/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hundeopdragelse - hvad er vigtigt?
Fra : Undrende
Vist : 2137 gange
20 point
Dato : 07-03-05 13:11

Hejsa,

Efter at have læst en del på nettet og i bøger om hunden og om hvordan den skal / bør opdrages og trænes kunne jeg godt tænke mig at høre Jer hvad I mener om dette?

Der er jo mange mange forskellige meninger om emnet og synes det kunne være sjovt at høre her i forum....

Hvad er vigtigt når man skal opdrage en hund?

Er der noget særligt man skal tænke på?

Er der nogen principper der er bedre end andre (og hvorfor)?

Mange hilsner,
den undrende Kim

Kommentar
Fra : lexion

Dato : 07-03-05 13:32

Hejsa undrende
Uanset temperament konsekvens,konsekvens,konsekvens
Mvh Lex

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 07-03-05 13:33

Alt hvad hunden skal lave skal være af EGEN vilje...

Beløn den med en lille hundekiks, en stump kiks, eller lignende når den gør noget rigtigt, og ros den... istedet for at skælde den ud når det ik er rigtigt, sparke den eller lignende...

Men hvis den gør noget meget forkert som f.eks. at gø af dig, er det iorden at sætte den på plads, ordenligt, engang for alle istedet for at den gør det igen og igen...

Håber det kunne bruges...

M.V.H. Simon

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-03-05 13:33

Det første er at lære hunden at kende sit navn.

Og så er det grundlæggende at lære hunden: Altid komme når der bliver kaldt, at sætte sig og lægge sig på kommando, at gå ordentligt i snor. Og at holde op med at gø når den bliver bedt om det. Hvis fritgående, at lære den hvor den må gå til (f.eks. ens egen grund). At den ikke bider uden grund.

Det er sådan set det man kalder almindelig lydighed, og bør være krav som er opfyldt til alle hundes opdragelse
og alt efter hvilken hund det er, kan man så lære den andre forskellige ting.
Det vigtigste når man opdrager hund, er kærlighed og tålmodighed.

Hvilke principper og metoder, er der nok næsten lige så mange meninger om, som der er hundeejere.
og den ene måde er nok lige så god som den anden, hvis resultatet står mål med hensigten.

mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 07-03-05 13:40

Hej Kim.
Som lexion skriver: konsekvens. Du kan ikke tillade hunden noget den ene gang, og ikke den næste. Man skal ikke straffe hunden, men sige "nej". De bløde principper må langt foretrækkes frem for straf og skæld-ud.

Det er langt det bedste at melde sig til noget hvalpe/hundetræning hos DCH eller lign. end at forsøge sig frem første gang alene. Hunden elsker det og i får begge noget ud af det, og hunden lærer at være sammen med andre hunde. Og der vil i lære hvad der er vigtigt, hvilket er alt for omfattende til at skrive her.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-03-05 13:41

Det nemmeste udgangspunkt for opdragelse af en hund synes jeg er, at hunden kender sin plads i familiens hieraki. Altså at en oplagt førerhund lærer, at det er den ejer(e) der bestemmer - og for den lidt mere tilbageholdende hund, at der bliver passet godt på den (uden på nogen måde at ynke den, selvfølgelig) og at den derfor kan være tryg. Derved får man en hund, der er glad, legesyg, villig til at lære og meget trofast. - alt afhængigt af racen, man vælger selvfølgelig.

Ellers er jeg meget enig med Dova - Det ene kan ikke stå uden det andet.

Vaxen

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 07-03-05 13:49

Når du anskaffer dig en hund, så husk på at det er et dyr, der vil huske dig for både det gode og det dårlige !!!

Meld dig til hundetræning (der findes også hvalpekurser)....sundt for både dig og hunden.

