/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Jeg har tilmeldt mig "Almen voksen pædag~
Fra : Trolley
Vist : 568 gange
30 point
Dato : 07-03-05 08:47

Hej derude
Jeg har tilmeldt mig "Almen voksen pædagogisk grundkursus" på ialt 20 lektioner
Indtil nu har vi i de første 2 uger af kurset lært noget om...
- Sanser
-At Matche/mismatche
-Aktiv lytning
-Assertionstræning Gennemslagskraft
-Kropssprog
-Mediation
-Girafsprog
-læring og læringsstile
-Læringsmiæjø
-De mange intelligenser
-Metodik og didaktik
Jeg synes det er spændende men også svært. Vi har haft gruppeopgaver/rollespil mv.
Jeg har desværre været syg 2 dage i den 2 ugers periode og har også lagt hele weekenden. Jeg er så bange for ikke at kunne følge med, men det næste skal vi mere eller mindre lave sælvstændigt og her er jeg total BLANK for ideer m.m. Vi skal lave et Projekt, og mig som aldrig før har lavet et projekt. Er der nogen som har gået på sådan et kursus eller lign. som måske kan vejlede mig, komme med gode ideer, så jeg for en fornemmelse, at det skal jeg nok klare. Eller er der nogle som har et projekt, som jeg må se, så jeg kan få inspiration. Mit mål er nok at tage overbygningen, hvis jeg kommer til at "fatte" hvad det er jeg skal lave her og nu. Hjælp mig hvis du/I kan har mulighed og jeg vil være jer meget taknemlig.
Med venlig hilsen
En meget nervøs kursist

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-03-05 09:26

øhhh - det her er ikke noget svar men jeg blev lige lidt nysgerrig - hvad filan er girafsprog ????

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 40 point
Dato : 07-03-05 09:27

ps - skynd dig at slette det andet spørgsmål så sparer du de point - men det skal være før der er nogen der har svaret

Kommentar
Fra : katho

Dato : 07-03-05 10:04

Hejsa
Jeg har for nogle år tilbage gået på et voksenpædagogisk grundkursus måske ikke så dybdegående ( måske ) som det du nævner mit var een gang om ugen, 5 timer, 17 gange.
Se nu ved jeg jo ikke hvad dit projekt skal gå ud på, så du må lige komme det lidt nærmere, hvis du kan det ??
Så skriv igen, og ellers vil jeg sige: Lad være med at være nervøs, det gør een træt i hovedet og er ikke godt.
Dine medkursister er givetvis lige så nervøse som dig og endelig vil jeg pointere at et kursus er til for at man lærer noget og derfor kan ingen kræve at du er "klædt på til opgaven" på forhånd.
Så giv ikke op, men giv det een eller flere chancer. Jeg fik meget ud af mit kursus.
Katho

Godkendelse af svar
Fra : Trolley

Dato : 07-03-05 10:43

Tak for svaret miritdk.

Tak for tippet, jeg har slettet det andet spørgsmål, og lad mig så høre, jeg er fuldstændig blank for hvad mit projekt skal handle om og er i s´det hele taget blank omkring alt det jeg lærer. Forresten "Girafsprog" det er ikke voldlig kommunikation
Helle

Kommentar
Fra : Trolley

Dato : 07-03-05 10:44

Også tak til dig Katho.
hvis du har mulighed for at uddybde din erfaring mere, som hører jeg gerne.

Kommentar
Fra : katho

Dato : 07-03-05 11:10

Hej igen

På mit kursus fik vi en del opgaver. Så vidt jeg husker ( det er nogle år siden ) fik vi 3 områder: 1. Læs en historie op for resten af holdet af ca. 5-10 minutters varighed 2. Hold et oplæg på 10 min. udfra et selvvalgt emne 3. Hold et oplæg på en halv time udfra et selvvalgt emne. Under 2 og 3 var der forskellige muligheder efterflg: Man kunne åbne op for diskussion blandt resten afholdet, man kunne vælge "blot" at styre kommentarer fra resten af holdet.
Til sidst skulle man konkludere udfra oplæg + efterflg. diskussion/kommentar. Dette er sådan de grove træk.
Derefter blev man evalueret fra resten af holdet og spillereglerne var bla at holdet skulle komme med positiv ros og hvis der var nogle ting der var dårlige skulle det formuleres som: Tips til ideer du kan gøre bedre.
Det var nogle gode øvelser, fordi folk fik mulighed for at prøve dem selv af uden at blive "heglet ned".

