/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Lakering
Fra : hth
Vist : 678 gange
40 point
Dato : 06-09-02 10:18

Jeg er iøjeblikket igang med rep. af rustskader på bilen.
Poler man farvelakken inden man giver den klarlak? Hvis ja, med hvad, wiener kalk?
Er det overhovedet nødvendigt at give klarlak efter farvelak?

På forhånd tak

Henrik

Accepteret svar
Fra : Rellom

Modtaget 50 point
Dato : 06-09-02 10:54

Jeg har arbejdet på autolakeringsværksted i et par år, og jeg har aldrig været ude for, at man har givet en bil klarlak efter farvelak. Så svaret på dit spørgsmål må være: Nej, det er ikke nødvendigt.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 06-09-02 11:09

NB! En ven, som stadig er autolakerer, fortæller mig netop, at i dag bruger man ofte at give klarlak efter farvelakken. Han er dog enig med mig i, at det ikke er nødvendigt.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-09-02 09:22

> Jeg er iøjeblikket igang med rep. af rustskader på bilen.
> Poler man farvelakken inden man giver den klarlak? Hvis ja, med hvad,
> wiener kalk?

Wienerkalk på lakken......øh har du set "DR er Leth".
Nej der skal hverken wienerkalk eller lindolie på lakken

> Er det overhovedet nødvendigt at give klarlak efter farvelak?

Først skylder du lige at fortælle om det er en alm eller metallic lak.
Ved alm lak kan/er klarlakken indeholdt i malingen. Ved metallic giver man
ALTID klarlak bagefter.
Man skal selvfølgelig ikke begynde at polere ind man giver klarlak, men en
lakrens kan da være en god idé hvis grundfarven er noget medtaget.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Kommentar
Fra : Vestjyden

Dato : 06-09-02 11:43

Tom har ret. Men alt afhænger jo af, om den maling du bruger har tilstrækkelig med 'lak i sig'. Et autoværksted, der har malerværksted, giver dig garanteret gerne et godt råd om, hvilken spraymaling, du skal bruge. Vel og mærke hvis du køber malingen hos ham ...

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-09-02 19:55

Jeg er også gået igang med at udbedre små rustpletter i lakken her før
efteråret og vinteren.

Jeg sleb, også med stålbørste, gav både grunder, metallak og klarlak. Men
resultatet ligner fingermaling fra en børnehave! Forsøgte også at slibe med
sandpapir.

Er der nogen der kender en illustreret guide på nettet?

Lasse

"hth" <hth.news@kandu.dk> wrote in message
news:_oZd9.58979$ww6.4050832@news010.worldonline.dk...
> Jeg er iøjeblikket igang med rep. af rustskader på bilen.
> Poler man farvelakken inden man giver den klarlak? Hvis ja, med hvad,
> wiener kalk?
> Er det overhovedet nødvendigt at give klarlak efter farvelak?
>
> På forhånd tak
>
> Henrik
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-09-02 14:46

"LR" <lar@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3d78fab6$0$5610$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg er også gået igang med at udbedre små rustpletter i lakken her før
> efteråret og vinteren.
>
> Jeg sleb, også med stålbørste, gav både grunder, metallak og klarlak. Men
> resultatet ligner fingermaling fra en børnehave! Forsøgte også at slibe med
> sandpapir.
>
Hej Lasse,
Min erfaring er at dårlige resultater i den sammenhæng ofte skyldes dårlig lak. Nu har du vel ikke ladet dig friste af 3 bøtter af ubestemmelig herkomst i Bilka til 100 kr. vel? Mine bedste erfaringer har været med Motip. Både grunder, lak og klarlak. Så er man sikker på at de kan arbejde sammen.
Efter lakering - hvis det er en større flade - plejer en gang Slipol at gøre underværker. Hvis du skal eksperimentere med Slipolen så start evt med Slipolinen som en en lidt mindre krads version. Man kan opnå samme resultat - det tager bare lidt ekstra tid, men til gengæld tager den så ikke så hårdt fat.
På hvilket tidspunkt i forløbet har du været over den med sandpapir?

--
Med venlig hilsen
Ole Gaarde Kristensen
- Fornærm aldrig 7 personer hvis du kun har en seksløber -