Derfor skal du i din opdragelse ALTID være konsekvent.....bestemme dig for hvad hunden må og ikke må !!
Lær hunden at komme når du kalder.
Lær hunden ikke at springe op af folk....det vil sikkert irritere både dig og dine gæster senere, hvis den gør det.
Lær hunden at blive siddende.
Lær hunden at blive liggende.

http://www.etologi.dk/HundeproblemerBody.htm
http://kortlink.dk/dyrenes-beskyttelse/nm4

Roger Abrantes har nogle gode metoder til træning.
http://www.vovvov.dk/html/boger.html

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 07-03-05 13:59

Og lad være med at begynde at give hunde noget fra bordet, når du spiser. Den vil aldrig holde op med at tigge, hvis du først giver den en gang. Og inden du får den, skal du have gjort op med dig selv, om du vil have den i møbler, seng o.s.v. Og husk at lære den at være alene hjemme, uanset om du går hjemme hos den eller ej.
Hilsen Jette

Accepteret svar
Fra : lunadc

Modtaget 30 point
Dato : 07-03-05 14:02

En af de ting jeg med årende har fundet ud af er, at man når længst med det gode, en hund som stoler på dig og som bliver belønnet hver gang den gør det rigtige, vil gøre alt for dig.
Konsekvens som alle skriver så flot om, har ikke den store betydning i alt fald ikke på den måde man lægger op til. Det gamle fortærskede udtryk at være flokleder har efter min mening, ikke nogen betydning, hunde er hunde mennesker er mennesker, du kan som menneske ikke være flok leder over en hund, så dum er hunden ikke, den ved godt at du ikke er en hund.
Det drejer sig om at hunden respekterer dig og du respekterer hunden, samarbejde er nøgleordet.
Glem alt om at gå først ud af døren, spise først og alle de andre fjollede regler, de har ingen betydning, samarbejd med din hund, beløn den i samme øjeblik den gør det rigtige, ignorerer den hvis den gør noget du ikke bryder dig om.
Hvad hunden skal lære er op til den enkelte, det min hund skal kunne er ikke nødvendigvis det din hund skal kunne, hvis du syntes det er ok at din hund hopper op fx, så lad den da, det er noget du bestemmer ikke alle mulige andre.
Men alfa og omega, belønning er vejen frem.
Bodil
www.123hjemmesider.dk/bodilshunde

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-03-05 14:42

Nå, Kim. Du har da fået lidt forskelligt at vælge imellem......

Hør her: det allerallervigtigste (efter min mening) er at lære din hund at kende.
Dels gælder det om at vide en masse om hunde og hvalpe i al almindelighed, og dels gå i gang med sin hund med stor nysgerrighed og åbenhed. Og uden forudfattede meninger om, hvordan lige netop DEN hvalp skal opdrages. Rigtig godt er det at lære hvalpen lidt at kende INDEN man får den hjem.

De allerfleste hundeproblemer opstår jo fordi man er gået skævt af sin hund på et eller andet tidspunkt. Man har måske overset dens behov for at kende sin plads i familien, eller man har forvirret den ved at forlange forskellige ting på forskellige tidspunkter.
Nogle hunde finder helt naturligt deres plads i familien og elsker fra starten deres mennesker uden forbehold. Andre hunds skal først vindes og overbevises om ejerens fortræffelighed.
Nogle kan "sit" "dæk" og meget mere inden de forlader kennelen 8 uger gamle. Andre har brug for års træning og gammeldaws pædagogik før de bare kommer, når der bliver kaldt.

Hvilken form for træning der er bedst for lige netop dig og din hund, det må komme an på, hvilket menneske, du er og hvad din hund har brug for. ---Men i sidste ende kommer den egentlige træning meget tit til at præges af hvilken hundeskole, der tilfældigvis ligger indenfor rækkevidde.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 07-03-05 16:37

Hej Kim
Det vigtigste er at familien (dig og hvem der danner hundens nye flok) er enig om hvad I vil med hunden, hvor den skal være, om den må være i møblerne, om den skal have ved bordet. Med ander ord HVOR SKAL GRÆNSERNE VÆRE. Det er lige som med børn er mor og far ikke enig lære de hurtig at udnytte det. Har hunden først fået lov 1 gang tror den at det er i orden at gøre det. Når det er på plads begynder I med hunden og den er meget modtagelig overfor rangorden, grænser, tillid, at være allene hjemme og meget andet i de første 4 uger I har den hjemme (8 til 12 uger). Alt hvad I lære hunden i de første 6 mdr er gennem leg og positive forstærkninger. Husk "fører hunden" er ikke den stærkeste, mest voldlige og den der kan råbe højest, men den der er snedigst, mest forudseende og ligevægtig. Gør bekendtskabet positiv for alle parter. Din hund kan det du gerne vil have den til, det eneste den ikke kan er at forstå dit verbale sprog, men det er gengældt du forstår heller ikke dens. Det I mest trænger til er et sprogkursus. Jeg foreslår også HVALPEMOTIVATION OG LYDIGHEDSTRÆNING I DCH.
Mvh. Kim

