/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Fotografi Spørgsmål.
Fra : mrm86
Vist : 495 gange
350 point
Dato : 08-03-05 18:12

Opgave 3: Hvad er et dokumentarisk fotografi? Forklar og giv eksempler.

Opgave 4: Hvad er et arrangeret fotografi? Forklar og giv eksempler

Opgave 5: Hvad er et manipuleret fotografi? Forklar og giv eksempler

Den der kan give nogen gode og ikke alt for korte svar på spørgsmålene samt finde et eksemplar, får 350 point for det!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-03-05 18:40

Hvis du fotograferer en ulykke/bryllup/trfikprop, så er det dokumetarisk fotografi.
En pakke corflakes /to børn der sidder pænt i matrostøj er arrangeret fotografi.
Et billede af dig selv siddende i en racerbil på en motorbane er manipuleret fotografi.
Fyldet omkring opgaverne må du selv klare i dit eget sprog, så man kan se det er dig der har lavet det.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-03-05 19:33

dokumentarisk/ billede der tilknyttes en historie fra virkeligheden

arrangeret / for eks. familien stillet op til fotografering, morfar der ikke kan køre bil siddende i en racer, billede af en opstiling af effekter til salg reklame etc.

manipuleret/ fotografi der er lavet om på (manipuleret med) - for eks. med et program der kan give andre effekter end de oprindelige ( modellen bliver måske slankere eller omvendt - eller der er sat et andet hovedet på etc.)

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 08-03-05 20:03

Stødte lige på denne artikel om billeder http://www.cfje.dk/cfje/vidbase.nsf/ID/VB00664012?OpenDocument&Print
Den kan indgå i dit arbejde.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 08-03-05 20:32

hEJ MRM86 .
Hej, da jeg så dit spørgsmål tænkte jeg, det ved alle da,men så var det jeg tænkte hvag siger ordbogen, og nu tager vi det fra en ende af, først dokumentarisk, i ordbogen står der at dokumentere dvs, tager du et billede af dine fødder, ja så dokumetere du at du har to fødder,med andre ord du laver et bevis på noget som er,
At arrangere ,betyder igen efter ordbogen, at du igen bruger dine føder, måske mellem nogle sko, du laver ikke om på noget, både føder og sko ser ud som i virkeligheden,men du har placeret det så det ser pænt ud .
At manipulere betyder igen, ifølge ordbogen ikke helt hæderlig, og det må jo betyde, at laver du om på virkeligheden ,foreks, fem stortær på hver fod ,ja så er du ikke helt hæderlig du har manipuleret ,for du har vel kun to stortær .Der er nogen der siger det danske sprog er svært ,ja hvis man ska kende det ud i hver en krog, er der nok ikke mange der kan være med .Vi tager den lige en gang til ,du er lystfisker du viser nu hvad du har fanget en lille fisk som ikke en gang kan gøre en kat mæt .M en ejeren af fiskedammen har et skilt stående hvor han viser at her kan du fange fisk så store så ingen tro dig .Han har arrangeret.Hvad værer er at nu skal du betale for at få lov til at fiske i hans sø , Og så viser han at du kan fange fem fisk samtidig på en krog, han er vist ikke helt hæderlig .Alltså han manipulerer.Håber det har givet lidt forståelse .

MVH patrol2