mos,krydr med salt og peber fyldes i skallerne igen ,drysses med ost og vædes med smør og bages gyldne.

Pomme Marcaire-indmaden af bagte kartofler pureres og monteres med 100 gram smør pr kg.mos,krydr med salt og peber,kartoffeldejen udrulles i 2 cm tykkelse ig skæres i skiver og bages gyldne i afklaret smør.bruges som underlag for feks.tournedos,kalvemedalloins m.m

Pomme paille-kartofler skæres med et juliennejern ,bages i friture .

Pomme parisenne-kartofler udbores med et parisiennejern ,den store kugle,blancheres og steges gyldne med i afklaret smør,krydres med salt.

Pomme pont-neuf-store kartofler skæres i 1,5gange 1,5gange3 cm og tilberedes som pommes frites.

Pomme Purrée-melede kartofler skrælles og flækkes og koges møre i vand uden salt,køles og pureres direkte ned i enn serveringsskål,serveres straks.

Pomme galettes-kroket masse formes i ruller på 3 cm i diameter ,køler og hærder i kæleskab skæres i 1 cm skiver og ristes i smør.

Pomme gaufêttes-store skrællede kartofler skæres på speicieljern med takket kniv,for hver skive drejes kartoflen,så det næste snit ligger vinkeltret på det forrige,kartoflerne der ligner små riste eller vafler udvandes og bages i friture til de er gyldne ,krydr med salt.

Pomme raffles-1 kg store,skrællede kartofler skæres i skiver på ½-3/4 cm ,blanceres i kogende vand med salt,skylles let,aftørres og lægges i smurt tærteform lagvis med fløde--æggemasse af 2½ dl piskefløde pisket sammen med 2 æg og tilsmagt med finthakkede hvidløg,rosmarin samt salt og stødt hvidt peber.Bages i ovn ved 200 grader i 20-40 minutter.

Pomme rissollées-små runde kogte og pillede kartofler steges gyldne i smør krydres med salt og peber.

det var en stor mundfuld Per
håber du kan bruge oplysningerne
mvh mcloud

Godkendelse af svar
Fra : netper

Dato : 07-09-02 21:32

til mcloud

Det kan du tro jeg kan, faktsik havde jeg ikke engang turdet håbe på så mange svar

Per