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 07-03-05 16:43

For det første: Hvorfor har jeg hund, og hvorfor vælger jeg et flokdyr og så oven i købet et rovdyr?
Har jeg den tid og kærlighed der skal til for at opdrage hunden?
Lige meget hvilken hund jeg vælger skal jeg kunne "tæve" og holde den, hvis den går amok, køb aldrig en hund der er bare den mindste chance for du kan blive bange for!!
Skal hunden være en brugshund eller en hund der sidder med ved bordet?
Er det en potensforlænger eller er det en hengiven ven jeg vil have.
Hvis du ikke kan styre en Tosa Inu så køb en minipuddel!
Næsten alle hunde knytter sig til hele familien, meeen der er enkelte der kun knytter sig til én, og disse er ikke gode familiehunde. Jeg ser mange gange folk der skaffer sig eksempelvis en vagthund og så er den så "dygtig" at ejeren må sende den på internat, da vedkommende ikke kan styre den(altså er bange for den), pointe :Du skal vide hvad du har med at gøre, det er ikke alle hunde der er bløde som pudler og schæfere, der findes også baske hunde på markedet, og alle hunde skal vide hvem der bestemmer.
Hundeejere skal huske at når børnene lufter hunden, ser hunden det for sin pligt at beskytte barnet, kan dit barn styre din 80 kilo tunge Bulmastiff??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-03-05 17:54

[citat]
Hvad hunden skal lære er op til den enkelte, det min hund skal kunne er ikke nødvendigvis det din hund skal kunne, hvis du syntes det er ok at din hund hopper op fx, så lad den da, det er noget du bestemmer ikke alle mulige andre
[/]

lunadc
Du mener vel forhåbentligt ikke, at det skal være ok, at en hund skal have lov til at hoppe op af folk

mvh dova

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 07-03-05 18:01

Dova> jeg tænkte samme tanke....

Det skal min hund ikke have lov til, og vil også gerne have mig det frabedt fra andre hunde. Jeg skal nok komme ned til dem, hvis der er for at hilse i hundens højde.

Det er ikke alle der har arbejdstøj på, når man møder en hund.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : eisner

Dato : 07-03-05 19:36

Hej Kim.
Nu har du jo allerede fået en del svar og mine er måske kun med til at gøre forvirringen endnu størrer
1. Konsekventhed (et nej er et NEJ)
2. Prøv at tænke som fører-ulven i en flok (hundende er stadig meget lig ulve)
Den tillader f.eks ikke slagsmål i flokken
Den sørger for stabilitet og ro så enhver kender sin plads
(Dette er giver den største overlevelses-mulighed for flokken)
3. Belønningsmetoden er udemærket (hvem kan ikke lide at blive belønnet for veludført arbejde.
Det kan med nogle hunde være nødvendig at tage kontant fat for at sætte dem på plads
(dette kan gøres uden at bruge vold)
4. Beslut dig for hvad din hund skal kunne og arbejd dig stille og rolig mod målet
(et lille trin ad gangen)
5. Find et godt sted (klub eller lignende) hvor du kan træne din hund og evt. få hjælp og ideer

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 07-03-05 19:56

Apropo at tage "kontant fat": hvis du går til hundetræning i DCH, lærer du "at læse paragraffer". Du holder hunden, men kun fast - ikke hårdt, i "kindskægget", mens du kigger den dybt i øjnene og taler til den i en alvorlig tone. IKKE skælder ud. For den sags skyld kunne du sige salmevers eller kongerækken. Når hunden så slikker sig om munden eller tager øjnene til sig, "overgiver" den sig, og du slipper omgående og tier stille.

