/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Trumle i vaskemaskine piver?
Fra : Sved
Vist : 9955 gange
20 point
Dato : 06-09-02 00:43

Trumlen i min Asko vaskemaskine er begyndt at pive? Maskinen fungere o.k (ingen fejlindikation) og vasker o.k. Er der nogle der kender til problemet og måske ved hvad man kan gøre ved det? Sidst jeg fik en reperatør ud kostede det mig 1000 kr at få fjernet en lille skrue i afløbet! De penge vil jeg gerne forsøge at spare denne gang!

Vh. Jesper

Accepteret svar
Fra : Vestjyden

Modtaget 20 point
Dato : 06-09-02 08:12

Der kan være mange ting galt. Det første man tænker på er om lejerne i tromlen er slidte. Du skriver ikke hvor gammel maskinen er, men er den under 5 år gammel er det næppe det. Piver den både når tromlen kører den ene og den anden vej rundt?

Jeg har selv haft samme problem. Det var den 'plasticdims' der sidder i det lille rum, hvor skyllemidlet kommes i, som var skyllet med ned i tromlen og som sad fast mellem tromlen og karret. Jeg tror det er noget med det at gøre. 'Tingen' kan jo også være noget der er kommet ind med vasketøjet og nu sidder fast mellem tromle og kar.

Du kan også prøve at tage drivremmen af motoren og så prøve manuelt at køre tromlen rundt. Hvis den ikke piver er kan det være motorlejerne, der er noget galt med.

PAS PÅ med at få strømmen slået helt fra på måleren OG ved stikket bag vaskemaskinen FØR du tager bagbeklædningen af vaskemaskinen.

Du har ret i, at det er ALT FOR DYRT at få en reperatør ud, det er helt ublu priser de tager, og da man for det meste kan løse fejlen selv, er det jo spild af penge. Selv hvis det er printpladen, der er noget galt med, så kan man som regel let pille den ud og køre ned til el-installatøren, som så kan sende den til en reperatør, og det er langt billigere end at få en reperatør ud.

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 06-09-02 09:10

hej Jesper
Sluttelig kan lyden stamme fra det plastic leje som tromlen er hængt op i bagerst,man kan nogen gange komme til at smøre det men kun en lille smule.
mvh mcloud

Kommentar
Fra : Sved

Dato : 09-09-02 22:19

Min maskine er fra 1999 og piver i begge rotationsretninger. Jeg har forsøgt at tage drivremmen af og lyden forsvinder!? Umiddelbart lyder det som om, at det er selve remmen der piver, men den ser ikke defekt ud?! Selve tromlen rotere næsten lydløst uden remmen. Hvad kan det være og hvad skal der gøres?

vh. jesper

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 09-09-02 23:13

hej sved
Du kan enten skifte kileremmen ud ,fordi den er slidt,men du kan også få noget til at sprøjte på den gamle der gør at den tager bedre fat og ikke piver mere, det er simplethen fordi den et slidt og tør.
mvh mcloud

Kommentar
Fra : nicoxxx

Dato : 15-07-03 11:37

Hej...

jeg har samme problem med min vaskemaskine som vestjyden beskrev, med at der er faldet en genstand ned og sat sif fast mellem tromlen og karret. problemtet er at jeg ikke rigtigt ved hvordan jeg skal få den fjernet?! er der nogen der har en ide til det?

mvh
nico