/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Opstart af Golf Diesel
Fra : Bragesvej
Vist : 2827 gange
50 point
Dato : 08-03-05 09:56

Har købt en brugt Golf diesel.

Gør jeg noget forkert eller hur??

Om morgen når den skal startes, drejer det hele fint rundt, det lyder som den lige er ved at få fat,
Det er min første diesel, der er et håndtag "En slags chocker" den trækker jeg helt ud, skal jeg trykke på gas eller hvad?
Når jeg køre fra arbejde kl 23.00 starter den rimeligt fint, det har den trods alt stået stille 8 timer.

Jeg er hjemme kl 00.30,
6 timer efter har den problemer med at starte??

Hvad kan der være galt?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-03-05 10:51

Der er det galt, at når du skal starte om morgenen, så er der meget mere koldt

Du skal ikke give den gas før motoren starter, og helst ikke ret meget.

Hvor længe kører den i starteren før den slår i gang?
Og hvor hurtigt?
Og går motoren jævnt med det samme den er i gang?

Grunden til at den har problemer når det er koldere, kan være, at batteriet ikke er helt på dupperne.

En dieselbil er utrolig afhængig af et godt batteri på minimum 60 Amperehours (Amh)
Hvis det fryser f.eks. 5 grader skal batteriet kunne yde 10 gange så meget som hvis det var plusgrader.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-03-05 11:42

Der kan være en fejl på koldstartsfunktionen.
På de fleste dieselmotorer er koldstartsfunktionen en glødetråd der er monteret på noget der minder om et tændrør (gløderør) og enten virker den automatisk via følere (nyere biler med motorstyring) eller også skal den aktiveres via en knap der skal aktiveres et antal sekunder.
På nogle typer er gløderørerne monteret i elektrisk serie så alle rør holder op med at virke hvis et går i stykker.
Hvis gløderørerne ikke fungerer vil starten blive meget træg lige som du beskriver.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 08-03-05 12:09

Jeg har været ude og se til kileremen, den er meget slap, den hyler dog ikke, måske jeg skulle starte her, jeg har lige været ude og starte den, da den var kold,
uden at bruge speeder, og med "Håantaget" trukket helt ud, vw siger det ikke er en chocker, men så vidt jeg forstår, en der styre indsprøtnings tidspunktet..

Batteriet er fra 2003??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-03-05 12:19

Hvor lang tid går der før motoren slår igang (særlig om morgenen) og kører motoren hurtigt nok rundt?

Nej, det er ikke en choker, men en koldstart, og den skal du ikke bruge hvis motoren er varm.
Den drejer på akslen i brændstofpumpen for at ændre indsprøjtningstidspunktet.
Det er også derfor du ikke må køre med den trukket ud, når motoren bliver varm, fordi det kan ødelægge stemplerne.

mvh dova

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 08-03-05 12:29

motoren køre skam rundt med det samme, den virker som om den er ved at få fat, om den køre rundt hurtig nok, ja det ved jeg ikke?
Jeg har undersøgt kablet fra koldstart og ned til der hvor du siger, den bevæger sig fint.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 50 point
Dato : 08-03-05 12:46

Kører VW virkelig med det samme som fandtes på gamle dieseltraktorer da jeg var i lære så tror f....., at de lyder som de gør.
Hvis koldstarteren virker og du ikke kan få den til at starte ved gode starteromdrejninger så er enten motoren slidt eller dyserne trænger til renovering.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-03-05 12:49

Prøv at tage et stykke køkkenrulle og kør det rundt i udstødningen. Hvis det bliver temmelig fedtet har du en slidt motor. På en sund dieselmotor vil der sidde sort eller koksgrå sod der er relativt tørt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-03-05 12:51

Må hellere lige nævne, at hvis det er sjasket sod kan årsagen være defekte dyser eller forkert indstilling af dieselpumpen. Hvis dieselpumpen sprøjter ind for sent vil der kunne dannes kondensvand.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-03-05 12:56

Det jeg mener er, hvor længe kører den i starteren før du kan slippe nøglen og motor er i gang??
Og Kører den laangsomt rundt, som om der ikke er særlig meget strøm på??
Og når den er kommet i gang, går den så pænt jævnt i tomgang???