Vores gamle hund var tit en strid børste, som kørte magtkamp med jævne mellemrum.(hun kunne drive selv hundetræneren til vanvid. Den eneste gang, jeg nogensinde har set ham miste besindelsen, var overfor hende). Når hun fik "læst paragraffer", så hjalp det et stykke tid. Men det er ikke noget, man skal gøre alt for tit, og hvis det kan undgås, er det bedst efter min mening. Jeg gjorde det kun, når hun trængte til en MEGET alvorlig lektie.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 07-03-05 20:33

Til dova
Jo bestemt mener jeg da det, det kommer ikke andre end mig ved hvad min hund må, det er jo ikke sådan at min hund løber frit omkrig, så hvis du ikke vil i kontakt med den så må du holde dig væk, så simpelt er det.
Jeg opdrager ikke min hund for andres skyld, jeg har den for min egen skyld og bruger den til det jeg har lyst til.

Nu er min hund nu nok ikke hvad man vil kalde uopdragen men det kommer så heller ikke denne diskussion ved, spørgsmålet er hvilke principper man med fordel kan benytte når man skal opdrage/træne med en hund, jeg mener stadig at positiv forstærkning er vejen frem, det virker, både til almindelig opdragelse, men også til konkurrence hunde.
OBS. at læse paragraffer er bestemt ikke god DcH politik...
Der findes stadig nogle af "den gamle skole" i DcH men den nye træner uddannelse er helt uden brug af paragraflæsning og andre ikke motiverende træningsmetoder.
Bodil
www.123hjemmesider.dk/bodilshunde

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 07-03-05 20:40

lunadc>

Jeg skal prøve på at sige det venligt.
Du har som hundeejer et ansvar for at din hund opfører sig ordentligt.
Din hund kan ikke undgå at komme i kontakt med andre mennesker, og derfor bør den også have en form for opdragelse, som bl.a. betyder at hunden ikke springer op af andre.

Citat
Jeg opdrager ikke min hund for andres skyld, jeg har den for min egen skyld og bruger den til det jeg har lyst til.

Det kan kun giver problemer for dig og hunden.

Men ok det er dit valg, og dette var min mening.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 07-03-05 20:52

Nu er det meget sjældent, at en hund kommer styrtende ud af det blå og hopper op af folk, hvis hunden hopper op er det enten fordi du er i hundens hjem, eller inden for snorens rækkevidde, der kan du jo bare holde dig fra, så har du ingen problemer.
Netop det at hoppe op er helt op til den enkelte ejer, mener jeg ,på linie med det om hunden må være i møbler osv..
Min hund hopper faktisk en del op i øjeblikket, det er en følge af en del af den træning vi kører i øjeblikket, det løser sig formodentlig senere, men hvis ikke så er det mit problem ikke andres, desuden vil jeg faktisk også have mig frabedt, at alle mulige snakker med min hund, men det er så en helt anden sag.
Så helt rolig du får ingen problemer med at min hund evnt. ikke lærer ikke at hoppe op.
Bodil
www.123hjemmesider.dk/bodilshunde

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-03-05 20:52

Ja, her kan jeg kun give jakjoe ret.

Og det kan da kun være holdninger som din, der er medvirkende til, at nogen får en negativ opfattelse af hunde, og ikke mindst deres ejeres manglende respekt for omverdenen.

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 07-03-05 21:27

Det kan da aldrig være manglende respekt for omverdenen at en hund hopper op, min hopper op i øjeblikket, men det er da kun folk som kommer i mit hjem eller folk på træningspladsen som ved det.
Min nabo opdager det da aldrig, du kan da også nemt gå forbi på gaden uden at opdage det.
Det er jo ikke sådan at hunden kommer farende og hopper op, du sætter dig i en situation hvor hunden får mulighed for at hoppe op.
Jeg har meget svært ved at forstille mig at nogen har en negativ opfattelse af min hund, det skulle da lige være den figurant som hunden hopper op af, fordi den så knap har lært at sætte sig inden den halser, men figuranten ved godt hvad det drejer sig om og fru Jensen ved siden af opdager kun at hunden hopper op hvis hun er inviteret ind til kaffe, og så kan jeg jo forberede hende.
Nej lad nu bare folk selv finde ud af hvad deres hun må og ikke må, det være sig hoppe op, tigge ved bordet, ligge i sofaen osv.
Men det din hund skal lære, lær den det ved hjælp af positiv forstærkning, læs ent. en bog om klikkertræning, det er sjovt og lærerigt både for hund og ejer, og husk så det skal være sjovt at have hund både for hund og ejer.
Bodil
www.123hjemmesider.dk/bodilshunde

