/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
male skænken
Fra : zkb
Vist : 1710 gange
50 point
Dato : 06-03-05 20:48

hejsa,
jeg har en halvgammel skænk i træ, som er blevet lakeret for ca 2 års tid siden, og jeg har for nyligt købt et flot spisebord i antik hvid. Nu håbede jeg på at man kunne male skænken i samme farve, altså antik hvid, kan det lade sig gøre? hvis ja hvad hedder antik hvid på "maler sprog"? har været i bilka og kigge på maling men fandt intet som hed antik hvid...
håber der er nogen som kender svaret..
på forhånd tak!

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 06-03-05 20:57

Den heder antik hvid, men du må regne med at den er blevet mere gul en den du vil male med, best er at gå til farvehanleren og få nogle farvekort så du kan komme så nær som muglig han kan så blande den så du kommer så tæt på den anden farve som det nu kan lade sig gøre

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-03-05 21:34

Du skal en tur til en farvehandler, som betonjens1 skriver.

Der kan du få den rette farve eller næsten.

Hvis du har en ekstra bordplade til dit spisebord, så tag den med. Farvehandleren vil så have mulighed for at "ramme" farven.

Du vil også få vejledning i hvordan du skal behandle din skænk før du begynder at male den.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : bente64

Dato : 06-03-05 23:41

Bilka har også en møbelmaling der hedder antikhvid. Den fås i en lille dåse med 3/4 l.

MVH Bente

Accepteret svar
Fra : patrol2

Modtaget 50 point
Dato : 07-03-05 08:26

Hej zkb,Et råd fra maleren . nu er det sådan at dit nye bord måske slet ikke er antikhvid ,møbelfabrikken kan jo kalde farven hvad de vil,så glem alt om hvad farven hedder .
Hvis du er ude efter og få en farve, tilskænken som er perfekt, kan du heller ikke bruge et farvekort, fordi forvekortet stemmer ikke overens, med det som kommer ud af tonemaskinen, og når du skal finde farven ud fra farvekortet, vil det også gå galt .
Det du kan gøre, og som giver det bedste resultat, er at tage en plade fra bordet gå til en farvehandler som kan aflæse farven optisk, og der fra vil kunne lave det du har brug for,farven vil helt sikkert ikke være antikhvid,jeg ved ikke hvor du bor, men er det i nærheden af en bauhaus butik det kan de,, men også mange andre kan .Held og lykke med projektet.

MVH, patrol2

Godkendelse af svar
Fra : zkb

Dato : 07-03-05 14:09

Tak for svaret patrol2. og jer andre! i lå alle og kørte et tæt løb :) jeg vil prøve at tage den ekstra plade med og se hvad der sker!!!
mvh
zkb