/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Problemer med Eperspächer oliefyr...
Fra : michael1973
Vist : 3776 gange
20 point
Dato : 07-03-05 21:42

Jeg har en sharan 1,9 TDI fra '98 med et Eberspächer oliefyr i. Problemet er at her fornylig er det begyndt ikke at starte op... Blæseren starter fint op og vandpumpen snore også, men fyret siger ingenting og der kommer ikke varme.
Er der nogen der har et par ideer til hvad der kan være galt?

Kommentar
Fra : mercerpigen

Dato : 07-03-05 21:52

Det er sikkert gløderøret. Jeg har skiftet en del af dem på Mercedes Sprinter. Jeg mener det koster ca. 400+m. Monteringen tager ca. en time.

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 07-03-05 21:54

En rensning måske, der er både elektroder og fotocelle der kan sode til.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-03-05 21:56

Benzinfilter tilstoppet.
Brænderdysse tilstoppet
Overkogssikring hoppet ud.
Det var hvad der kunne være galt med den Eperspächer som sad på min
Folkevogn 412 (1973)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-03-05 22:00

Jeg tror det trænger til at blive renset, fordi det er sodet til.

mvh dova

Kommentar
Fra : michael1973

Dato : 07-03-05 22:01

Stilke skriver: En rensning måske, der er både elektroder og fotocelle der kan sode til.

Kom til at tænke på om det kunne have noget at gøre med at jeg har haft kørt rigtig meget med det da min hund har været meget i bilen her i den kolde tid?

Er det nemt at gå til når man skal rense de forskellige ting eller er der noget man skal være ekstra opmærksom på?

Kunne jo starte med det og hvis ikke det hjælper kunne jeg jo prøve med et nyt gløderør...

Kommentar
Fra : michael1973

Dato : 07-03-05 22:04

Emesen Skriver: Overkogssikring hoppet ud.

Hvor sidder sådan en sag og er den bare til at resette??

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 07-03-05 22:23

Jeg tør ikke sige lige hvordan det skal adskilles. Jeg har for nogle år siden haft et sådant fyr i vores dengang lystbåd, men det er så mange år siden at fyret sikkert har overgået en endda stor forandring, men principperne er selvfølgelig de samme. Men du skal da sikkert starte med at afmontere selve fyret, der er nogle ledninger og slanger o.s.v. der skal afmonteres, og derefter læg potten på bordet og så må det bedre kan overskues hvordan og hvor man begynder, fotocellen følger nok ud samtidig med du vil afmontere ledninger, start så med evt. at undersøge om den er fin og ren. God arbejdslyst.

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 07-03-05 22:31

Nej nej stop nu lige lidt, nu skriver du ikke hvad det er for et fyr du har, men du skriver det er et oliefyr, så må det være på disel, og hvis det er et som jeg har, så gør du sådan for det har jeg også prøvet .
når du ser fyret har det en forside ,og bagside, bagsiden er den side fyret er spændt fast med ,nu ser du fyret fra forsiden, så er fyret lidt tyndere til venstre i enden end til højre ,det er næsten papir og saks metoden ,men skidt bare fyret kommer til at køre.I den tynde ende helt forenden sidder der en sort knap/skive, den kan du dreje lidt og tage ud, her er der en lille glas perle ,og den skal være ren , jeg kan fortælle dig, at er det overkogssikringen er der intet liv i nogen ting ,om dette er dit problem ved jeg ikke, men det har altid været mit problem,forøvrigt mener jeg også at hvis glødetråden brænder over er der heller intet der virker, jeg håber det løser problemet .så god varme imorgen.

MVH patrol2.

Kommentar
Fra : pahus

Dato : 07-03-05 22:35

Har du kontrolleret sikring til brændstofpumpen. Den var nemlig sprunget på min.Brændstofpumpen kan også være gået
i stykker.Hvis brændstofpumpen virker kan man altid høre dens tikken lige i starte når blæseren starter. En anden
mulighed er hvis der er kondensvand i brændstoffet så kan den tynde fødeslange være frosset et sted.

Kommentar
Fra : michael1973

Dato : 07-03-05 22:42

Jeg takker meget for den hurtige respons og de fine svar. Jeg må se at komme i gang så jeg kan få lidt varme på igen her i kulden... En gang oliefyr, altid oliefyr

Tak for hjælpen, vender lige tilbage når jeg har fundet fejlen...

Mvh. Michael