/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
Bygge lille vindmølle (generator?)
Fra : dausell
Vist : 10495 gange
20 point
Dato : 06-03-05 12:26

Hej Hej Jeg går og hygger lidt med at bygge en lille vindmølle, men det giver problemer når jeg når til generatoren??
En generator fra en bil virker ikke rigtig fordi den skal ha` alt for mange omdrejninger.
Hvad kan jeg ellers bruge?
Mvh. Dausell

Kommentar
Fra : nnx

Dato : 06-03-05 14:01

Prøv med en el-motor fra en kølervifte på en bil. Det burde fungere til en lille mølle.
Men du skal nok bruge en spændingsregulator også for at få konstant spænding.
Og selvfølgelig en bremseanordning!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-03-05 14:07

Da jeg var knægt, boede vi nabo med en smed, der i krigsårene fremstillede små vindmølle, i krigsårene, Han brugte Dynamoer fra de ophuggede biler. Han måtte sætte et vippetøj på styret af et lod ophængt i en tynd wire, for ikke at få for meget fart.
Disse dynamoer var nok fra biler fra før 1920 ca. Så den model er måske ikke let at finde mere? Men mon ikke man brugte næsten samme type dynamo frem til næsten 1970?

Kommentar
Fra : nnx

Dato : 06-03-05 14:11

Det har jeg også prøvet, men jeg var nødt omvikle dynamoens anker for at få nok spænding.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-03-05 14:12

Nåe ja farten må da kunne reguleres med et lille tandhjul på generatoren/dynamoen, og et større på møllen, kilerem er vel en anden mulighed.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-03-05 14:17

Jeg ved at den smed jeg nævnte fremstillede 15-20 af den slags mvindmøller/elværker i de år petroleumsrationeringen vareve, så det er muligt.

Kommentar
Fra : nnx

Dato : 06-03-05 14:29

Selvfølgeligt er det muligt anvende en jævnstrømsdynamo fra en bil, men kan det gøres uden gear/udveksling?? Jeg var nødt til at omvikle fordi jeg brugte direkte træk, med bekostning af dynamoens effekt. Og hvis man alligevel skal lave en udveksling, så er det nemmest at benytte en standard bilgenerator. Og så skal møllen nok være mindst 2 meter i diameter for at kunne trække den!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-03-05 15:02

Ja det stemmes vist med det jeg husker, de møller havde en vinge, der var ca en meter fra centrum til vingespidser,
Hvad med en 6 volt cykeldynamo?

Kommentar
Fra : nnx

Dato : 06-03-05 15:19

Cykeldynamoen med en lille mølle på er en klassiker, men effekten desværre kun ca. 3 watt.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 06-03-05 16:17

-Har du ikke en sø eller en masse vand i nærheden??

så sæt en vandpumpe i møllen istedet for en elmotor,pump vandet et højere sted hen,og sæt så din elmotor ind og udnyt vandkraften istedet,det gir en mere stabil udnyttelse,og vandpumpen kan næsten ikke køre for hurtigt!!

-Ja det var bare et forslag....

Kommentar
Fra : dausell

Dato : 06-03-05 18:57

Hej Hej jeg takker mange gange for de gode tips.
Mvh. Dausell