/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Reklamation ved bilkøb af privat
Fra : lene7500anders
Vist : 1442 gange
50 point
Dato : 04-03-05 16:43

Lige et ganske kort spørgsmål.

Vi overvejer at købe bil af en privat mand, ikke et bilfirma. Hvad kan jeg forholde mig til omkring reklamation/garanti fra denne private sælger. Jeg mener hvis gearkassen falder af vogen 200 m fra hans adresse, er det så på min egen regning eller er sælger omfattet af købeloven/garanti ?

Håber i kan hjælpe.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 04-03-05 16:47

Der er ingen reklamationsret/garanti ved køb hos privat.

Så kort er det.

mvh berpox

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-03-05 16:55

Berpox har ret, købeloven gælder ikke privat handel, dog vil jeg tro at hvis geakassen falder af inden du har passeret skelpælene såe -
Det er jo på grund af de garantier forhandleren må stille at det er dyrere. Selvfølgelig tager han også en fortjeneste. Mon ikke den private gør det også, ewllers kunne han sælge på auktion

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-03-05 17:00

Du kunne jo betinge dig, at bilen skal efterses hos din autoreparatør eller hos FDM og, at bilen skal være i en fejlfri stand, der passer til bilens alder og km. tal. Betalingen af dette eftersyn kan I jo forhandle om så du betaler hvis den er fejlfri og han betaler hvis der er væsentlige fejl.

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 50 point
Dato : 04-03-05 18:29

Købeloven gælder - naturligvis - også for privat handel (eller civilt køb som det også kaldes), men kapitlet om forbrugerkøb gælder selvfølgelig ikke.

Det fremgår af købelovens § 42, at hvis salgsgenstanden lider af en mangel, har du ret til at kræve forholdsmæssigt afslag eller ophæve købet. Ved mangelsvurderingen skal der selvfølgelig tages hensyn til salgsgenstandens alder, pris og generelle stand. Samtidig skal du være opmærksom på, at såfremt sælger har givet dig mulighed for at undersøge salgsgenstanden, gælder reklamationsretten kun skjulte mangler. Der er 2 års reklamationsret (det fremgår af § 54). Hvis du vil reklamere over en mangel, skal du være opmærksom på, at § 52 bestemmer, at du skal reklamere "uden ugrundet ophold".

Kommentar
Fra : fame

Dato : 04-03-05 18:41

Husk at kontrollere for gæld
http://www.nettidende.dk/Tingbladet

Godkendelse af svar
Fra : lene7500anders

Dato : 04-03-05 19:21

Tak for svaret RyeJensen.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 04-03-05 19:42

Det var såmænd så lidt

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-03-05 19:49

Ja, købeloven gælder ganske rigtigt også privat handel.
Men med fejl og mangler på lige en bil, er det desværre sådan, at det kan blive umådelig svært at stille noget op, hvis bilen viser sig defekt.
For en privat bilsælger, kan altid henholde sig til, at vedkommende var uvidende og ikke har forstand på det tekniske.
Ligesom der vil blive taget hensyn til, at sælger ikke har bilsalg som erhverv.

Og det vil igen sige, at hvis en sælger ikke vil vedkende at bilen var fejlbehæftet, står køber alligevel med Sorteper, og er nødt til at lægge sag an mod sælger, i forsøg på at få godtgørelse for fejlen.
Og ingen garanti for, at sælger vil blive dømt til at betale, eller tage bilen tilbage.

mvh dova