/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
transport i trailer
Fra : nanahund
Vist : 1283 gange
225 point
Dato : 05-03-05 21:40

Jeg skal have lavet en cykeltrailer som er beregnet til børn om til at køre med en hund i. Da jeg ikke har bil og gerne vil til træning med hunden som er 7 mdr. og derfor for ung til at løbe ved siden af cyklen.( det drejer sig om en tur på ca. 6 km hver vej. ) Er der nogen som har prøvet det, og hvilken sele vil være god til hunden så den ikke kan springe af, og komme til skade. Et godt råd om indlæring til denne form for transport vil også være velkommen, men det skal nok indøves med lempe, og ikke på en trafikeret vej. På forhånd tak for gode råd.
Mvh. Karen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-03-05 23:29

http://www.zoozity.dk/templates/group.asp?group=96

Sådan en sikkerhedssele som også bruges i biler må være løsningen.
Så skal du bare have lavet noget at spænde den fast på i traileren, og husk at sørge for, at hunden ikke kan komme til skade ved hjulene.

Når nu hvalpen er 7 mdr, regner jeg med, at den har lært at være rolig og sidde på kommando.
Og så er det bare at starte forsigtigt ud, med at vænne hunden til at sidde i traileren med selen på, og så forsigtigt starte ud der fra.
Og når den så er rolig og tryg ved det, kan du langsomt begynde, evt. ved bare at trække med cykel og trailer, og hvis hunden så begynder at blive urolig, hold stille og bed den om at blive siddende.
Hvis du bliver ved cyklen og venter til den er faldet til ro, hunden altså, prøver du til igen, og så fremdeles.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 225 point
Dato : 06-03-05 12:26

HiHiHi, jeg husker levende, da min daværende mand og jeg ville til hundetræning for en del år siden med TO meget unge bernersennen-piger.
Min mand lavede en stor kasse af krydsfiner, som blev sat ovenpå understellet fra en cykelanhænger. Dertil blev der lavet et låg som kunne spændes fast, med huller i alle fire hjørner. Hundene blev proppet i kassen, og låget blev sat på. Men de 4 huller var vist en fejl, for tøserne spurtede rundt i kassen og kunne ikke bestemme sig for, hvilke huller, der var bedst til at kikke op af. Det så umådelig komisk ud, da vi endelig vovede os ud i trafikken: En kasse med 4 huller, og der kom skiftevis 1-2 hundehoveder op af dem. Vi indkasserede mange dyt undervejs.

Nå, men det var lidt udenfor spørgsmålet...
--Jeg har selv en sikkerhedssele til Silke, fordi jeg ikke har bil. Og hvis vi skal med en taxa eller andres privatbil, så er det altså rart, at hun kan spændes fast.
Hvis du sørger for at få en sele i den rigtige størrelse, så kan du nemt og ligetil spænde din hund fast også i en børne-cykeltrailer.
Start med at træne gående, -med masser af ros. Måske kan din hund ligefrem lide at blive transporteret på den måde. Så er yderligere træning jo slet ikke nødvendig.

Hvis din hund ikke er helt vild med det, så skal der endnu mere ros til, godbidder ---og kun træning i kort tid af gangen, -men lidt længere tid for hver dag.
God fornøjelse med projektet.. og med hundetræningen.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 06-03-05 15:01

Det gælder om at gøre hunden tryg ved at være i traileren, de to foregående er inde på det rigtige. Jeg vil måske gå et skridt længer tilbage og starte uden sele hvor hunden bare kommer op at sidde i køretøjet og når den sidder stille og kigger, gives ros og godbidder. Når den er tryg og rolig begynder du at børe stille og rolig rundt ved håndkraft, mens du roser og snakker roligt til den, hvis den bliver urolig stopper du og snakker den til ro igen. Når du kan køre rundt med hånden og den sidder rolig med fuld tiltro til det du gør, kan du fortsætte med at give den selen på og køre en tur med hånden, hvis den stadig er rolig kan du prøve at spænde cyklen for og køre en lille tur uden at køre rally. Jeg har godt nok ikke lært nogen af mine hunde at køre cykeltrailer, men jeg har lært dem at køre trillebør hvilket er lige så svært. Hvis du ikke går hurtiger frem end hunden kan følge med er det ikke så svært, det gælder bare om at nå at træde et skridt baglæns inden hunden bliver bange og mister tiltroen til dig, som er den der skal beskytte den for farer. Du skulle gerne være herre og beskytter. God fornøjelse det skal nok lykkes.
Mvh Kim

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 06-03-05 20:07

Hejsa.
Jeg har nu lavet vognen så hun kan have indmaden fra sin hundekurv og sidde/ligge i når vi skal køre. jeg har taget plastvinduet af for oven så der bare er net for, men tænker på at lave noget at sætte foran som ikke kan løsnes af hunden som det oversejl som kun er sat fast med amerikaner lynlås. Der er rigtig god plads til hende selv om hun nu snart er stor ( 18 kg ) men jeg har også lagt taskerummet til og fyldt rummet til børneben op. Hun har været oppe og sidde der og det går fint, men jeg vil først prøve at køre forsigtigt med hende når hun har fået en sele og prøvet at være der lidt mere.Jeg håber vi er køreklar om 4 uger når der starter begynderhold. Takker for jeres hjælp og opbakning, og jeg tænker stadig om der er noget jeg har overset, men i skal nok høre hvordan det går når vi skal til at køre ude.
Mvh. Karen.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 06-03-05 20:44

Hej Karen.
Årsagen til at jeg råder dig til at begynde med at trække lidt rundt med den uden selen på, er at hvis hunden bliver bange, når du starter med at bevæge traileren og den ikke kan flygte, så vil du få svært ved at få den op igen. Der er ingen hunde der kan li at blive fixeret så de ikke kan flygte fra en fare.
Mvh. Kim

