/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Brug af brun sæbe
Fra : Axelise
Vist : 5313 gange
50 point
Dato : 04-03-05 20:11

Hvordan er det nu lige.....er det brun sæbe eller er det sæbespåner, man ikke må bruge til klinker og linoleumsgulve? Det er enten sæbespåner eller brun sæbe, der går i en kemisk forbindelse med linoleum og/eller klinker, som ikke er så godt.

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 04-03-05 20:40

Følgende to muligheder har jeg fundet,læs,og jeg tror du har svaret.

Borup Gulvvask & pleje er et effektivt vaske- og plejemiddel uden voks.

Alm. anvendelse
Kan anvendes på de fleste gulve, som tåler vand f.eks. linoleum, klinker, fliser og terrazzogulve. Borup Gulvvask & Pleje vasker, blanker, nærer og beskytter overfladen. Også velegnet til daglig rengøring af polishbehandlede gulve. Borup Gulvvask & Pleje efterlader en tynd, skridsikker plejefilm af ren kokosolie, som giver næring til gulvene.

Gulvvask
I en spand med 10 liter vand tilsættes 1 - 2 dl gulvvask & pleje. Påføres gulvet med klud eller moppe. Produktet er også velegnet til gulvvaskemaskiner.

Indeholder neutraliseret fedtsyre, kaliumhydroxid, stabilisator i vandig opløsning.

Og så det andet råd:

Alm. anvendelse
Rengøring: Borup Flydende Brun sæbe anvendes til daglig rengøring og vedligeholdelse af alle vaskbare gulve, f.eks. sten, fliser, terrazzo, vinyl samt lakeret parketgulv. 1 - 2 dl Flydende Brun Sæbe tilsættes 10 liter vand og påføres gulvet med klud eller moppe.

Brun sæbe kan også bruges i kombination med 3 dobb. salmiakspiritus til rengøring af særlig genstridigt snavs - fx. fastbrænd fedt på pander, bageplader, ovne mv.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-03-05 21:55

axelise - tager du mon ikke fejl af at kork ikke er særlig fikst at bruge brun sæbe på ???

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 04-03-05 22:03

Man må ikke bruge brun sæbe på linoliumsgulve. Det giver en klistret overflade, der ikke er til at få af igen. Klinkerne ved jeg ikke. Derimod er brun sæbe godt at tage maling af med, og behandle råt træ med.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-03-05 22:06

Den der anvisning med flydende brun sæbe til terrazzo, som stilke har fundet, er ikke særlig god, for det kan terrazzo ikke tåle.

Der bør man kun bruge sæbespåner, for andre sæber og rengøringsmidler kan "ætse" i terrazzoen.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 04-03-05 22:09

Brun sæbe er stærkt alkalisk, og bør slet ikke bruges til ret meget.
Det kan give skader på bl.a. lak, maling, linoleum m.m

http://www.forbrug.dk/familie/husholdning/rengoering/rengoeringsmidler/brunsaebe/

mvh dova

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 05-03-05 10:58

Fint, dova, - så er det afklaret at brun sæbe ikke kan bruges på linoleum.
Men er der ikke noget med, at sæbespåner godt kan bruges til linoleum men ikke til klinker??

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 05-03-05 11:20

Jeg bliver nødt til at kommentere. For år tilbage, arbejdede jeg professionelt med udførelse af marmorsplitgulve, og de blev altid slutafleveret med afvaskning, med Borup flydende Brun sæbe.

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 07-03-05 21:20

Tak for svaret dova.