Måske skal vi alligevel til at overveje muligheden for et eller flere brændte gløderør.

mvh dova

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 08-03-05 19:15

Tjek nu dine gløderør. det er let at gøre.
alimak

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 09-03-05 12:05

Jeg hade ingen problemer i morges, jeg tror jeg har prøvet at starte den forkert op, nu trækker jeg koldstarteren ud og rør ikke gaspedalen, den staret inde for 10 sek, nøglen skal dog lige drejes et par gange, men så er den der også, og morgen bliver gløderørene tjeket, og så må vi se hvad de siger, jeg vender tilbage Lørdag.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-03-05 13:19

Hvad mener du med, at nøglen skal drejes et par gange??

mvh dova

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 10-03-05 01:08

Ja jeg mener at jeg drejer nøglen ind til den tager fat, når den så er ved at tage fat, er jeg nød til at dreje nøglen tilbage, ellers larmer starteren.
og så går den ud, og jeg prøver i gen et par gange, og så er den der??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-03-05 01:46

Du skal tjekke kabelforbindelserne fra batteri til starter, og stelforbindelsen fra starteren til karosseriet.
Det kan skyldes dårlig forbindelse eller også strømmangel. Få målt batteriet, hvor mange ampere det giver fra sig, der kan godt tilsyneladende være nok strøm, men hvis der ikke er nok ampere, virker det ikke som det skal.

Og hvis det ikke hjælper, skal du have tjekket om der er noget galt med starterens drev.

mvh dova

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 10-03-05 09:29

Det går sku godt, jeg tror jeg er ved at nærme mig målet, i morges var den gal igen, den ville ikke starte, og som sædvanlig, stank den af disel under opstart,
jeg rør stadigvæk ikke pedalen, jeg skubbet koldstarten lidt ind under opstart, og vupti der var den.

De ting i har forslået bliver gået igennem idag og i morgen.

Kommentar
Fra : maly01

Dato : 10-03-05 16:22

At dømme efter det pågældende "håndtag" snakker vi golf I eller II? Prøv at forvarme et par gange (Den forvarmer når "fjeder-lampen" lyser). Hvis det hjælper kan du være rimelig sikker på at det er dine gøderør der trænger til en skifter.... Det er ikke voldsomt dyrt i stumper, men de er lidt svære at komme til på motoren.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-03-05 19:48

Bragesvej, hvis det hjalp at skubbe koldstarteren lidt ind, så prøv at starte den helt uden.
Jeg har for nogen år siden haft en motor hvor koldstarteren aldrig var blevet brugt, fordi den startede bedre uden.

maly01, det er en Golf 2, og hvis man gerne vil aflive sine gløderør, skal man bare bruge metoden med at varme to eller flere gange.

mvh dova

Kommentar
Fra : maly01

Dato : 11-03-05 11:12

Kan man aflive gløderør der allerede er døde?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-03-05 13:12

Mej Maly, men hvis de er døde, hjælper det sgu heller ikke at varme flere gange.
Sådan nogen gløderør, enten så dur de, eller de dur ikke. Der er ikke rigtigt noget midt imellem.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-03-05 13:39

Har oplevet flere der har "knaldet" toppakningen ved opstart uden forvarmning, især hvis speederen er holdt nede under opstart eller motoren speedes op umiddelbart efter.
På nyere dieselmotorer med automatisk forvarmning er det meget almindeligt, at man sænker spændingen til gløderørerne efter motoren er startet, men lader dem blive ved med at forvarme for at få motoren til at gå mere jævnt ved koldstart. Ikke at det hjælper her, men det er vigtigt, at motoren starter så hurtigt som muligt og hurtigt går normalt da den karakteristiske hårde knalden ved dårlig koldstart er meget hård ved motoren.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-03-05 21:46

Jamen det gør Golfen sådan set også Bjarne,
den fortsætter med at varme nogen sekunder efter lampen er slukket, så den stadig varmer under opstart, og netop for at den skal gå mere jævnt lige når den er startet.
mvh dova

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 12-03-05 11:07

Dommen:

Mortoren er sådan set færdig!

Alt er afprøvet... vi gir den det sidste forsøg, den skal have en ny bøsning i starteren, da han mener den ikke køre optimalt rundt,

virker det ikke, ja så har jeg en plan B.

Den fortæller jeg nærmer om senere......

