/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
springer op
Fra : pivpiv80
Vist : 1061 gange
100 point
Dato : 08-03-05 14:20

Vores hund på knap et år springer op og jeg synes vi ar prøvet alt.
Hun er ellers lydig og lærenem, men lige det der med at springe op... det fatter hun ikke at hun ikke må.
Vi siger nej, vender ryggen til skubber hende ned imens vi siger nej, sætter os ned for at hilse på hende og så videre.

Har I nogle gode råd?

Helle

Accepteret svar
Fra : nakuaq

Modtaget 110 point
Dato : 08-03-05 14:32

Hej Helle
I hvilke situationer springer hun op - er det når I kommer hjem? eller er det hele tiden? - du skriver i sætter jer for,at hilse - så det må være når I kommer hjem.
Du har ellers fat i noget af det rigtige - men i stedet for,at sætte nej på eller skubbe til hende - så prøv at lade være,at sige noget - men vend siden til hende - og hold fast i det - det tager lidt tid men det hjælper - det sikkert.
Hvad gør du med dine hænder?løfter du dem? - de skal være passive ned langs siden.Og hver gang hun springer op så bare siden til - men husk også når hun reflektere på dit kropssprog så beløn hende.
Hvis hele familien følger det slavisk - så går der ikke længe før du har en hund der ikke springer op - har selv været det igennem med min Schæfer - og det lykkedes også,så fat mod og tålmodighed og det vil også lykkedes for dig - men det kræver du gør det hver gang og husker,at rose hende når hun gør det rigtige - det ret så vigtigt
Venlig hilsen Dyma
www.narsarsuaq.dk

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 08-03-05 14:59

Hej Pivpiv
Det er et helt fint råd fra Dyma
Du kan evt. også gå lidt hårdere til værks som f.eks.
Når jeres hund springer op, da løfter du dit knæ ( så det lige markerer / måske rammer dens bryst ) samtidig med at du skælder hunden ud
Det virker i løbet af kort tid når hunden forbinder det med at springe op som noget ubehageligt som den får skældud for
Held og lykke
mvh
krakgt

Kommentar
Fra : nakuaq

Dato : 08-03-05 15:30

krakgt
Det der med,at sætte et knæ op foran hunden kan gi fatale følger - jeg har en hvalpekøber hvis hund hoppede op - hunden ramte knæet og det gav en mega blodansamling som kostede en operation - så tag den tid det tager det betaler sig ikke med bissethed.
Dyma

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-03-05 15:43

ØØøøøøh, jeg er måske ikke den rigtige at spørge.... Eller måske er jeg netop.
For Silke har været en grusom "springe op-hund" lige fra jeg fik hende.. Da jeg besøgte hende i kennelen sprang både mor og bedstemor op for at hilse, og jeg tænkte, nej! det skal min hund i hvert fald ikke bryde sig om. Også hendes far var helt ustyrlig, da vi mødte ham. Til trods for, at han var en højt præmieret meget dygtig jagthund.

Og det ligger åbenbart i generne. Silkes søster har præsteret at springe op og slå brillerne af mig. (jeg er 182 høj). Springe op og nippe sin (høje) far i øret, så blodet flød. Og i næsen, så blodet flød. Springe "op" af børnehavebørn på udflugt så der væltede 4 kegler.. og de første 2 væltede en gang mere efter at de skrigende var blevet rejst op af pædagogerne... Virkelig pinligt...
--SÅ slem har Silke dog ikke været. Men jeg synes også jeg har gjort alt hvad der foreslås med stor ihærdighed...

Nu er Silke knap 3 år. Og hun springer stadig op. Men kun op af særligt udvalgte: Yndlingsvenindens "mor" kan vist nærmest lide det, og gør intet for at stoppe det, så det vil jeg ikke blande mig i.
Men hun kan stadig finde på at springe op af mig også. Hvis jeg står for længe og snakker med andre hundeluftere, så bliver hun utålmodig og springer op. Jeg ignorerer hende totalt, folder armene over brystet og forsøger ihærdigt at lade som ingenting... Og det kan være svært, når de andre hundeluftere opfatter det som et opbrudssignal og går videre hjem. Så må jeg stå der med armene overkors og stirre ud i luften midt på marken, mens jeg studerer skyerne... Og i hvert fald slet ikke tænker på Silke!
Den med knæet har jeg ikke brugt til hende, for hun er klog nok til at springe op af ryggen på mig.. -Jeg bryder mig heller ikke rigtig om den, fordi man kan komme til at ramme hunden hårdere end man egentlig ønskede...

