/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Ost til raclette?
Fra : benselense
Vist : 3906 gange
200 point
Dato : 05-03-05 19:00

Jeg har fået en raclette i julegave.
Har lavet mad på den et par gange--- lækkert.
Det er dog ikke lykkedes mig at finde den rigtige racletteost.
Hvad hedder den?
Hvor kan den købes?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-03-05 19:17

Nogle oste har en tendens til at flyde ud og blive meget klistrede. De egner sig ikke til brug i en Raclette. Men der findes mange oste der ikke opfører sig sådan. Det vigtige er at osten har et højt tørstof-indhold. Se på ostens varedeklaration. Jo højere tørstof-indhold, jo mere anvendelig er den i en Raclette. AJ

Accepteret svar
Fra : Klumme

Modtaget 210 point
Dato : 05-03-05 19:17

Ute Wagner Knudsen fra Tønder fortalte i Formiddag på Syd tirsdag den 18. januar begejstret om hvordan, de derhjemme nyder den times tid, som det typisk tager at tilberede raclette. Og mulighederne er mange. Ost er vigtig. Det kan være den ægte og stærke racletteost, der fåes i Tyskland. Men også Emmenthaler, den milde Cheasy, Mozarella og andre smeltende oste kan anvendes. F.eks. har Naturmælk en "Goudan" - en kombination af Gouda og Danbo, der med sin let røgede smag fint lader sig anvende til raclette.

http://www.dr.dk/Regioner/Syd/DRSyd/Programmer/Formiddag/Artikler/20050118120655.htm

FRANSK RACLETTE
Raclette er en fransk, halvfast ost, som oprindeligt stammer fra Savoie i det østlige Frankrig. Vinbønderne her medbragte disse oste, og varmede dem ved det tændte bål, hvorefter man skrabede den varme, flydende ostemasse af osten. Herfra stammer dens navn, idet det franske ord "racler" betyder at skrabe. Raclette er kendetegnet ved, at den smager bedst, når den er varm og i smeltet tilstand.

Raclette har en fin, lysegul ostemasse og flot orange overflade. Smagen er sødlig og med et strejf af nødder. Ostens konsistens er elastisk i smeltet tilstand.
http://www.ulvedal-ost.dk/images/ostetekster/fransk%20raclette.doc

Og lidt forslag.
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/tilberedningsmetode-2.php?id=72

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-03-05 19:20
Godkendelse af svar
Fra : benselense

Dato : 05-03-05 20:50

Tak for svaret Klumme.
Det var lige i øjet.
Du har gjort et godt stykke arbejde.
Hilsen Benselense

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-03-05 08:45

Det var så lidt. Fint hvis du kunne bruge det.

Klumme