/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Mangler stadig nogle gode svar, er på "s~
Fra : Trolley
Vist : 481 gange
40 point
Dato : 07-03-05 10:52

Hej derude
Jeg har tilmeldt mig "Almen voksen pædagogisk grundkursus" på ialt 20 lektioner
Indtil nu har vi i de første 2 uger af kurset lært noget om...
- Sanser
-At Matche/mismatche
-Aktiv lytning
-Assertionstræning Gennemslagskraft
-Kropssprog
-Mediation
-Girafsprog
-læring og læringsstile
-Læringsmiæjø
-De mange intelligenser
-Metodik og didaktik
Jeg synes det er spændende men også svært. Vi har haft gruppeopgaver/rollespil mv.
Jeg har desværre været syg 2 dage i den 2 ugers periode og har også lagt hele weekenden. Jeg er så bange for ikke at kunne følge med, men det næste skal vi mere eller mindre lave sælvstændigt og her er jeg total BLANK for ideer m.m. Vi skal lave et Projekt, og mig som aldrig før har lavet et projekt. Er der nogen som har gået på sådan et kursus eller lign. som måske kan vejlede mig, komme med gode ideer, så jeg for en fornemmelse, at det skal jeg nok klare. Eller er der nogle som har et projekt, som jeg må se, så jeg kan få inspiration. Mit mål er nok at tage overbygningen, hvis jeg kommer til at "fatte" hvad det er jeg skal lave her og nu. Hjælp mig hvis du/I kan har mulighed og jeg vil være jer meget taknemlig.
Med venlig hilsen
En meget nervøs kursist

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 50 point
Dato : 07-03-05 11:27

Hej med dig!

Mit råd til dig angående projekt er, at vælge noget, du både har lidt erfaring indenfor, så du ikke skal starte helt forfra, og så desuden noget, der interesserer dig så meget, at du gerne vil lære mere om det - med udgangspunkt i den teori, du har lært indtil nu.

Nu ved jeg ikke, hvordan dette projekt skal udformes, men et udgangspunkt kunne være en problemformulering, der meget kort og præcist stiller et spørgsmål, der er meget entydigt. Derefter opstiller et antal problemstillinger, der svarer til, de spørgsmål du vil stille undervejs i projektet for at svare på din problemformulering.

Skriv gerne lidt mere om hvordan opgaven er udformet - så er det lidt lettere at svare præcist.

Vaxen

P.S - en uddannelse kan nogengange få en til at føle at man bare er forvirret på et højere niveau

Kommentar
Fra : katho

Dato : 07-03-05 11:46

Hej
Jeg kom med yderligere tips under dit andet indlæg. Har du set det ??
Hilsen Katho

Godkendelse af svar
Fra : Trolley

Dato : 07-03-05 11:50

Tak for svaret vaxen.
Jeg er MEGET FORVIRRET!!
Jeg har ikke lavet projekt før og deter en del år siden jeg har sidet
på skolebænken
Vi skal lave en planlægningsopgave og vi må egentlig selv finde et passende emne, men hvad......., det er mit problem og hvordan får jeg begyndt og hvordan får jeg det afsluttet. Når først projektet er lavet og jeg føler mig tilfreds med det jeg har præsteret, så tror jeg ikke det bliver noget problem med at skulle stå i 30 min. tage et udpluk af projektet og fortælle om, men forarbejdet hmmmmm...

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-03-05 11:53

Ok - må jeg stille dig nogle spørgsmål, som måske kan indkredse et emne?

Here Goes!

Hvad arbejder du med til dagligt? Er det indenfor området?

Hvilket emne under dit kursus var du mest optaget af og fordybet i?

Hvad skal du bruge dit kursus til? Hvad er din drøm?

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-03-05 11:54

Og - forresten... Hvad mener du med planlægningsopgave? Er det at planlægge et voksenpædagogisk forløb eller???