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-03-05 12:12

Spændingen stiger.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 12-03-05 13:20

Ja det må nu nok sige, men uanset om den starter er motoren slidt, han siger når han letter olie dækslet, blæser det der oppe fra, dette er et kritisk tegn!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-03-05 13:31

Jep!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-03-05 13:42

Jeg syntes nu, at du skal lade tingene undersøge ordentligt for en underkompression er alene ikke grundlag for at dødsdømme en motor, men det er en af de ting der kan advare om problemer.
Hvis udstødningen ikke lige er helt ny skulle du også kunne finde olieaflejringer på udstødningens afgangsrør og så er der jo lige det med en kompressionsprøve.
Nogen motorer underkomprimerer (laver tryk i bundkar som så kan mærkes ved oieopåfyldningsdækslet), men nu er jeg bestemt ikke Golf specialist så lad Dova fortælle hvad en Golf diesel plejer.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 12-03-05 13:47

Jeg har en anden motor på hånden total ny renoveret, med garanti km 200000 pris 5000... uanset om den kommer igang eller ej så er motoren slidt, min mekaniker hedder Leif, kaldet Diesel Leif han rep normalt valmet traktorer, dem kan han få gang i, om den så har stået i en lade i 15 år, men her bliver det meget svært.....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-03-05 13:57

Al respekt for Diesel Leif, men en motor er ikke bare en motor så det er altid rart, at høre fra nogen med konkret erfaring, sådan bliver vi jo alle lidt klogere.

Jeg syntes, at 200.000 km er meget hvis man skal ofre montering af sådan en sag, men den er da billig.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 12-03-05 14:01

200000 er ikke meget for sådan en motor, og lad os nu se hvad prisen på montering.

Motoren er som sagt nyrenoveret:

Nye stempler, med nye stempel ringe, honet cylinder, tandrem, topstykke renoveret, samt ny tandrem, smat nog med ventiler?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-03-05 14:16

Du skal tage det der med at der er en million km i en diesel med et gran salt for det afhænger af hvordan der er kørt.
Hvis man "letter" med en diesel så snart der er "ild" i bæstet så skal der godt kram til at holde.

Det lyder meget godt, men sådan en nyrenoveret, der ikke er cylinderboret kan nemt risikere, at underkomprimere og bruge olie hvis der er lidt ovalitet i cylindrene. Honingen skal jo bare fjerne småridser og udglatte slidkanten fra øverste stempelring, men igen det afhænger jo af flere ting. Det kan jo være rigtigt super, men kan altså også være noget skidt. Kan ham Diesel leif ikke prøve starte den maskine inden den bliver lagt i. Man kan hurtigt konstatere om det er helt galt. Det kan godt lade sig gøre for jeg har gjort det med dieselmotorer der fik ombytningsblok og som skulle leveres til militæret der lagde dem på lager som komplet motor. Jeg syntes jo det var synd at de skulle stå med en motor der ikke kunne gå ordentligt hvis jeg havde overset noget.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 12-03-05 14:48

Hvordan kan jeg konstare om der er noget galt inden opstart, hvad er forskelen på cylindereboret og honet?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-03-05 15:05

Hvis den er ved, at skyde oliedækslet af er den ikke tæt nok ved stempelringene, og så er det ellers om at lytte, men det må du overlade til din dieselmekaniker. Dieselmotorer er lidt mere sarte med underkompression efter udskiftning af stempler.
Honing er slibning med nogle specielle lange carborundumsten og boring er hvor man laver cylindren en anelse større og sætter overstørrelse stempler i.
Det er faktisk sjældent, at man laver den slags i dag da resultatet er meget svingende og prisen på ombytning er mere fordelagtig når man tænker på, at der så er garanti på det. Før i tiden fandtes der mange maskinfabrikker der udførte den slags, men nu er det mere sådan til specielle opgaver.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-03-05 15:56

Glem den renoverede motor.
Find hellere en brugt, hvis det går så galt.
De renoverede er der som regel ikke mange kilometer i, og de er slemme til at begynde at bruge olie.

Det behøver ikke betyde den er slidt fordi det blæser op af oliepåfyldningen når låget tages af.
Selvfølgelig er det ikke godt hvis det lyder som Vesterhavet i stormvejr, og der står en sky af oliepartikler op der nede fra
der er i forvejen en udluftning i ventildækslet hvor der sidder et filter, og det er klart, at luften hellere vil smutte ud af et åbent låg end gennem et lukket filter hvor luften føres over i indsugningen via luftfilteret.
Og så er der det med de Golfer, selv om de er slidte, plejer de ikke at være svære at starte.
Har du fået målt gløderørene, for det er dem sammen med nok strøm, der er altafgørende for om den starter eller ej.
Jeg har prøvet at have en motor der var så "smadret" at den åd 1½ liter olie pr 200 km, og når den blev startet kold, hostede den afsted kun på 2 cylindre de første par kilometer og lagde røgslør ud så ingen var i tvivl om, at jeg var på vej ud at køre. men starte, det gjorde den altid, og motoren drejede ikke 3 hele omgange før den slog i gang.
M.h.t starteren, nu ved jeg ikke hvor slemt det er med den, men de kræver utrolig meget strøm for at køre optimalt, så inden du begynder at renovere på den, så prøv lige en ordentlig strømkilde.
Batteri med minimum 60 Amh, med fuldt knald på.

