/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Meget små rustpletter på gl. opel rekord
Fra : Palmen
Vist : 1690 gange
200 point
Dato : 07-03-05 13:05

Jeg har for nyligt købt en ældre men meget velholdt opel rekord. Der er intet rust nogen steder på bilen pånær nogle ganske få steder hvor der er kommet nogle meget små rustpletter.

Jeg har en lakstift i bilens farve.

Hvordan skal jeg behandle rusten (få rusten væk) inden jeg giver den lidt farve ?

På forhånd tak for evt. svar.

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 07-03-05 13:16

Hvis der er små pletter som hvis den har været for tæt på en vinkelsliber, er det nemmeste selvfølgelig at forsegle dem med lak i bilens farve, hvis det er det du vil,- men en lakforsegling kan også hjælpe et stykke tid, hvorefter du skal regne med engang imellem at gentage. Det må være den nemmeste måde at forsegle dem på den ene eller anden måde, ellers skal den have grundkuren med nedslibning og opbygning af lakken fra bunden, men det kan ikke økonomiske bære sig på en aldrende bil.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-03-05 13:36

Ganske små pletter som fra stenslag o.l.
Slib rusten af, og forsegl stedet godt med lidt grunder og lak.
Du må ikke bare lukke pletterne inde, da rusten vil arbejde videre under lakken.

mvh dova

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 07-03-05 14:32

Hvis pletterne kun er prikker, op til 1/2 cm i diameter, så kan du rense med spidsen af en kniv, du skal sikre dig, at rusten ikke har bredt sig ind under lakken (det ses som tynde tråde). Jeg har med held brugt "Rust Minus" eller "Minus Rust", der er en grå Zinkmaling, til at grunde med. Lad det hærde et par dage og dæk pletten med lakstiften.

God arbejdslyst

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-03-05 19:37

Uanset pletternes størrelse skal du altid slibe helt i bund. Det er ret nemt at se hvornår du er nået i bund, da rusten er rød. Det tidligere råd om at forsegle rusten, er direkte forkert idet rusten vil brede sig under forseglingen.
Når du har slebet i bund og fjernet rusten, skal du grunde. Som hjkofoed siger er en Zinkmaling rigtig god. Derefter kan du bruge din lakstift.

Accepteret svar
Fra : patrol2

Modtaget 200 point
Dato : 07-03-05 23:46

Hej palmen,
Jeg er i tiderens morgen udlært som autolakerer, det er mange år siden, men rust på biler eksisterer stadig .Det erlidt sjovt at læse de forskellige indlæg, for alle har lidt ret ,men skal vi til det så er det sådan det foregård .Da det er små rust pletter du taler om ,og det ikke er gennemtæring ,du tager en gammel skruetrækker, sliber den syle spids, med meget sikker hånd krasser du nu rusten, op indtil allrust er væk de, tynde tråde ska også væk, men pas på for pletten kan blive så stor, at det vil skræmme det færdige resultat, så hold dig til sålidt som mulig ,når du har kradset såmeget op at du synes det ser rimeligt ud, skal det grudes, brug en tandstik og fyld så kun hullet op ,når grundmalingen er tør skal der lak til, brug ikke spray eller lakstift, men kør til en autolakerer og få det du skal bruge .
Med en tandstik, fylder du så huldet op igen, denne behandling gentager du indtil at lakken er i samme højde som original lakken .Når det hele er tørt ca en månede ,kan du polere med slipol eller lignende, og har du været rigtig omhygelig, vil skaden være så godt som usynlig.Al brug af sandpapir er forbudt, da det vil gøre pleten alt for stor.
MVH patrol2

Godkendelse af svar
Fra : Palmen

Dato : 09-03-05 11:18

Tak for svaret patrol2.