/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
hår tab
Fra : ieconfig
Vist : 805 gange
50 point
Dato : 05-03-05 21:36

Hej alle.
For ca. 3 uger siden opdagede jeg en hårløs plet på brystet af min hund. Stedet passede med hvor hendes hundetegn var når hun havde halsbånd på og løb frit, og da halsbåndet var et rundsyet læder og lidt stort, gik jeg ud fra, at hundetegnet havde "banket" ind på hende og fremkaldt noget eksem. Så halsbånd og hundetegn blev skiftet til stramt halsbånd med et plastic hundetegn, som sidder i nakken istedet. Hun har rigtig meget pels, en hel løvemanke foran og det er svært at finde pletten, jeg har holdt øje med det, men da der ingen forandring var, gik jeg udfra det ville forsvinde stille og roligt. Hun klør sig ikke og virker ikke generet. Nu idag mens vi tog en putter på gulvet, stødte jeg på pletten, og øv hvor er jeg flov over jeg ik har tjekket den i en uges tid. For nu er pletten som er rund, ca. 4 cm i diamter, huden er helt fin og lyserød og det virker stadig som om hun ikke er generet. Hvis jeg piller i de omkringsidende hår falder de også af. Dyrelægen står som nr. 1 på min todo list på mandag, men foreslag til hvad det ku være, modtages med kys hånd. Jeg har læst om skab og beskrivelsen passer ik rigtig, det nærmeste jeg selv kunne finde, var en hormon ubelance, men stadig passer det ikke helt, da hun ikke virker generet eller klør sig.

Camilla

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-03-05 21:50

Det første man tænker på ved en rund hårløs plet er ringorm.
men der plejer huden efter et stykke tid, at være ligesom lidt skællet eller mild eksem.

Men god ide at spørge dyrlægen.

mvh dova

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 05-03-05 21:52

Hej
Mit gæt uden at have noget i det er, at det er en ringorm, for ved ringorm taber de pelsen, det kan helbredes med svampesalve, men det ville nok være en god ide at tage kontakt med dyrlægen som du selv er inde på.

Og hvor får de så den fra, som reel er det katte der suser rundt med dem, men de kan komme forskellige steder fra, det kan også være et menneske der har en, som de ikke selv har bemærket. Det er ligesom en rund ring nogen gange er den lidt mere rød i kanten og som du beskriver er huden lysrød, det generer ikke, men der vil komme hårtab og det smitter til mennesker hvis man er uheldig, det tager 12 uger før man kan sige sig fri af denne orm.
Det er det jeg selv har oplevet for mange år siden.
Søg din dyrlæge og se at få tjekket jer selv godt og grundigt, de kan ses bedre med ultaviolet lys som sådan nogle små hvide pletter.
Hilsen Bevi54

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-03-05 22:03

det kan være flere ting har i inden for det sidste år evt skiftet foder??

det kan være manglene olie i foderet

Kommentar
Fra : ieconfig

Dato : 05-03-05 22:20

Hej igen
sååå dejligt med hurtige gæt :)
Til rotw. Ja vi har skiftet foder, med langsom overgang. Hun blev lidt tyk efter sin sidste løbtid i Januar og giver hende derfor nu diet foder, men jeg ved hun ikke mangler olie og resten af hendes pels er fin blank og silkeblød som altid.
Til dova og bevi54, syntes det lyder som om i er over i den rette boldgade, kender godt til udsenet, har set mange på børn, undrer mig over jeg ik selv lige havde tænkt på det.
Huden hos hende er normal, hun er lyserød alle vegne, men tror i har ret. Håber dyrelægen kan give et svar uden 1000 test, har i ret må i jo slås om de 50 point :P

Camilla

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-03-05 23:30

så kan det godt være foderet det er i hvertfald vigtig også at fortælle det til dyrelægen på mandag

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-03-05 23:31

men vi høre vel hvad lægen siger mandag

Kommentar
Fra : ieconfig

Dato : 06-03-05 00:44

Ja, jeg skal nok skrive på mandag, når der er nyt.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 06-03-05 14:02

