/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Køb af plankegulv..
Fra : Sandie1982
Vist : 976 gange
100 point
Dato : 07-03-05 12:46

Vi skal ha' lavet en udbygning på vores hus, og skal i den forbindelse ha' nye gulve i hele huset. Plankegulve er helt sikkert favoritten, men de koster osse. Så var det, jeg fik en fantastisk idé - synes jeg selv ihvertfald : )
Ku' man ikk bare købe det billige ubehandlede fyrplankegulv til ca. 129,-/m2 og så selv behandle det med enten lak eller lud, eller hva man nu har lyst til??? Og hvis man kan, hvordan skal det så behandles mht slibning og lud/lak??

På forhånd tak for hjælpen : )

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 07-03-05 16:24

det er ikke behandlingen der gør det billigt , men kvaliteten
bruger du det billige , vil du også få en del problemer med det
du kan også sagtens finde et gulv af en væsentlig bedre kvalitet uden at det behøver koste en bondegård

Kommentar
Fra : Sandie1982

Dato : 07-03-05 16:45

Men jeg kan alligevel spare noget ved at købe det ubehandlede i stedet for det behandlede. Der er en prisforskel på ca. 200 kr/kvm.. Det har jo ikk noget at gøre med kvaliteten - et massivt fyrplankegulv er vel et massivt fyrplankegulv uanset behandlingen

Kommentar
Fra : 25

Dato : 07-03-05 17:30

Ja - men træ er levende og det udvidder og trækker sig sammen, det kan godt være at det ikke er så nemt med ubehandlet træ, jeg syntes du skulle undersøge det noget mere, jeg kan huske for mange år siden da min svigerfar lagde gulv det nærmest rejste sig d.v.s. det udviddede sig mere end tiltænkt.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 07-03-05 17:38

hvilken type gulv er det presis du skal bruge og hvor meget
på strøer eller til svømmende gulv , og hvilken behandling ønsker du
jeg lægger flere hundrede m2 hver måned ,og de fleste koster ca 250,00 pr m2 , og er af en udmærket kvalitet
hvor i landet bor du
så skal jeg se hvad jeg kan finde

Accepteret svar
Fra : patrol2

Modtaget 100 point
Dato : 07-03-05 19:23

Hej sandie 1982 .
Hvilket prisleje dit nye gulv skal have, vil jeg ikke blande mig i ,blot kan jeg fortælle dig, at det billigeste fyrtræsgulv du kan finde ,arbejder ikke mere end det dyreste, når vi snakker massive gulve ,jeg ved godt hvad jeg ville vælge.Men med hensyn til overfladebehandling der kan jeg være med ,pgr af mit profesionelle job som selvstændig med restaurering af alt mellem himmel og jord .
Læs lige mit svar til laswild ang fyretræs gulv, under besvared spørgsmål ,her er hvad du kan forvente ved et ikke lakeret gulv hermed har jeg ikke rådet jer til at lakere .Men ved et lakeret gulv, skal du lakere ikke efter pletter og snavs der er ttrådt ned i olie sæbe, men når lakken er slidt .
Som bredeker tilbyder, kan jeg også tilbyde hjælp, med hensyn til valg af topkvalitet i lak.

MVH patrol2

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-03-05 21:11

Hvis du går efter tætte årringe og fravær af revner, går du ikke helt galt i byen. Hvis du så oveni kan få planker, der er naturligt og ikke ovntørret, er det endnu bedre. De fleste "fyrreplanker", der ses i trælasten, er i øvrigt af gran. Det kan du se på de mange knaster. Hvad holdbarheden angår, er der ikke synderlig forskel på de to træsorter, hvis du går efter samme tæthed af årringene. det er under alle omstændigheder svært at finde tætvokset træ af begge sorter. Her i huset er der granplanker over det hele, og de har da foreløbig holdt til en del siden 1911. Nogen af dem har været ferniseret i mange år og er blevet slebet af, og vi arbejder på at få dem allesammen behandlet med hvidpigmenteret olie og fuget med elastisk fugemasse. Dem med ældst behandling af den slags har stået i knapt tyve år, men nu trænger de også snart til en let slibning og en ny gang olie. De tyve (eller flere) år gamle fuger var dog ikke elastiske, men ligner noget med pibeler og fernis. Fra før min tid her på stedet - huset er min nuværende hustrus.

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 07-03-05 22:08

Hej ,
pbp-et ,jeg synes dit indlæg rammer plet, det får det til at løbe koldt ned af ryggen på, mig du bruger nogle ord som granplanker, fra 1911,tætvokset,ferniseret ,hvor er du heldig og have sådan et gulv, mit hus er fra 1863,men med støbte gulve, synes du ikke det er synd for mig.Nå men skidt, jeg har noget andet ,jeg har skov om hele hytten, rådyr i haven hver dag.Og så vil jeg give dig ret, som du antyder hvad man kan købe idag uanset pris, har det intet med dit gulv at gøre ,jeg har ikke enu oplevet et olie, eller lud behandlet gulv holde i 20 år.Det er også derfor jeg svagt antyder, at vil man have et vedligeholdesesfrit gulv af nyt træ, så skal man nok ikke hoppe på moden (hvad er der forøvrigt galt med lakkerede gulve, er det moden der råder)?

MVH,patrol2

Godkendelse af svar
Fra : Sandie1982

Dato : 08-03-05 09:34

Tak for svaret patrol2.

Kommentar
Fra : Sandie1982

Dato : 08-03-05 09:36

Tak for hjælpen alle sammen - nu er jeg da blevet lidt klogere : )

Kommentar
Fra : Sandie1982

Dato : 08-03-05 10:00

TIl Bredker:
Tak for dit svar - jeg bor i Århus.. Jeg vil meget gerne ha' fyrplankegulv - helst lud eller hvidolie, men ikke begge dele. Det blir alt for lyst, synes jeg! Jeg skal bruge ca. 100 m2. Mangler du flere oplysninger, siger du bare lige til...

Hilsen Sandie