/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fyrretræsgulv
Fra : LASWILD
Vist : 2003 gange
100 point
Dato : 04-03-05 16:36

Vi har et 6 års gammelt fyrretræsgulv, der fik hvidpigmenteret olie fra starten. Vi har nu møbleret om, hvilket har resulteret i, at der er lyse pletter, der hvor møblerne stod. Hvad kan vi gøre? Der må da være en anden måde end at slibe hele gulvet!

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 04-03-05 16:39

Lad det være.....der går et års tid, og så har dagslyset udlignet forskellen....

mvh berpox

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-03-05 17:12

Prøv, at give det en gang TripTrap trærens, efterfulgt af behandling med vedligeholdelsesolie efter anvisningen på emballagen.
Det vil ikke fjerne pletten, men kan gøre resten af gulvet lysere så pletten ikke virker så voldsom og så lad tiden gå.
Har du forresten husket at bruge vedligeholdelsesolie løbende?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-03-05 17:14
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-03-05 17:16

http://www.raadogdaad.dk/images/projekt/pdf/TripTrap.pdf

Det er filer jeg selv har gemt for at kunne pleje mine gulve korrekt.

Accepteret svar
Fra : patrol2

Modtaget 100 point
Dato : 04-03-05 19:17

Hej laswild.Jeg har en del erfaring med netop dit spørgsmål ,af dem som har svaret på dit spørgsmål, så vil jeg give berpox ret ,da farveforskellen til problemet afhænger af to ting ,for det første ,de steder der har været holdt skjult for dagslys og daglig trafik, står stadig som ny ,hvorimod det træ som har været udsat for lys og daglig trafik har ændret sig .Og hvad gør man så ,jo man gør som berpox foreslår, tiden vil læge alle sår, bortset fra et nemlig det daglige brug ,og hvad er så det ,jo jo det er såmænd bare det støv og skidt, som er blevet trådt ned i gulvets porøse (åbne)overflade med tiden, og det er her problemet er størst.
I kan prøve at vaske jer ud af problemet, men det er hårdt.Leve med problemet, og vente til resten af gulvet er blevet lige så beskidt som det forige,undskyld sprogbruget ,men sådan er det bare ,undgå olie da olie binder støv og skidt til sig, så det vil være enu vanskeligere at få gulvet til at se fornuftigt ud,og så er vi der igen, en let afslibning og i får det gulv i vil have, til næste gang i flytter jeres møbler .Skriv igen hvis i har et spørgsmål.,
MVH patrol2

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-03-05 19:43

Godkendelse af svar
Fra : LASWILD

Dato : 05-03-05 11:14

Tak for svaret patrol2.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-03-05 11:39

vildført kaldes det!

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 05-03-05 12:59

Kære Bjarned ,jeg læser dine bemærkninger som værende meget negativ over for min forståelse af problemet, men nu er det bare såda, at jeg har beskæftigt mig med tilsvarende problemer imange år .
Jeg vil godt gøre dig opmærksom på, at på et eller andet tidspunkt skal bilen males, den nøjes ikke mere med vask ,gulvtæppet skal fornyes, det kan ikke mere nøjes med rensning, og sådan kan vi blive ved.
For mit vedkomenede stopper emnet her.
MVH. patrol2.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-03-05 13:34

Vedligeholdelse er et kapitel for sig og det er utroligt, hvad man kan gøre ved at bruge de rigtige vedligeholdelsesmidler ikke mindst da den rigtige trærens kan fjerne det øverste snavsede lag olie.
Jeg har set "kloge" svarere her i forum'et hvor man hårdnakket påstod, at det eneste der duede er afslibning og lak.
Jeg har nu og har tidligere haft fyrretræsgulve der var hvidpigmenteret med olie og man kan udrette mirakler med de gulve når de får den rette pleje.
Jeg har også haft sæbeludede fyrretræsgulve, som egentlig er lette at holde hvis man kan undgå for voldsom tilsnavsning, men er der meget trafik er olie en god løsning når bare man vedligeholder det efter forskrifterne.