Hej

Jeg har en cairnterrier som for ca. 2 måneder siden fik en bar plet på halsen, og som du skriver er huden fin og lyserød. Jeg talte med dyrlægen i telefonen, han sagde at det kunne lyde som noget de kalder pelstræthed og han synes ikke der skulle gøres noget når det nu så fint ud og ikke var til irritation for hunden. Han sagde at hvis hunden begyndte at klø i det, eller der kom flere pletter, skulle jeg selvfølgelig kontakte ham igen.Jeg holdt øje med den bare plet, som ikke forandrede sig overhovedet. Jeg købte dog noget fiskeolie, som hun fik en skefuld af i maden hver dag. Pletten er helt væk nu.
snusi

Kommentar
Fra : ieconfig

Dato : 06-03-05 16:39

Hej snusi
Jeg håber inderligt det bare er det.
Min hunds plet er dog blevet størrer, den startede (da jeg så den) på en 1 krones størelse og er nu omkring en 5er.

Camilla

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 06-03-05 16:50

Hej Camilla.

Held og lykke med besøget hos dyrlægen, venter spændt på resultatet.

snusi

Kommentar
Fra : Trolley

Dato : 07-03-05 08:27

Hejsa
Vi har en Cairn Terrie, som for 3 somre siden mistede næsten alt sin pels på ryggen. Vi vidstre ikke hvorfor og den havde heller ikke beklaget sig eller været generet af det.
Jeg begyndte at koge fisk og blande det sammen med olie og kogt ris. det fik den i en meget lang periode. Derefter fik jeg mulighed for at købe noget hundefoder UDEN benmarv, som den så har fået lige siden. DEet hjalp og den blev efterfølgende trimmet hel i bund 2 gange for at dens hud kunne få luft. Siden har den haft det rigtig god og bliver trimmet hver 4. måned. Både dyrlægen og vores perfekte hundetrimmer siger at den har et MEGET flot pels og det er bare dejligt at vide at alt er godt igen.
Men stadig ved vi ikke hvorfor det opstod og det er lidt foruroligende.
Håber din hund får det bedre.
Helle

Kommentar
Fra : ieconfig

Dato : 07-03-05 10:46

Hej alle
Ja, så er det jo blevet mandag, g jeg har talt med dyrelægen. Jeg har fået en tid imorgen og jeg håber hun kan give et svar med det samme. Jeg fodre med allergi foder, selvom hun ikke har allergi. Dette gør jeg fordi jeg vil mene at det må være det sundeste.
Trolley ja det er ikke rart når man ik kan få en forklaring.

Camilla

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-03-05 17:20

som sagt der kan mangle nået olie i foderet

Kommentar
Fra : ieconfig

Dato : 08-03-05 09:40

Hej rotw

Jeg tvivler på det er olie, hendes foder er lavet af laks og hun får også en skefuld omega3 hverdag. Hendes pels skinder meget, rigtig meget, trods hun er næsten er hvid som sne. Pelsen er også vandafvisende, selvom hun har svømmet i 30 min. er underulden altid knas tør, og hun tørrer næsten hurtigere end jeg kan finde håndklæder og hårtørrer frem.

Men det kan jo være du har ret alligevel.
Nå, men jeg skal være hos dyrelægen klokken 10.00 og håber at have et svar med hjem igen, helst et svar som kan få hende "rask" igen.

Camilla

Kommentar
Fra : ieconfig

Dato : 08-03-05 21:13

Jeg har været hos dyrelægen nu.
Hendes gæt er ringorm, og hun laver nu en dyrkning jeg får senest svar om 12 dage :S
men jeg fik en salve med, så jeg kunne begynde at behandle, så jeg håber det er det der er galt.

Camilla

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 08-03-05 22:10

Hej
Det er dejligt at du skriver, sådan vi kan følge lidt med hvad der sker hos jer Held og lykke med behandlingen.
snusi

Kommentar
Fra : ieconfig

Dato : 21-03-05 23:13

Jeg har fået svar på min prøve idag, det var ikke ringorm, men en svampe infektion. Min dyrelæge kunne ikke sige en bestemt grund til det var kommet. Salven som jeg har behandlet med, viker både til ringorm og til svampeinfektion og hun bad mig stoppe nu, og bare holde øje med pletten. Den har ikke forandret sig siden d. 5 marts, så håber bare der kommer hår der igen :) Man kan faktisk ane hvor pletten er på de billeder jeg har lagt på www.hundene.dk/forum i tråden Skovtur på stambordet, grundet salven blev hendes pels ret tottet.
Camilla