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 07-03-05 22:11

Hej Bodil
En hund hopper ikke nødvendigvis kun op derhjemme. Da vores Golden var lille, sprang hun op ad alle vi mødte. De færreste jublede over at få svinet deres tøj til i sjask eller støv fra vejen. Jeg kan faktisk ikke mindes en eneste, der syntes om det. Og folk er ellers vilde med hende, netop fordi hun elsker alle. Nu hvor hun aldrig springer op mere, behøver man ikke være på vagt og nærmest hænge hende i snoren mere, når man skal forbi nogen. Man kan bare gå fuldstændig afsappet forbil.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-03-05 14:41

Hej, Kim!
Har du helt opgivet tanken om at holde hund??
Det forstår jeg godt. Hvis du var forvirret og undrende før, så er forvirringen nok ikke blevet mindre nu.
Vi prægtige hundefolk her på kandu som har det gennemgående fint sammen og som hjælper hinanden med diverse spørgsmål og svar, -vi kan blive forrygende uenige, når det drejer sig om hundeopdragelse.. Eller vi har i hvert fald en masse forskellige ideer om, hvad der er vigtigst.
Så sandheden er nok, at du skal undersøge de MULIGHEDER, der er, -og derudfra beslutte dig hvad der er rigtigst for lige netop dig. ---Hvis du altså en dag vil have hund..

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 08-03-05 16:03

Hej Kim
Jeg håber da ikke at du har opgivet at få hund, det er med hundeopdragelse som med børneopdragelse, der er mange forskellige meninger og måder. Husk det er dig der bestemmer hvad du vil med din hund. Når du får din hund hjem tager du kontakt til en hundeklub som f.eks. DcH som er en klub med et stort bagland og mange eksperter og erfaring. Så vil du opdage at det ikke nødvendigvis er en videnskab. Det giver mange fornøjelser, der er ikke noget bedre end komme hjem og blive modtaget af en der altid er glad for at se en.
Mvh Kim

Kommentar
Fra : Eifelvuf

Dato : 11-03-05 11:21

Hej Kim.

Følg "lunadc"´s råd - og få en helt igennem rædselsfuld hund, der ikke kender forskel på op og ned, hvem der bestemmer, hvad den må ig ikke må, o.s.v.
"Lundc"´s ord er det suverænt reneste ævl og nonsens, der er sagt i dette forum, i MEGET lang tid.
Så meget ævl på så lidt plads - det er faktisk utroligt, at det kan lade sig gøre.

Hvis man derimod følger "eisner"´s råd, så vil du, din hund og dine omgivelser, få rigtigt meget positivt sammen.

M.v.h.

Eifel & Co.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 11-03-05 11:48

Husk altid at der er mennesker der er kronisk bange for hunde, disse mennesker bør også have plads på de offentlige gader og stræder, lad ikke din hund hoppe op ad andre mennesker uden disses accept, og husk at udtrykket "Min hund gør ikke noget!" ikke gør den ude af stand til at "nappe", hunde kan lugte angst på lang afstand, og hygger sig med at vise sin position i flokken og her er den bange part altid nederst i hierarkiet. Jeg har set masser af hundeejere der har "tjeck" på deres hund, men også set krybende hunde der, efter min bedste overbevisning, ikke har et godt hundeliv, en hund er et flokdyr og skal føle sig godt tilpas i flokken, husk at du og din familie er denne flok.
Blot en betragtning!

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 11-03-05 16:38

Bemærkning til modersvilje, det er rigtig at der er nogle mennesker der er panisk angste for hunde, dem tilgodeser man ved at hunden ikke færdes frit hvor de er, for deres angst er ikke kun forbundet med at hunden springer op, det er lige så meget at den ikke er i snor. Det er lige så stort et problem som dem der ikke samler hundelort op når hunden efter lader et visitkort.
Mvh. Kim

Kommentar
Fra : Undrende

Dato : 11-03-05 18:26

Hej og tak til alle for Jeres input.

