/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Fra indekat til udekat??
Fra : siopu
Vist : 5078 gange
100 point
Dato : 07-03-05 11:59

Hejsa

Vi står for at skulle flytte i hus, og vi har en 1 årig neutraliseret han colorpoint perser, som indtil nu kun har været indekat. Er det muliggt at han ville kunne blive en udekat?

venligst Tina

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-03-05 12:06

Det kan han sagtens.

Katten vil nok foretrække at være både inde og udekat.

Når du er flyttet til det nye sted, skal du lade katten være inde i en lille uge, så den vænner sig til det nye sted.

Du kan så prøve at åbne døren. Det er ikke sikkert at den vil ud med det samme.

Hvis den går ud vil den sikkert hurtigt ind igen i begyndelsen.

Det tager ikke så lang tid så vænner katten sig til de nye omgivelser.

I starten som katteejer vil man altid være nervøs, når katten bliver lukket ud et nyt sted, men du vænner dig til det.

Hilsen ans

Accepteret svar
Fra : katho

Modtaget 110 point
Dato : 07-03-05 12:07

Hej Tina
Jeg ved ikke om det er muligt for din perserkat, men jeg har i flere år havde en perser ( silvershaded ) som var udekat. Det kunne sagtens lade sig gøre, den skal bare vænnes til det gradvist. Og så skal du selvfølgelig være opmærksom på at den pels nok kan komme til at lide mere under at være ude end inde.
Mange hilsener Katho

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-03-05 12:21

Du skal holde den inde i minimum en uge så den vænner sig til sit nye hjem.

Og når du vil lukke den ud, skal du sørge for et tidspunkt hvor der er ro og fred, og lade døren stå åben så katten hurtigt kan komme ind igen.
Hvis den er meget afhængig af dig, så gå med den uden for til at begynde med, men lad den selv bestemme farten.
Der skal ikke meget til før en kat kommer så langt væk, at den ikke kan finde tilbage, og især hvis den ikke kender omgivelserne.
Nogen få katte bliver dog aldrig helt trygge ved at færdes udendørs, men nu er din ikke så gammel, så mon ikke det går.
Du skal dog være opmærksom på, at det kræver en hel del mere pelspleje når en perser kan rende udendørs.

Og hvis ikke den er det, så få den øremærket og registreret.

mvh dova

Kommentar
Fra : katho

Dato : 07-03-05 13:22

...som efterfølger til de andre svar du har fået:
Når så du har vænnet din kat til gradvist at være ude, har fået den øremærket og registreret, er det en god ide at installere en kattelem, så den selv kan gå ind/gå ud. Mht. kattelemmen skal du dog være opmærksom på at hvis den er åben for både ind og ud, kan det betyde at du får besøg af ikke inviterede katte det har jeg prøvet. Men det er nget med at prøve sig frem, om du bor i et katterigt område, eller om din egen kat simpelthen får pisset territoriet så godt af at andre katte ikke tør nærme sig.
Det er godt for en kat at komme udendørs. En lidt sløv inde perserkat vil blive en mere aktiv og glad perserkat.
Go fornøjelse
Katho

Kommentar
Fra : siopu

Dato : 07-03-05 14:15

Tak - for de gode indlæg.
Jeg vidste godt til, hvordan man gør en tidligere indekat til udekat, dog vidste jeg ikke helt om racen - ville kunne klare at blive en både ude - og indekat ( om den vil kunne finde ud af det).......men det kan jeg se at det mener I.

Så er det jo bare at klø på - når den tid kommer!

Endnu engang tak!

Venligst Tina

Godkendelse af svar
Fra : siopu

Dato : 07-03-05 14:16

Tak for svaret katho.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-03-05 15:41

Husk lige på, at udekatte risikerer at få aids og anæmi. Begge sygdomme som er meget smitsomme, og kan være udbredte hvis der er mange katte i området.