/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Ligninger hjælp
Fra : kadim
Vist : 572 gange
20 point
Dato : 07-03-05 20:09

hvordan løser man en ligning fx. 4x-3 = 3x-25

Accepteret svar
Fra : zkb

Modtaget 30 point
Dato : 07-03-05 20:17

du skal isolere x, dvs du skal have alle x'erne hen på en side: 4x-3x=-25+3, så har du lagt tallene til på den ene side og x'erne på den anden. næste skridt er så at kun have ET x, dvs du har nu: 1x=-22 dvs, x = -22. værsgo.
et eksempel:
havde du fx haft 5x=25, skulle du af med dit 5 tal så du kun har 1 x tilbage, så skal du dividere med 5 på begge sider af lighedstegnet, dvs du har : 5x/5=25/5, dvs 5 tallerne går ud mod hinanden, og du har x= 5. du skal altid finde frem til x's værdi
mvh
zkb

Godkendelse af svar
Fra : kadim

Dato : 07-03-05 20:27

Tak for svaret zkb. men hvad bliver resultatet....

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 07-03-05 20:47

Det står i teksten kadim..... læs zkb's forklaring igen, så finder du sikkert svaret... og så kan du løse den slags opgaver fremover

mvh berpox

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-03-05 21:59

Øhhh. Er 25 + 3 ikke lig med 28??? Eller er det bare en fælde LOOL

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 07-03-05 23:00

Læg 3 til på begge sider klumme.... -25+3=-22

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-03-05 23:41

Nåååå - Jeg skal sgu da ha nye briller - Så ikke minustegnet foran 25 LOOL Sorry

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-03-05 02:24

Kadim - Når man skal løse en sådan ligning, er der nogle ting man skal vide. Jeg viser lige din ligning igen:

4x-3 = 3x-25

Som du ser er der der kun én ubekendt nemlig x

Det drejer sig så om at isolere x på den ene side af lighedstegnet og tallene på den anden.

Det vigtige er så at vide at hver gang noget flyttes over på den anden side af lighedstegnet, skifter det fortegn.

Det betyder at du i den viste ligning får:

4x-3 = 3x-25
Du flytter 3x over på den anden side altså
4x-3x-3 = -25
Så flytter du de -3 over på den den anden side
4x-3x = -25 +3
Du har nu
4x-3x = -22
Og 4x-3x giver 1x
Altså er x = -22

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-03-05 02:59

Den store navigatør........*looool* Din oppustede selvglæde florerer uformindsket. På trods af, at der er svaret, og svaret er rigtigt og sp. derefter lukket - så SKAL du alligevel ind og forsøge at vise, at du er endnu bedre end alle andre. Hold kæft hvor er du ULIDELIG AJ