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 20-03-05 16:20

Hej Nanahund

Jeg vil give kimpetersen meget ret. Du kan ikke starte for blidt ud!!! Selvom din hund føler sig komfortabel i traileren (og det er virkelig super!), så husk på, at den stadig ikke ved, hvad det er den sidder i og at verden ser anderledes ud derfra.
Hunde opfatter tingene meget konkret på den måde, at sker to ting samtidig, vil de repræsentere hinanden. Hvis din hund fx er bange for sorte hunde, skal du som leder sørge for, at den ikke kommer til at se sorte hunde, mens den sidder i traileren. Så konkret er det faktisk! Og det vil kunne betyde, at du skal lave arbejdet helt fra starten samtidig med, at du skal overtale en nu "skeptisk" hund. (Heldigvis gælder denne konkrete indlæringsevne også positive ting; træn trailer kørsel samtidig med godbidder og ros, og de to ting vil repræsentere hinanden!).
Så tænk over alle situationer, der kan opstå og tilrettelæg træningen udfra dette.
Del "øvelsen" op i små mål. Og jeg mener virkelig små mål. En 7 måneders gammel hund (afhængig af race, selvfølgelig), er stadig en ung hund, der har svært ved, at koncentrere sig i længere tid. Dertil kommer, at din hund (afhængig af race), befinder sig midt i kønsmodningen, hvilket er en hård periode for en hund, hvis hormoner flyver rundt i kroppen.
Nå, men del "øvelsen" op og start i din have eller i din stue, hvis det kan lade sig gøre; altså et sted uden unødige forstyrrelser.
Gå alle dine delmål igennem (først kigge på traileren + masser af godbidder, så tættere på traileren + masser af godbidder, så helt hen..... dutte med næsen på traileren.... poterne på traileren osv. (du starter bare dér, hvor du er kommet til)).
Når du er alle delmål igennem i din have eller i stuen (fra kigge på traileren til at sidde i den, mens du cykler), rykker du ud i et mere forstyrrende miljø. Fx, på den anden side af jeres hegn. Her starter du forfra, med alle delmål (det vil gå meget hurtigere end første gang og din hund vil måske selv springe nogle delmål over). Når du har været alle delmål igennem her, går du til et endnu mere forstyrrende miljø og starter forfra. Og så fremdeles.
En lang proces, men sådan sikrer du den bedste indlæring samtidig med, at hunden bliver 100% stabil og tryg.
Fornem din hunds tempo i processen - hunde er forskellige!
Rigtig god fornøjelse!

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 20-03-05 16:27

Tillæg;
Hvis din hund bliver bange under indlæringsprocessen, kan du gøre følgende.
Hold såvidt muligt hunden i situationen hvor den blev bange (fx i traileren, eller ved siden af) og berolig den. Bliv i situationen til din hund ikke længere er bange. Ros den og giv godbidder. Dette vil forhindre at hunden lærer, at den kan komme væk fra det den blev bange for. Samtidig lærer den at have tillid til dig som leder, fordi du fik "situationen under kontrol". Hvis hunden får succes med at løbe væk fra det den bliver bange for, vil det være meget svært at få den til at nærme sig igen.
Når hunden er faldet til ro i situationen, (lad os sige den blev bange i traileren og hoppede ud umiddelbart efter og det er her ved siden af traileren du har fået den til at slappe af), så lok den hen til traileren og få den blot til at snuse til den, og giv den en godbid. Herefter kan I lige lave et par kontakt øvelser (sit, kysse, dæk mm.) og så kan I afslutte træningen for den dag.
Således bliver hele situationen vendt til noget positivt, og du høster MANGE sherifstjerner hos din hund!
Endnu engang; held og lykke!

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 20-03-05 16:28

Må jeg spørge hvilken race din hund er?

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 20-03-05 21:46

Hejsa.
Jeg har nu været ude og cykle med hunden i trailer 2 gange og det er gået rigtig fint, men endnu er det kun ca 1 km jeg har kørt af gangen og det vil jeg langsomt gøre længere dag for dag. Det vil sige jeg i løbet af ugen her vil nå helt ud til træningsbanen, og så kan vi jo lige gå en tur der, og hun kan så nyde lidt lugte der. Jeg vil nok mene det har været meget lettere at lære hende at sidde i vognen end jeg havde regnet med, og hun sidder pænt stille og rolig men kan godt gø`lidt måske jeg spolerer hendes udsigt eller hun gerne vil se mig fra en anden side.
Til vildskud.
Det er en colli jeg har.
Takker for jeres hjælp, de er dejligt med gode råd så man har lidt at gøre godt med.
Mvh. Karen

Godkendelse af svar
Fra : nanahund

Dato : 22-03-05 16:40

Tak for svaret Birgitta.
DEt har gået meget nemt, og er da ikke løbet tør for godbidder endnu.*SS*
Det sværeste var når hun kunne høre de to andre hunde være sure over de ikke kom med ud.
Mvh. Karen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-03-05 17:57

Hej Karen. Tak for accepten af mit svar. Det glæder mig, at det går så godt..
Jeg må bekende, at dengang min mand og jeg forsøgte os med de to berner-piger, da var der ingen forudgående øvelser. Det var bare: "Ned med hundene, på med låget -og så af sted!" -Og vi cyklede af temmelig befærdede veje -med mig bagerst, så jeg kunne holde øje med, om låget holdt.....

...Nå, men det er vel næsten 30 år siden, -jeg vidste ikke så meget om hunde dengang, og i det hele taget havde man vist et noget andet syn på hundeopdragelse dengang...

Din hund ender nok med at være så glad for at sidde i anhængeren at du aldrig får lært hende at løbe ved siden af din cykel...