Men fat mod, Helle, i løbet af et års tid eller to kan det være, hun får lært det. Hvis du hele tiden træner med det..
Og jeg må lige indføre, at Silke ikke er en "uopdragen" hund. Hun har bestået brugsprøve og klasse 1 og 2 i DKK-lydighed. I øjeblikket træner vi klasse 3.

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 08-03-05 15:46

Hej Nakuaq
Den hvalpekøber du må kende har vist ikke nøjes med at markere, der må have været vægt bagved - men never mind, det vigtigste er at hunden forstår hvem der bestemmer hvilket naturligvis altid er en balanceagt - så rådet til pivpiv er at få sat sig i respekt, så hun ikke skal slås med problemet i tiden fremover
mvh
krakgt

Kommentar
Fra : nakuaq

Dato : 08-03-05 15:59

man sætter sig ikke i respekt med vold - og er uheldet ude så nej der behøver skam ikke så meget til - og hvorfor ikke bruge hundens eget sprog som de forstår - jeg har aldrig set en hund sætte knæet op på den måde - og mange gange når hunden springer op er der altså kraft bagfra.
Dyma

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 08-03-05 16:20

Man kan da godt få mange hunde til at makke ret med voldm man så gør hunden det af anget og ikke glæde. Jeg kunne godt tænke mig at se krakgt i hoved hvis han glædestrålende kom hjem og så blev mødt med en knytnæve eller et knæ, for hunden springer op fordi den er glad for at se en. Hunden gøe ikke noget for at vær ulydig (genere nogen) men fordi den ikke ved bedre (den anser det for at være rigtig) så vil du have den til noget andet så lær den det, og ikke med vold (vold = afmagt).
Jeg kan fuldt tilslutte mig Dyma.
Mvh Kim

Kommentar
Fra : nakuaq

Dato : 08-03-05 16:21

Kim
Tak
Dyma
www.narsarsuaq.dk

Kommentar
Fra : pivpiv80

Dato : 08-03-05 17:19

Hvor kommer i bare med mange gode råd.
nakuaq: hun springer KUN op når folk kommer ind. Vi vender ryggen eller siden til hende og har hænderne nede, men det er hun ligeglad med, så hopper hun bare op af ryggen.

Det er svært at nægte hende det (MEN VI GØR DET!!) for hun er jo bare glad for at se os, men en tung og evt beskidt hund på rent tøj og lign er IKKE skønt*S*

Jeg vil prøve alle jeres gode råd, pånær det med knæet da jeg ikke tror det er smart, men for nogle virker det måske, men ikke her.
Her foregår ALT med ros og ordet nej.

Helle

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 08-03-05 17:27

Hej Helle.

Ja, jeg håber det lykkes for dig. Jeg har en cairn som er 4 år, og vi har prøvet alt, (ikke vold), men det er aldrig lykkes for os. Vi prøver stadig, men jeg må tilstå at jeg ikke tror det vil lykkes mere. Når der kommer gæster, holder jeg hende til de har sat sig ned, så springer hun nemlig ikke op mere. Når vi kommer hjem, ved vi jo at vi bare skal være klar til at der kommer en lille glad hund springende .

snusi

Kommentar
Fra : nakuaq

Dato : 08-03-05 17:29

Dejligt,at høre du ikke er med på det "voldlige" hold
Det tager tid - men hun er jo også bare en stor hvalp - og jeg er sikker på det nok skal gå
Dyma

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 08-03-05 17:36

Uha da... Knæ??? Det Gyser!
Man kan jo altid som udgangspunkt bruge hundenes egne metoder til opdragelse... Og et knæ i brystkassen virker kun på en måde - ved at gøre hunden angst... Og det er der vel ingen, der ønsker?

En mulighed er, at hunden altid ignoreres totalt, når I kommer ind af døren. I skal simpelthen lade som om, den ikke er der. Tal ikke med den, kig ikke på den før den er faldet helt til ro og i er kommet godt ind i huset. Og som andre har skrevet før mig - indtil den har lært at være helt rolig, når i kommer hjem, vender i siden til den, krydser armene og ignorere den totalt.
Det virker!

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-03-05 18:16

jaaaeh, det skal nok virke... for nogen hunde tager det bare lidt længere tid...

Godkendelse af svar
Fra : pivpiv80

Dato : 10-03-05 08:58

Tak for svaret nakuaq.