/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Jævn græsplæne
Fra : henrikkroejgaard
Vist : 4973 gange
100 point
Dato : 04-03-05 20:04

Hejsa

Vi er 8 drenge der skal spille en fodboldkamp på en
græsplæne der måler 20 x 10 meter. Græsplænen
er lidt hærget af muldvarpeskud og andet.

Hvad er den bedste måde at prøve at jævne den,
så den bliver mere spilbar?

Har overvejet en pladevibrator, men bliver det for
voldsomt?

Accepteret svar
Fra : stilke

Modtaget 110 point
Dato : 04-03-05 20:21

Hvad har i af hjælpemidler? -Hvis i ikke har noget og skal improvisere, så var det simpleste at tage en europalle, binde reb i og slæbe lidt rundt med den, er det for hårdt for en mand er i jo også otte, dernæst vil det være godt at tromle den, og jeg tror ikke at en pladevibrator er det bedste, hvis der er bare lidt fugt vil den fedte og have svært ved at trække sig selv fremad.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-03-05 22:15

Start med at give hver spiller en rive og riv muldvarpeskuddene væk. Nu KAN Muldvarperne have lavet gange under græsset, som gør banen blød og farlig at spille på. Så er en pladevibrator god. Brug den som en slags fysisk træning for drengene. 8 ture pr. mand giver såvel armkræfter som viljestyrke. Hæ hæ. AJ

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-03-05 22:16

Friske muldvarpeskud jævnes let med almindelig haverive, Er de faldet sammen på grund af vand og vejr, så må i have fat e en skovl, er de frosne ja så har i et problem, frossen jord er der ikke noget der kan arbejde i. Er den virkelig så ujævn på grund af muldvarpeskud at i ikke kan spille på den?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-03-05 22:22

Arne J. skrev samtidug med mig, iderne er gode nok, men der skal helst være tøvejr "00 kvadratmeter, å en halv times arbejde til en rask mand

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-03-05 23:55

En pladevibrator vil på sigt ødelægge græsset, fordi jorden bliver så fastbanket at rodnettet på græsset ødelægges.

Men jævn muldvarpeskuddene ud, og få fat i en havetromle, og hvis I kan se/mærke huller eller fordybninger nogen steder, så fyld jord fra muldvarpeskuddene deri før I tromler græsset.

Men det kan I da ikke arbejde med foreløbigt så frosset jorden er for tiden.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-03-05 00:05

dova - der er jo heller ingen der har foreslået at bruge pladevibratoren "PÅ SIGT". Så Igen en dum og unødvendig kommentar.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-03-05 00:28

For F....... arne LUK

En gang med pladevibratoren kan skade græssets rodnet så det langsomt, eller på sigt, går ud.

Og du er sgu ikke klog nok til at vurdere hvilke kommentarer der er dumme og unødvendige.

Henrik
Undskyld det lidt grove sprogbrug, men KongKanduarne er bare for meget nogen gange.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-03-05 00:35

Og det er igen noget sludder dova. En eller flere gange med pladevibratoren skader ikke græssets rodnet, hvis jorden er let og fugtig. Og det er den åbenbart.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-03-05 00:45

Gør som Dova beskriver jævn den med river, fyld evt. huller ud, derefter tromles den. Men husk at muldvarperne ikke forsvinder af det, få evt. jeres forældre til at hjælpe med nogle muldvarpefælder.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-03-05 00:49

En pladevibrator presser faktisk temmelig hårdt, og udsætter jorden for det samme fænomen som det der hedder traktose.
Og traktose er i hvert fald noget jeg kender til efter at have arbejdet som anlægsgartner i en periode.
Det er når jord er så fastpresset efter f.eks. at være blevet kørt på eller stampet, at intet kan gro der uden en dybdebehandling med grubning o.s.v for at løsne igen, med henblik på flere ting, bl.a. at vand kan sive ned gennem, rødders evne til at trænge igennem jorden o.s.v.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 05-03-05 02:06

Tromle muldvarpegange, det skal da være en meget lille tromle. En muldvarpegang er vel hhøjest 5 cm. den mindste tromle måske 30 cm. så vil tromlen hvile på jorden med de 25 cm. Tror i så at den klemmer noget ned i muldvarpegangen?, det gør den nok ikke. Jeg har ikke kendt nogen anlægsgartner der kunne jævne mulvarpegange med tromle.
Jeg tror da heller ikke på at i har så drabelige muldvarpegange at i kan brække benene i dem, men jævn de 200kvadratmeter med rive og skovl, den smule tuer der kan være der må være overkommeligt at jævne, når frosten er af jorden.

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 05-03-05 08:39

De muldvarpegange skal man ikke være nervøse for, de der ligger så langt oppe i overfladen at de udgør en risiko for at falde sammen gør det under den foreliggende forarbejdning, og resten gror ret hurtigt efter med rødder, samt ormenes og andet humus-aktivitet, og så skal man være glade for at jorden på disse steder er drænet, så jorden også kan optage vand.

Kommentar
Fra : henrikkroejgaard

Dato : 05-03-05 10:30

Hold da k..., hvor har dette spørgsmål udløst mange kommentarer. Jeg takker for dem alle. Min vurdering er at tromlen nok er den bedste idé, og derfor går pointene til Stilke. Også tak til Dova, hvis jeg kunne dele pointene havde du fået nogle af dem. Og til Kanduarne.jacobsen - have a coke and a smile!

Godkendelse af svar
Fra : henrikkroejgaard

Dato : 05-03-05 10:30

Tak for svaret stilke.

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 05-03-05 11:01

Altid til tjeneste - tak

Kommentar
Fra : mingg

Dato : 03-04-05 14:36

i kan også slæbe rundt med et stykke rivnet evnt ligge lidt løst jord ovenpå og så må i godt skæbe lidt skævt