/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Syntetiske instrumenter
Fra : Vestjyden
Vist : 599 gange
100 point
Dato : 07-09-02 14:36

Er der nogen der véd om der er pengeinstitutter i DK som handler med futures og optioner til privatpersoner. Nordea og andre af de store vil kun handle med kunder, der har over 1 million i formue. I Sverige kan man som privatperson handle optioner f.ex. på Ericsson og Telia-aktier (så vidt jeg er orienteret).

Accepteret svar
Fra : JensT

Modtaget 100 point
Dato : 07-09-02 18:44

Fra københavns fondbørs's sider: Handel med fut og opt kanb ske gennem medlemmer af FUTOP clearing centralen:
http://www.xcse.dk/dk/futop/05/index.asp

Godkendelse af svar
Fra : Vestjyden

Dato : 03-11-02 19:20

Tak for svaret JensT.

Kommentar
Fra : sspetersen

Dato : 18-11-02 17:18

Det er rigtigt at handel i danske børsnoterede futures og optioner kan ske gennem medlemmer af Futop Clearingcentralen. Det er imidlertid ikke alle af disse medlemmer der reelt tilbyder handel til alm. privatpersoner. Ønsker man kvalificeret rådgivning og rimelige priser i danske futures eller optioner bør man tage kontakt til Sydbank eller Danske Bank. Nordea ønsker underligt nok ikke at servicere mindre privatkunder på dette område.

I Danmark kan man handle futures og optioner på KFX Indekset og på 12 enkelt aktier, herunder bla. Danske Bank, Novo, TDC, Lundbeck, Vestas, Falck, NEG Micon. Der er endnu ikke så meget omsætning i det danske marked som i Sverige eller Norge. Det ser imidlertid ud til at der er ved at ske noget. Københavns Fondsbørs havde således omsætningsrekord i oktober måned med ca. 55.000 kontrakter. Så der er andre end dig der har fået øjene om for anvendelse af futures og optioner.

Kommentar
Fra : Vestjyden

Dato : 18-11-02 18:45

Tak for dit uddybende svar. Jeg vil helt sikkert tage kontakt til et af de to pengeinstitutter for at høre nærmere ....