/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
yamaha 4 gear kobling
Fra : tavk
Vist : 1882 gange
10 point
Dato : 05-03-05 00:09

Hej jeg har problemer med en yamaha 4 gear når jeg jeg trækker koblings grebet kobler den ikke ud jeg har prøvet at tage skjoldet af ind til koblingen og koblingen går fint frem og tilbage når jeg trækker i koblingsgrebet og den føles faktisk god oppe i grebet men sætter jeg knallerten i gear og prøver at skubbe baghjulet rundt ja så hjælper det ikke en meter at trække i koblingsgrebet.
hvad kan der være galt jeg ville blive glad hvis nogle havde nogle tegninger/billeder af hvordan koblingen samles fra bunden det kan jo være en eller anden dum fejl jeg har lavet.
tegninger/billeder kan sendes til tom_karin@get2net.dk

Kommentar
Fra : geu

Dato : 05-03-05 00:53

Jeg tror på det er din koblings snegl der slidt op.. Det er den der sidder i dit skjold i Venstre side, som kablet trækker i.

Kommentar
Fra : tavk

Dato : 05-03-05 04:27

ja okay det er mig der er et fjols der er ny snegl i og bestilt ny igen i metal i stedet for det plastik der ikke holder til noget som helst

Kommentar
Fra : tavk

Dato : 05-03-05 04:28

det jeg mente var det er ikke sneglen ellers tak

Accepteret svar
Fra : nilsg

Modtaget 10 point
Dato : 05-03-05 10:43

Det kan være gearolien der har et for højt viscositetstal (for tyk) -sammen med lav temperatur.
nilsg

Kommentar
Fra : tavk

Dato : 05-03-05 11:02

hmm ja den med oilens viscositetstal den tror jeg ikke helt på men jeg prøver da lige at hælde noget andet på det kan da ikke skade.

(er der da slet ingen der har en tegning over sådan en kobling) :(

Kommentar
Fra : geu

Dato : 05-03-05 11:12

Jo men kan ikke finde den skide bog

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-03-05 12:23

WWW:thansen.dk der er jo tegning over kobling i deres gratis katalog, hvad mere vil du da have?
Der sælges jo også den orginale gearkasseolie.
Hvis den ikke kobler nok ud, skal du jo enten stramme justeringsskruen på håndtaget, eller ved kabelet i den anden ende, eller justere stjerneskruen på sneglen, udvendig på skjoldet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : tavk

Dato : 05-03-05 15:10

ja tak så :) jeg prøver thansens katalog på mandag, jeg anede ikke at der var billeder af det.

ja jeg er godt klar over koblingen skal justeres men som jeg skrev tidligere virker koblingen faktisk god oppe i grebet og det hele virker ok men svinet kobler ikke ud så jeg vil først og fremmest gå efter at (jeg har samlet det forkert eller der simpelt hen mangler noget) det er vel omkring 10 år siden jeg rodede med knallerter så noget kunne jo svipse :)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-03-05 00:32

Når koblingen er justeret korrekt skal der være få mm frigang i kabelet/koblingsgrebet.
De 4 skruer med fjedre skal være lige stramme, men de bliver de også hvis de er spændt hel ind, da de har et bryst der skrues helt imod.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : tavk

Dato : 24-03-05 23:54

hej undskyld jeg ikke skriver før nu men jeg har desvære været syg.

jeg har fået fixet koblingen nu og det viste sig at være en forkert skive (for tyk) der var sat i bag primær tandhjul så når møtrikken til kobling blev spændt ja så blev primærtandhjul og koblingsknast spændt sammen så hjælper det jo lige fedt at koble ud. takke alle for i tog jer tid til at prøve hjælpe.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-03-05 00:39

Ok, godt.
Så kan du lukke spørgsmålet, ved at trykke accepter ude til højre.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : tavk

Dato : 25-03-05 18:05

Tak for svaret nilsg.