/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Fjerne GRUB fra computeren
Fra : Pc freak
Vist : 631 gange
200 point
Dato : 08-03-05 15:14

jeg har for sjov prøvet at installere red hat linux 9.0 på en partition af min harddisk, men så blev jeg træt af det, og slettede partitionen. nu har jeg bare det problem at jeg ikke kan komme ind i windows mere... den kommer med en slags "grubdos" men hvor der kun står en masse komandoer man kan skrive. de virker bare ikke..

så nu vil jeg gerne ind i windows igen, og have fjernet grub, uden at formattere

/Pc freak

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 210 point
Dato : 08-03-05 16:02

Læg en start/boot diskette til win 98 og start comp.
Lad den rulle ind og skriv sådan:
A:\>fdisk /mbr og tryk enter (måske smider den så boot manageren "grub" væk)

Godkendelse af svar
Fra : Pc freak

Dato : 08-03-05 17:39

jeg har løst det, ved at bruge xp cd'en og køre fixmbr... men fordi du var den eneste der svarede får du pointne

/Pcfreak

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-03-05 18:52

Det er ca. det samme fdisk /mbr laver.
Det første comp ser på harddisken er Master Boot Record (mbr)
Det er den som henviser til den partition hvor der skal bootes.
GRUB og andre boot managers sætter sig ind før mbr og styrer det hele.