mvh dova

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 12-03-05 16:27

Leif var med ude, han sagde god for den, den har hydralliske vemtiler det har min ikke, hvad så en forskellen er?
Ja det blæser op fra den, men ingen tvilv om den gik godt, han for halvdelen ved start af arbejde, og halvdelen når bilen har kørt en uge!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-03-05 16:39

Hydrauliske ventilløftere skal ikke justeres og giver en blødere motorgang, hvis man kan mærke det på sådan en.
Du skal selvfølgelig høre efter ham der har set og hørt tingene i virkeligheden, hvis du ellers har tillid til ham.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-03-05 17:42

Hydrauliske ventiler justerer sig selv som Bjarne også siger.
Det gør de ved hjælp af olietrykket.
Og det gør, at de helt "passer sig selv" og ikke skal justeres manuelt for hver ca 15-20000 km, som de andre skal.
Og det gammeldags system som du underligt nok har, kan i høj grad være medvirkende til dine problemer, for der skal ikke meget slitage eller fejljustering til på de ventiler, før motoren nægter at starte.
Så er det heller ikke sikkert, at din motor har den udluftning i topdækslet som jeg talte om før.
Men hvis din ikke er med hydrauliske ventiler, tror jeg der er noget der ikke passer sammen.
For så vidt jeg husker, var det kun de gamle 1500 ccm Golf 1 motor der ikke var med hydraulik.
Så gad vide, om der bare er lagt en helt anden gammel motor i den????? Ellers er det måske mig der husker forkert, men det synes jeg nu ikke
Og så kan jeg bedre forstå hvorfor der både er knas med forvarmen o.s.v. for det passer slet ikke sammen med relæer o.s.v.
Sikke noget pis, med en bil du lige har investeret i

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 12-03-05 18:22

ja tak Dova det må du nok sige...., men som sagt så er jeg ikke sikker på om min har Hydrauliske ventiler, han viser mig dog at der er meget nemt at se for den skal have en lille "bule" ud af og så er den med de overnævnte ventiler...

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 12-03-05 18:24

Ang forvarmen, så var der dårlig kontakt med føleren ude i motoren, den slukker nu efter 10 15 sek.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-03-05 19:18

Jamen det må den ha' ,altså hydrauliske hvis det er en 2er motor.
Lyder så til at forvarme er ok, men det er jo så en ringe trøst hvis skidtet stadig ike vil starte.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-03-05 19:35

Du skal få tjekket kompressionen, for du kan have en utæt toppakning eller slitage på stempler/cylindre, som vi har været inde på.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-03-05 19:38

Hvis det ikke fortæller nok kan man lave en tæthedsmåling hvor man sætter lufttryk ned i cylinrene med lukkede ventiler og derefter søger efter hvor trykket forsvinder hen. En sikker metode.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 12-03-05 19:45

jeg holder på det er slitage på stempler/cylindre, jeg skal også passe på at kaste flere penge i en død motor...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-03-05 20:01

Det skal du, men det er jo også ærgerligt hvis du smider pengene i noget der ikke holder så pas på.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 13-03-05 10:14

Jeg har faktisk fået svar fra bjarne:
"Kører VW virkelig med det samme som fandtes på gamle dieseltraktorer da jeg var i lære så tror f....., at de lyder som de gør.
Hvis koldstarteren virker og du ikke kan få den til at starte ved gode starteromdrejninger så er enten motoren slidt eller dyserne trænger til renovering."

Men jeg lader tråden leve til mortoren er udskiftet, regner med i gerne vil følge med i det.....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-03-05 11:15

Jeg er i al fald meget nysgerrig. Jeg vil nu også ønske dig lidt held og lykke med projektet for du trænger vist til lidt af det .

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 13-03-05 11:33

Ja lidt moralsk støtte er ikke af vejen
Faktum er jo jeg har gjort en meget dårlig handel, jeg kunne jo også hade lade bilen dø....
Men så har jeg virkelig gjort en dårlig handel.....
Men Sælger/Mek virker som om han ved hvad han gør.