Kommentar
Fra : Trolley

Dato : 07-03-05 12:03

Med planlægningsopgave mener jeg at planlægge et undervisningsforløb

Jeg arbejder indenfor kursusvirksomhed i sundhedssektoreren, men der er ikke nogen emner der som jeg kan bruge. Det er ikke mig som laver kurser, men "sælger" dem det er en forskel, men mit mål er at kunne formidle være med til at gøre en forskel.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-03-05 12:22

Ok...

Du kunne jo eventuelt fremstille et undervisningsforløb, der har udgangspunkt i, hvad du selv laver.... Altså eventuelt undervise en gruppe mennesker i, hvordan man "sælger" kurser og eventuelt motiverer folk til at tage i mod dem? - altid med udgangspunkt i den gennemgåede teori.

Du vil gerne kunne formidle.... Du kan jo eventuelt stille dig selv den opgave, at formidle et bestemt budskab til en bestemt gruppe mennesker. Det kunne være: Hvordan formidles viden om kriseramte kvinders forhold til studerende på politiskole? (Selvfølgelig noget, der interesserer dig som emne - dette er kun et eksempel)
Afgrænsning kunne være.... Jeg vil kun beskæftigt mig med kriseramte kvinder af anden etnisk baggrund.
Problemstillinger kunne være:
Hvorledes kan jeg i undervisningen af kommende betjente bruge mit kropssprog til formidling af budskabet?

Et skud i tågen....

Vaxen

Kommentar
Fra : Trolley

Dato : 07-03-05 13:09

Hej vaxen
Du er ret kvik/vax
Må jeg spørge dig, hvad du arbejder med??
Jeg er sgu bare en til så noget her.
Dine ideer er super gode, Jeg skal bare begynde .........hmm....
Jeg simpelthen ikke hvordan man skal stille det op, som materiale for mig selv og formidling. Lige nu har jeg det som om jeg har tømmermænd #@.-( for det kører rundt i mit hovede

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-03-05 13:32

Bare rolig, forvirring er ofte et skønt tegn på at den nye viden lige skal integreres i forhold til at det gamle - det skal nok komme. I det øjeblik, du ved, hvad du vil koncentrere dig om, giver resten ofte sig selv.
Det at starte på en ny uddannelse synes jeg ofte resulterer i en følelse af total forvirring - måske den eneste vej frem er, at tænke på, at nogle undervisere har lagt en "slagplan" med mening i og derfor er det bare om at følge med og acceptere en hvis grad af forvirring. Bare at opleve og gennemleve - som er et af privelegierne ved at kunne uddanne sig som voksen. Specielt når man som du, har mulighed for i en periode kun at beskæftige dig med det.
Lad endelig være med at slå dig selv oven i hovedet med det her - husk på, at uddannelse tager man, for at lære noget nyt - ikke noget man kan i forvejen. Det skal nok gå

Jeg selv er socialpædagog og arbejder for tiden med unge, der har lavet skidt for sig selv med hensyn til at overholde landets love. Jeg har mest erfaring med unge, der er følelsesmæssigt skrøbelige, selvskadende og selvmordstruede. Desuden er jeg lige nu i gang med at uddanne mig til akupunktør - så jeg kender absolut den med forvirringen!

Hvis du vil, kan du jo skrive et par af dine tanker ned - måske kan jeg hjælpe dig med at få dem strukturet lidt....

Go for it! Bare følg med strømmen, det er så fedt at blive klogere

Vaxen

Kommentar
Fra : Trolley

Dato : 07-03-05 14:11

Hej igen vaxen

Jeg har måske fået en ide nemlig at fortælle om "Natteravne" dem kender du sikkert, dem med de gule jakker. Jeg er ikke selv medlem men overvejer at melde mig.
Et andet emne var at fortælle/undervise lidt i powerpoint, hvilket jeg har en del erfaring i at bruge.
Det er kun 30 minutter, vi skal undervise men igen så skal forarbejdet være iorden, da man skal dømmes ud fra denne opgave.
Hvis du kender lidt til natteravne, kunne du fortælle lidt mere om det, udover det jeg har fundet fra nettet.
Altså mit første udkast er med emnet NATTERAVNE

Formål: At fortælle og en god indsats.

