/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
skimmel i potteplanternes jord
Fra : binky
Vist : 6203 gange
100 point
Dato : 04-03-05 19:16

Jeg er tit udsat for, at det øverste i potteplanternes jord er helt hvid af skimmel.Planterne bliver absolut ikke overvandet, tværtimod, de står nærmere i tør jord. Vores luftfugtighed ligger for det meste på 60-70. Jeg har lidt en mistanke om, at skimlen kan være i pottemulden, for planterne er som sagt aldrig overvandede, og gødning er det også så som så med. Er der nogen, der har erfaring på dette område?
Jeg vil lige tilføje, at de fleste planter blev ompottet sidste forår.
mvh
binky

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-03-05 19:25

Hvor fik du jorden fra da du ompottede? Det kan sagtens være derfra det stammer.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-03-05 19:28

I øvrigt bør luftfugtigheden aldrig overskride 60. Så hvis den konstant ligger imellem 60 og 70, er den for høj. Og så KAN det være alm. skimmel.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-03-05 19:30

Ja, sådan noget skimmel eller svampe, kan kun trives i fugt.

Men hvis det drejer sig om et tørt "grumset" hvidt lag der sætter sig oven på jorden og på kanten indvendig i potten, er det aflejringer fra salte og mineraler i gødning og jorden selv, og det går i forbindelse med kalk i vandet og det er næsten det samme som kalkaflejringer på vandhaner m.m.

Hvis det er sådan noget, kan du bare fjerne det øverste lag jord, og fylde efter med nyt, hvis du ikke vil potte om.

men hvis det er svampe/skimmelvækst, er det altså noget der kun trives i fugt.

mvh dova

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 06-03-05 18:38

som tidligere sagt er det pga fugt , oftest forårsaget af for kraftigt vanding
du kan fjerne det nu og her , ved at pensle jorden med atamon , det dræber svampen , men du skal også få fjernet orsagen til at det kommer , både for husets holdbarhed og jeres egen trivsel , da svampesporene også hænger i luften
så det med atamon er kun en løsning til at fjerne det her og nu , ikke en langsigtet løsning

Kommentar
Fra : binky

Dato : 12-03-05 11:20

Pottemulden er købt på planteskole.
mvh
binky

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 12-03-05 11:25

det er underordnet om det er købt buld eller noget du selv har hentet i haven
det er måden den efterfølgende bliver behandlet på der giver problet
for meget fugt (overvanding )og meget varme og sollys er den mest hybige årsag til at det kommer

Accepteret svar
Fra : bredker

Modtaget 100 point
Dato : 12-03-05 11:25

det er underordnet om det er købt muld eller noget du selv har hentet i haven
det er måden den efterfølgende bliver behandlet på der giver problet
for meget fugt (overvanding )og meget varme og sollys er den mest hybige årsag til at det kommer

Godkendelse af svar
Fra : binky

Dato : 19-03-05 19:19

Tak for svaret bredker.