/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Larver i mad
Fra : CCjunior
Vist : 3955 gange
100 point
Dato : 06-03-05 17:36

Hvis vi har en pose med f.eks. hundekiks til at stå som har været åbnet så kommer der larver i.. små ulækre larver..
posen er efter åbning blevet lukket med en knude, men det er åbenbart ikke nok..
vi har også lige smidt en pose pasta ud som ikke har været åbnet, men der var også larver i..
larverne er ca 8-10mm lange og er hvide/grå.. hvad dælen er det for nogle møj dyr og hvad kan man gøre..

Junior

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 110 point
Dato : 06-03-05 17:45

Det lyder som det man kalder Melorme. De er larver af noget der hedder Klannere. Disse kan sagtens bide sig ind igennem en plastpose og lægge deres æg. Løsningen er en grundig rengøring/desinficering af skabene, og så sørg for at der ikke er fugt i eller omkring skabene. Klannere trives i fugt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-03-05 17:52

http://www.zoozity.dk/templates/product.asp?product=28025

Her kan du se et billede af mellarver/melorm
Jeg vil tro det er sådan nogen fyre.
og der er kun at opbevare alt, mel, gryn, brød m.m. i lukkede lufttætte beholdere indtil I er sluppet af med dem.

Fugtig varme trives de i.
Og kan være svære at slippe af med igen.
Men grundig rens af alt, og sørge for de ikke kan komme i nærheden af fødekilder,

mvh dova

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 06-03-05 18:15

der er noger der spiser dem men jeg bruger dem helst kun til fiskerri

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-03-05 18:19

Har du lagt mærke til, om I også er beboet af sorte biller.
Melbiller eller melskrubber som de kaldes.

http://www.dpil.dk/HTML/melbille.htm

Du kan læse mere her.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : CCjunior

Dato : 06-03-05 18:19

Tak for svaret arne.jakobsen.
hvorfor tænkte jeg ikke på melorme.. jeg har enda en sjælden gang fisket med dem.. nå.. men der er jo ikke andet at gøre en gå igang med skuresvampen...

Junior

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 06-03-05 18:22

Jeg har ikke set nogen biller dernede. det er fortrinsvis nede i vores slagbænk det sker... og den bliver jævnligt rengjort men ikke skruppet ned...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-03-05 18:25

Klannere er Biller. Det er vigtigt som dova siger at udsulte dem. Omhæld altid mel pasta og andet til Metal eller Glas, så har de ikke en chance.