Mål: Er at åbne andres øjne for den forskel en natteravn er med til at gøre.

Indhold: Hvad er Natteravne
Hvad gør natteravne
hvilken effekt har deres indsats.

Så mangler jeg fyldordene så jeg kan blabre løs i 30 min. gerne med deltagernes medvirken.

Hvad synes du er det helt tosset eller.......

Kommentar
Fra : Trolley

Dato : 07-03-05 14:24

Kære vaxen
Det er et krævende job du har også rent følelsesmæssigt. Ja der er en del unge som uheldigvis ryger ud i noget skidt. Akupunktur det er lige mig, har været hos en indtil flere gange. Det er sikkert et stof hvor man skal holde ørene stive.
Er du egentlig mand eller kvinde, min egen intuition siger at du er mand, men spørg ikke hvorfor, så hvis jeg fornærmer dig, må du meget undskyld.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-03-05 14:41

Hej igen! Det lyder da rigtig spændende

Jeg har tilladt og bytte lidt rundt på tingene, du kan se, om det er noget, du kan bruge:

Formål:
At åbne folks øjne for den forskel natteravnene er med til at gøre.

Mål: At hverve folk til Natteravnene og skaffe sponsorer.

Indhold:
Problemformulering: Hvordan kan jeg oplyse om natteravnenes gavnlige arbejde således, at flere mennesker vil deltage og sponsorere midler til projektet.

Problemstillinger: (Alle de ting, du behøver at vide om organisationen for at svare på din problemformulering)
Hvad er Natteravnene
Hvem er Natteravnene
Hvordan er de organiserede
Statistik
OSV. Der er jo en milliard spørgsmål og viden... Skal du skrive det ned, så vælg ikke alt for mange, men væsentlige områder. Alt det andet, gemmer du i hovedet eller som notater - afhængig af din teknik

Metode:
Her kommer det formidlingsmæssige. Alt det, du har lært på kursus, som du kan bruge til formidling i netop denne målgruppe beskrives her. Hvordan det skal bruges og hvorfor netop den metode.

Konklusion:
Hvis der skal være et skriftligt produkt, kan du konkludere/evaluere din undervisning. Hvad gik godt, hvad gik skidt, fik du nået målene og svaret på din problemformulering.

Husk hele tiden at have din problemformulering for øje. Det er din rettesnor og den, der sikrer at du ikke breder dig ud og laver noget irrelevant.

Har du kommentarer, så bare kom med dem

God fornøjelse!

Vaxen.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-03-05 15:07

Hehe... Trolley... Jeg er kvinde - og en rigtig en af slagsen på godt og ondt

Og nej, jeg bliver ikke fornærmet - det er ofte temmelig svært at bedømme ud fra det skrevne sprog.

Akupunktur er en drøm at lære - og en hel filosofi. Men men, en masse at lære, en hel ny måde at se på sygdom og sundhed på. En livsanskuelse...
Og selvfølgelig er der en stor tilfredstillelse i, at få lov til at hjælpe folk med at få kroppen til at samarbejde. Man bliver helt ydmyg - eller jeg gør, ihvertfald, efterhånden som jeg oplever kroppen og nålene i samarbejde.

Kommentar
Fra : Trolley

Dato : 08-03-05 06:59

God morgen vaxen

Tak for din hjælp.

Sikke jeg skød forbi, men godt du ikke blev fornærmet.
smutter du skal være færdig til jeg kan komme i skole.

Fortsat god dag

Helle

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 09-03-05 14:41

Jeg glæder mig meget til at høre, hvordan det endte op med din opgave... Pøj pøj med den!

Vaxen