Det skønne med et forum som dette er at man kan få mange forskellige menneskers meninger og erfaringer.

Det er så bare lidt ærgerligt synes jeg at enkelte påtager sig rollen som politi betjent og stiller sig til dommer ved at svine andres meninger til. Man må vel gå ud fra at læseren selv kan tænke og sortere?

I hvert fald synes jeg ikke at den form for komplet ukonstruktiv barnagtig tilsvinning af andres meninger, erfaringer og holdninger som Eifel præsterer, hører sig til i et forum hvor voksne mennesker forventes at have saglige diskussioner.

Der er brudstykker af stort set de fleste indlæg jeg synes er gode. Jeg har valgt at acceptere Bodil's (lunadc) svar fordi jeg er helt enig med hende i den sætning: "Glem alt om at gå først ud af døren, spise først og alle de andre fjollede regler, de har ingen betydning, samarbejd med din hund, beløn den i samme øjeblik den gør det rigtige".

Samarbejde og belønning mener jeg er vejen frem. Personligt mener jeg dog også at der ER ting, der kræver lidt mere end blot ignorering, såsom hvis hunden konsekvent forsøger at løbe ud foran biler (jeg har haft en hund med dette lidt specielle dødsønske), men det kan selvfølgelig også være at man mener problemet med at hunden hopper op skal løses (hvis det altså er et problem).

Her mener jeg personligt det er vigtigt at hunden på en god måde lærer hvad nej betyder. Det har jeg personligt ikke haft behov for at lære den med at gå først ud af døren eller lege "ulv" / førerhund eller lignende. Selv gjorde jeg det med en masse "nej" øvelser hvor jeg, udstyret med godbidder og vandpistol, lærte hunden at nej altid har ubehagelige konsekvenser hvis det ikke respekteres og ofte belønnes når det så bliver respekteret (et harmløs sprøjt med vand har været utroligt nyttigt og jeg har som regel kun haft brug for vandpistoen en eller to gange til en given situation).

Jeg har haft meget glæde af Gary Wilkes (www.clickandtreat.com), der efter min mening kombinerer positive trænings metoder med human og logisk irettesættelse.

Jeg var egentlig mest på jagt efter folks forskellige argumenter for hvorfor de bruger de metoder til at opdrage som de gør, men under alle omstændigheder har det været sjov og interessant læsning.

Tak og mange hilsner,
Kim

Godkendelse af svar
Fra : Undrende

Dato : 11-03-05 18:33

Tak for svaret lunadc!

Jeg synes du har fat i noget af det helt rigtige: belønning og samarbejde!

Som du sikkert kan læse ud af min sidste kommentar på siden så hælder jeg måske lidt mere til enkelte humane elementer af "straf". I form af vandpistol hvis noget bestemt skal fralæres.

Jeg har ikke altid haft det sådan, men da min ene hund konsekvent løber ud foran biler og den anden konsekvent forsøger at stjæle vanter fra børn (som jo med rette bliver drøn bange for min "bidende hund") blev det for meget og jeg søgte råd hos Gary Wilkes. Han video "doggie repair kit" blev min "nye bibel"....

Så med lidt nej øvelser i forskellige situationer hvor hundene var "uartige" hvor det bestemte "nej" altid blev efterfulgt af vandsprøjt kan jeg nu bedre kontrollere med stemmen når noget skal undgås og så belønner jeg selvfølgelig altid når de gør det rigtige...

Fin hjemmside forresten!

Mange hilsner,
Kim

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 11-03-05 21:44

Tak for det Kim, nu er vi jo nok meget enige, som du kan se på min hjemmeside, har jeg også løst et cykel problem, på en for mig lidt voldsom måde.
Men jeg mener nu stadig helt klart, at det må være op til den enkelte, hvad der er vigtigt at lære hunden, og alt hvad der kan læres med positiv forstærkning, bør læres sådan.
Det hænger også bedre fat sådan.
Tonen kan være lidt grov her en gang i mellem, men for det meste går det nu fint, vi behøves jo heller ikke at være enige alle sammen.

Bodil
www.123hjemmesider.dk/bodilshunde