/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Sogne
Fra : Freja
Vist : 789 gange
200 point
Dato : 06-09-02 23:06

Hej
Er der nogen der har en liste over de sogne som høre under de forskellige kirker, der tænker jeg på, at ikke alle sogne har deres egne kirkebøger. Er der nogen der kan hjælpe???
Hilsen Freja

Accepteret svar
Fra : Rellom

Modtaget 210 point
Dato : 06-09-02 23:21

Hej Freja

Sådan en liste finder du her:

http://hjem.get2net.dk/bnielsen/sogndata.html

Bemærk, at der inde på siden er links, som kan føre dig videre.

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : Freja

Dato : 06-09-02 23:32

Hej Rellom
Det jeg mente var at der så mange små byer som egentlig har deres eget område (by) men ikke deres egen kirkebog, f.eks. er der en lille by på Lolland som heder Birket, men der er ingen kirkebøger for det område dem skal jeg søge i Stokkemarke (tror jeg nok) forstår du hvad jeg mener?
Det er sådan en liste jeg søger
Hilsen Freja

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 06-09-02 23:55

Hej Freja

Ja, nu forstår jeg, hvad du mener.
Men det nærmeste jeg kan komme det, er denne side:
http://www.kirker.dk/
Det er ikke en egentlig liste, men her kan du undersøge hvilken by, der hører til hvilken kirke.

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-09-02 08:18

On Fri, 06 Sep 2002 21:05:31 GMT, "Freja" <Freja.news@kandu.dk> wrote:

>Hej
>Er der nogen der har en liste over de sogne som høre under de
>forskellige kirker, der tænker jeg på, at ikke alle sogne har deres egne
>kirkebøger. Er der nogen der kan hjælpe???

Det er da vist en misforståelse. Alle sogne har da deres egne
kirkebøger. Tænker du på, at nogle sogne har mere end en kirke?
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org
http://www.helhedsskolen.dk
http://www.salldata.dk

Kommentar
Fra : Freja

Dato : 07-09-02 10:29

Hej Rellom
Det er stadig ikke helt det jeg mener
Hilsen Freja

Kommentar
Fra : Freja

Dato : 07-09-02 10:30

Hej Lars
Ja det er lige det jeg mener, da jeg engang imellem ikke ved hvor jeg skal søge efter kirkebørgerne, sognene er jo ind imellem blandet sammen
Hilsen Freja

Kommentar
Fra : Vestjyden

Dato : 07-09-02 14:14

Dette link fører til en hjemmesider, hvor du kan hente information om alle sogne i DK:

http://www.sogn.dk/

Lettere kan det næsten ikke være!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-09-02 14:44

"Lars Jørgen Helbo" <lars@helbo.org> skrev i en meddelelse
news:or9jnu0cgkq9oq1134diar749gkso4m3s8@4ax.com...
> On Fri, 06 Sep 2002 21:05:31 GMT, "Freja" <Freja.news@kandu.dk> wrote:
>
> >Hej
> >Er der nogen der har en liste over de sogne som høre under de
> >forskellige kirker, der tænker jeg på, at ikke alle sogne har deres egne
> >kirkebøger. Er der nogen der kan hjælpe???
>
Hertil svarer hr. Helbo
> Det er da vist en misforståelse. Alle sogne har da deres egne
> kirkebøger. Tænker du på, at nogle sogne har mere end en kirke?

Det tror jeg ikke vedkommende mener, men der er da mange eksempler på, at
annexsogne er indført i hovedsognets kirkebog. Se bl. andet Roskilde stift,
Tølløse sogn, nr 355, hvis kirkebog i visse perioder også tjener som kb for
Ågerup sogn, nr. 359. Dette kan læses i de forskellige
kirkebogsregistreringer.

Poul Brodersen

Kommentar
Fra : Freja

Dato : 07-09-02 16:43

Til Poul Brodersen
Det er da godt der er andre end mig der kan se at der er et problem med at finde ud af hvor og hvorhenne de forskellige kirkebøger er.
Jeg har ærlig talt følt mig lidt dum, da det lyder som om at alle ved hvilke sogne de skal søge i, men her på Lolland hvor jeg kommer fra er der en lille landsby der hedder Løjtofte, men der skal man søge under Herredskirken. Nemt ikke eller Birket det mener jeg er under Stokkemarke, der er også Vesterborg, hvor skal man kigge der og sådan kan jeg blive ved.
Med venlig hilsen og tak fra
Freja

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-09-02 19:04

Hej Freja

"Slægten - Forum for Slægtshistorie" har udgivet et hæfte
"Sogn, herred - kirkebøgerne på Statens Arkiver"
I dette hæfte vil du kunne se, at "Herredskirken" er sogn nr. 575 og at
"Løjtofte" er sogn nr. 578 og under "Løjtofte" er tilføjet "+(575)",
hvilket betyder at hvis man ikke finder oplysningerne i kirkebogen for
Løjtofte, så skal man kigge i kirkebogen for sogn nr. 575.
Hæftet indeholder oplysning om alle Sogne i Danmark &#8211;
begyndelsesår, sognenummer samt herred og amt. Et uundværlig værktøj til
slægtsforskning.
Hæftet kan bestilles hos SLÆGTENs ekspedition: Birgit Øskov,
Rolighedsvej 56, 9400 Nørresundby, tlf. 9817 6376 og koster 25 kr. +
forsendelse.

Med venlig hilsen

KaNi

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"

Kommentar
Fra : Freja

Dato : 08-09-02 10:16

Hej KaNi
Tak for dit indlæg og jeg vil bestille en sådan lille bog så hurtigt som muligt. Men da det er søndag i dag vil jeg ikke ringe, jeg kunne vel ikke få dig til at slå Vesterborg op, da jeg i øjeblikket er dårligt gående søger jeg nemlig mest på nettet i de kirkebøger der ligger der.
Med venlig hilsen
Freja

Kommentar
Fra : KaNi

Dato : 08-09-02 14:15

Hej Freja

Så prøver vi igen. Det er *$&#"¤ irriterende, at når man lige er færdig med at skrive og trykker på send, så får man "Ingen forbindelse til Server"

Om Vesterborg står der:
Vesterborg, Lollands Nørre, Maribo (1738) 571

hvilket betyder at Vesterborg Sogn er i Lollands Nørre Herred i Maribo Amt, kirkebogen begynder i 1738 og det er sognenummer 571. Og der er altså ikke "sammenhæng" til andre sogne (men andre sogne kan godt hænge sammen med Vesterborg).

Og nu vi er i denne del af landet:
Om Halsted og Avnede står der:

Halsted, Lollands Nørre, Maribo (1658) 574
Avnede, Lolland Søndre, Maribo (1658) 572 + (574)

og her kan oplysninger om Avnede måske skulle findes i Halsted Kirkebog.

Sognene står i alfabetisk orden, delt i Nørrejylland, Sønderjylland, Fyn og Sjælland/Lolland-Falster/Bornholm.

Jeg har nu fundet e-mail-adressen til Birgit Øskov: bojen@daks.dk

Med venlig hilsen

KaNi

Kommentar
Fra : Freja

Dato : 08-09-02 15:30

Hej KaNI
Tak for hjælpen jeg har skrevet til Birgit Øskov, så nu håber jeg at jeg snart kan få en sådan bog selv.
Med venlig hilsen
Freja