Nå, nu er det jo ikke sikkert det er sådant noget du er i gang med, men jeg kan da fortælle at projekterne/opgaverne jeg valgte at operere med var:

Oplægning af bog: En fortælling af Tove Ditlevsen ( jeg kan ikke huske eksakt hvilken )
1. emne: Er Mary god nok til Frederik ( før de var gift og emnet vakte en del smil og masser af diskussion )
2. emne: Fedme - hvordan skal vi forholde os til de prognoser der er for fedme i Danmark og resten af verden ??

Forøvrigt vil jeg lige poinstere at vi gjorde ikke brug af diverse powerpoint præsentationer eller andet "fint værktøj" det var simpelthen kun en tavle til rådighed.

Men hvad skal dit projekt handle om eller har du fået frie hænder og er der ingen rammer for det ??

Hilsener Katho :)

Kommentar
Fra : Trolley

Dato : 07-03-05 11:24

Hej Katho

Vi har ikke fået noget emne endnu, men jeg tror det er okay, hvis man selv kan finde på noget.

Vi har også holdt et 10 min. foredrag, over noget vi synes vi godt ville fortælle folk lidt om.
Dernæst har vi fået en paropgave, hvor vi skal holde et foredrag på 30 min., det volder nok heller ikke de helt store problemer.
Derudover har vi haft forskellige dialoger igang etc.
-Men den største opgave er et projekt/planlægningsopgave
hvor man skal lave et projekt over det man vil undervise i.
Derefter skal man holde en undervisning på 30 min. hvor man har taget et udpluk af det man har lavet. og hold da op, mig som ikke har gået i skole i flere år, jeg ved faktisk ikke hvordan jeg skal få begyndt og få sluttet med projektet.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-03-05 11:29

åhh nej, nu svarede jeg i den anden tråd, så du ikke kan lukke den.... Undskyld - havde ikke lige spottet denne.....

Vaxen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-03-05 11:32

jamen jamen jamen - jeg skal da ikke have de point - der kan jo komme gode svar fra en eller anden der deler din interesse - du kan godt nok ikke lave det om -men så må du vist af med lidt mere til den du vælger.

HVAD er det girafsprog for noget ??????????

Kommentar
Fra : Trolley

Dato : 07-03-05 11:57

Girafsprog er ikke voldlig kommunikation
Du kan sikkert finde noget om det på nettet, der findes også bøger.
Mht. point og ikke point, så er jeg sku ikke nogen nørd til det her system , hvornår jeg skal dele point og stjerne ud osv. hver gang jeg vil svare vedkommende, så skal jeg give stjerne, hvis ikke jeg gør det så kan jeg ikke sende hmmm.... og hvis ikke jeg svarer direkte til personen, som nu har været så sød/rar at svarer på mit spørgsmål, skal jeg så bare skrive nedenfor tak for svaret, eller.....
Normalt sidder jeg på arbejde og har ikke tid til at sætte mig så meget ind i alle de muligheder nettet byder, som f.eks. denne her side, men nu har jeg orlov og kan gå i skole, for at blive klogere
Så må vi se om det hjælper!!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-03-05 20:40

nå så det var DET girafsprog gik ud på - skal nok kigge nærmere på det

du skal kun svare den du synes har givet dig et svar du kunne bruge - tråden kører jo - når du synes alt er ok - så klik på accepter - stjernerne indikerer kun din opfattelse af hvor godt svaret var !

god vind med projektet