/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
P-bøde
Fra : kim.frantzen
Vist : 1482 gange
20 point
Dato : 08-03-05 20:59

I de lejligheder hvor jeg bor er der nogle tilhørende p-pladser, hvor car-park nu har over taget p-pladserne, beboerne har fået udleveret en plastic lomme og et personligt p-kort, lomen skal sættes i ruden med kortet i. Da vi en dag kom hjem fra arbejde var vores kort faldet ud af lommen hvilket vi opdagede, dagen efter med en p-afgift i. vi skrev til dem at den ville vi ikke betale da de bare kunne levere nogle ordenlige lomme (har opserveret at lommerne har gået i stykker på mange andre biller), de sendte et brev at det kunne de ikke imøde komme, og sendte en ny bøde +100 kr, sådanne skrev vi frem og tilbage, men nu truer de os med retten. mit spørgsmål er skal vi betale de 800kr. det er blevet til eller har vi en sag. det er jo lidt irrerterende at de bare kommer og true folk med retten.

mvh Kim Frantzen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-03-05 21:16

Tja, hvis vagten ikke har kunnet se p-kortet som dokumentation for at I har parkeret lovligt, har vedkommende lov til at udstede en parkeringsafgift.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : Tusa

Modtaget 30 point
Dato : 08-03-05 21:24

Hej Kim

Hvis du kan dokumentere du havde ret til at pakere der(det kan du ved at sende en kopi af dit personlig p-kort)skal de trække bøden tilbage,de vil ikke vinde i retten.Jeg har selv været ude for det samme med car-park,jeg dukomenterede og de trak bøden tilbage.

mvh
Tusa

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-03-05 21:25

Hvis det ikke kan lade sig gøre at anvende kortet efter hensigten vil du måske have en sag, men prøv at læse dette, som jeg har "sakset" hos FDM, hvor jeg selv er medlem og som kan hjælpe med den slags:
Citat
Må det private firma gerne pålægge rykkergebyrer, selvom jeg har klaget?

Nej, hvis du har klaget og så længe du fastholder din klage kan du ikke blive pålagt rykkergebyrer. Sålænge du fastholder din klage må p-firmaet heller ikke true med inkasso. Du skal dog kunne bevise, at du har fastholdt din klage. FDM anbefaler derfor, at klager til private parkeringsfirmaer sendes med fax eller med anbefalet brev. Hvis parkeringsfirmaet afviser din klage med en nærmere begrundelse, skal du igen klage skriftligt hvis du ikke kan acceptere begrundelsen. Ellers risikerer du at blive pålagt nye rykkergebyrer.

Lad nu være med, at tage dette for bogstaveligt for noget tyder på, at private aldrig får ret hos disse private parkeringspengemaskiner, der har betalt jeres udlejer for, at få lov til at malke beboerne når de er glemsomme eller uopmærksomme.
Jeg har lidt svært ved, at se, at plasticlommen skulle forhindre korrekt brug, men hvis det er et generelt problem skulle du måske tale med de andre beboere om I skulle slå jer sammen om at køre en sag på noget der måske er en smart måde (hvis det forholder sig sådan), at få folk til at parkere ulovligt.
CarPark og EuroPark har tabt sager på grund af for dårlig skiltning og måske har de fundet en ny fidus, men pas nu på for de er stædige og FDM har måttet slæbe dem gennem flere retsinstanser før de gav op.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-03-05 21:28

Spørg dog hos den frati advokatvagt som findes i enhver kommune. Har du lejet en lejlighed med tilhørende parkeringsplads, mu du også have mulighed for at benytte den uden at blive pålagt bøde, dIN BIL MÅ HAVE ET REGISTRERINGSNUMMER, SOM PARKERINGSVAGTEN SÅ HAR SKREVET PÅ BØDEOPKRÆVNINGEN, DETTE NUMMER MÅ VÆRE BEVIS FOR AT DET ER DIG DER HOLDT LOVLIGT PÅ DEN PLADS DU HAR ERHVERVET RET TIL AT BENYTTE, SPØRG DOG ADVOKATEN Undskyld de store bogstaver

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-03-05 21:31

Sund fornuft, som tilsyneladende preller af på de der moneymakers.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-03-05 21:38
Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 08-03-05 21:55

siger din lejekontrakt at du har ret til bruge en p-plads?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 08-03-05 21:56

Måske kan denne tråd bruges til noget ?

http://www.kandu.dk/dk/spg/47830

Godkendelse af svar
Fra : kim.frantzen

Dato : 08-03-05 22:48

Tak for svaret Tusa.