Hans værksted virker som om, at det de roder med har de tjeck på, og har gjort det mange gange før.....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-03-05 11:46

Jeg tror, at du har ret og det er jo ikke nemt, at finde noget der både er billigt og godt især ikke når der er tale om en dieselbil.
Jeg gav min FIAT diesel i bytte sidste år hvor den var fire år gammel og fik 90.000 for den og ham der købte den af forhandleren har givet over 100.000. Mange penge, men han er i samme situation som dig med langt til arbejde og så må der betales hvis der skal spares hvilket man da også kan med 20-25 km/l.
Når man køber en så gammel bil som du har gjort er det et lotterispil, men fordi du tabte første runde behøver du jo ikke at tabe næste, vel.
Indtil for 10 år siden købte jeg også gamle biler som jeg så selv skruede sammen og har sparet mange penge på den konto, men efterhånden som helbreddet er blevet dårligere vil jeg hellere betale for nye biler og så bruge tiden på andre ting, men det er jo ikke alle der har det valg.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 18-03-05 12:30

Nå så er de i gang med motorskift, den motor der sider i nu, er uden hydraliske ventiler, den der kommer i er med, han sagde at de hydraliske ventiler kom til senere, nu ved jeg ikke hvad det vil betyde at jeg får en motor med hydraliske ventiler, (Roliger motor gang) ?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-03-05 12:35

Du får en nyere motor med en blødere gang, men det er ikke sikkert, at du bemærker det.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 18-03-05 12:53

Vil den ryste mindre i motoren?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-03-05 13:00

Det tør jeg ikke love dig, men da vi nu kender lidt til din gamle motor er jeg tilbøjelig til at sige JA!

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 18-03-05 13:02

Han sage også noget med ventilerne var ny lavet, arme eller løfter....?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-03-05 13:09

Det bliver spændende,at høre om slutresultatet. Noget tyder jo på, at du bliver bedre kørende.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 19-03-05 12:04

Ja bilen er nu næsten færdig, den kan afhentes idag, den startet i første forsøg, han er igang med at sætte en pakning på nede ved olie pinden??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-03-05 12:45

Lyder lovende!

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 19-03-05 12:46

Pakning ved olie pind, hvor presis sidder denne?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-03-05 13:09

Som du nok har fundet ud af kender jeg ikke specielt meget til Golf motoren, men hvis den har et rør hvori oliepinden sidder kunne jeg forestille mig, at der er en 'O' ring eller en pakning der hvor røret er monteret på det nederste af motorblokken lige over krumtaphuset (bundkarret), men det kan også være en 'O' ring på selve oliepinden der er tale om.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 19-03-05 13:11

ok, det er skam svar nok Bjarne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-03-05 13:20

OK, selv om motoren ikke er slidt vil der være nogen underkompression (tryk i krumtaphuset) og dette tryk vil kunne forårsage oliespild fra lavereliggende utætheder hvilket nok ud over det praktiske er årsagen til at de fleste motorer har oliepinden i et rør i stedet for direkte i blokken som det fandtes før i tiden.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 19-03-05 13:24

Oliepinde er meget lang, den føres ned i et rør, men altså intet foruroligende her?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-03-05 13:27

Som jeg tænkte, nej det lyder normalt.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 19-03-05 13:41

Bjarne cita:Dieselmotorer er lidt mere sarte med underkompression efter udskiftning af stempler
Den er jeg ikke med på nye stempler og ringe, så kan den da ikke danne undertryk? det hele burde da være "Tæt" ?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-03-05 14:35

Det skal tilpasse sig til hinanden. Slides til om du vil.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 19-03-05 19:33

Ok, bilen er hjemme nu og den køre og starter meget fint, nu bliver det spændene, nu når det bliver natte frost, hvad det gør i nat, hvad der så sker.

Tråden lukkes nu.... tak for alt hjælp, fra jer alle.

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 19-03-05 19:35

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-03-05 19:37

Tillykkke med den "nye" motor og ønsker om mange gode kilometer til dig og din Golf.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 20-03-05 08:31

Ja så frøs det i nat ca 5 minus, så da jeg satte mig ud i bilen, ja så tænkte jeg mit, nøglen blev drejet, forvarmerer lampen lyste (Det følgte som en evihed).

Den startet efter 3 sek......Det var en glad mand ,der gik ind igen for at styrke sig med en kop kaffe....