/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
så sig dog noget
Fra : df6900
Vist : 872 gange
21 point
Dato : 03-03-05 21:59

hejsa.. jeg ville lige høre lidt gode råd...
jeg har 2 hunde..
den ene er en blanding af husky og malamut...
de har det som regel med at ville stikke af så jeg fløj straks afsted og købte 200m dyrehegn... og hunden render lige i røven på mig hele tiden...
det skal lige siges at den ikk er syg eller noget.. for når man leger el.bader . eller går tur med vognen så er der masser af krudt....
MEN .. jeg bor langt ude på landet og er meget plaget af indbrud og ting.. og frika(hunden) siger ikk noget når der kommer nogen.. kun når jeg beder hende sige noget... så har jeg købt en anden hund som jeg var HELT sikker på ville lave en ballade uden lige når der kom gæster...
en blanding af rottweiler og broholmer... den er FXXXXXX blevet stor og når der kommer gæster sidder den pænt på trappen og kigger med de mest bedårene øjne op på gæsterne.. .. øøøøøøøøh. så ringer de på .. og jeg kommer ud og åbner døren.. og der står gæsterne med armene fulde af herkules.. nååååååååååååeeeh hvor er den baaaare deeeejlig... nej gu er den ej.. det er min vagthund.. den er et fjols..

den er nu 7mdr. gammel.... hvad kan man gøre for at træne lidt vagthund i den..

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-03-05 22:06

Hvordan er hunden hvis der kommer fremmede, mend den er alene hjemme?
En hund der er så skarp at den truer alt og alle er ikke til noget og du skal bestemt ikke tirre hunden. Enten kan de eller også kan de ikke. Hyrdehunde som schæfer er gode vagthunde der ofte giver adgang, men ikke tillader de fremmede, at gå igen,

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-03-05 22:09

Nu ved du vel ikke hvordan hundene reagerer hvis der kommer nogen de ikke kender, hvis du ikke er hjemme.

Hunde er normalt ikke så dumme, at de ikke kan skelne mellem "skidt og kanel"
Og det er jo kun en hvalp endnu.

Det værste du kan gøre er faktisk, at prøve på at træne den til at blive agressiv vagthund, for så bliver den for alvor forvirret og du risikerer, at den får en helt uhensigtsmæssig adfærd over for alt og alle.

Men har du overvejet et lydighedskursus/hundetræning, for det lyder ikke umiddelbart som om du har særlig meget styr på dem, når de vil stikke af hele tiden.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-03-05 22:10

Husk at en selvsikker hund er en bedre vagthund end en "kuet" hund, men hvorfor ikke gå på skole med den, den har jo alderen. Min meget kæle doberman kan bestemt tage lysten fra fremmede når han er "herre" i huset.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-03-05 22:14

Den er da kun en hvalp (Legebarn) du må da slet ikke bedømme den endnu. Den kan du sagtens nå at blive glad for

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 03-03-05 22:30

ellers må du jo ud og have fat i en arrig dobberman eller en amerikansk staffordshire terrier (amstaff)..

ej spøg.. du har jo allerede 2 hunde..

men er det ikk lidt risikabelt at træne en hund med dobberman-blod til at holde fremmede væk.? du kan vel risikere at du til sidst ikk kan have gæster for den.. og kunne godt forestille mig hvor stor den er når der også er broholmer i den.!! for den er jo ligefrem ikk lille..

personlig glæder jeg mig helt vildt til at få hus så jeg kan få købt mig en bullmastiff.!!

men held og lykke med dine vagthunde.!

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 03-03-05 22:59

Som andre har sagt--gå til lydighedstræning f.eks. i DCH--man kan nemt lære hunden at gø når der kommer folk til huset, også uden at den bliver agressiv af det. Det er vel meningen, at den skal være vagtsom og halse, uden at angribe alt og alle, og giv den så lige tid til at komme over "puberteten".
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-03-05 23:08

Solgaard, du må ikke samenligne en doberman med en amstaff, der jo er en såkaldt kamphund og som angiveligt skulle være opdrættet til at beskytte nybyggerne i det vilde vest. Doberman er en glimrende vagthund/tjenestehund, men er ikke nogen arrig hund med mindre den ejes af en der ikke burde have hund. Arrige hunde er slet ikke gode vagthunde og hvis man går til træning, som det anbefales vil man finde ud af, at det handler om kontrol og tillid da man skal anvende hundens naturlige egenskaber og trang til at beskytte.
Egentlig er begrebet vagthund lidt "fy" fordi der associeres med halvsultne hunde bag høje hegn.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-03-05 07:08

solgaard og BjarneD - en amerikansk staffordshire terrier ER ikke en kamphund, men bliver på den ledeste måde mange steder mishandlet til at kunne indgå i hundekamp, desværre !!!! ( føj for den lede at nogen kan bare overveje at bruge nogen som helst hunde til sådan noget dyrplageri foriøvrigt ) - bare lige sådan for at få det på plads !!!

De fleste hunde har et helt naturligt instinkt for hvornår de lige gør opmærksom på at her er de fare på færde - eller måske bare lige meddeler at der er nogen ved døren osv - så hvis det kun drejer sig om det er der sikkert ikke så meget at være nervøs over - prøv at få nogen til at for eks banke på døren når du ikke er hjemme så kan det være du får noget helt andet at høre. (med det forbehold at nogen hunde bare slet ikke siger noget men handler hvis der for eks. forsøges indbrud)

Der er flere indlæg her der fortæller dig om at du ikke skal være bekynret pga vovsens alder og det vil jeg give medhold i - men træning er absolut af det gode både for dig og for hunden. Men at ligefrem forsøge at presse hunden til at være på vagt overfor alt og alle er en ualmindelig dårlig ide - den føler sig jo tryg med dig og reagerer udfra det - som voksen vil den være anderledes under normale omstændigheder og forsøge at beskytte efter dens instinkt da du jo er del af "flokken". (den kan mærke du siger god for dine gæster)

BjarneD - glimrende indlæg - man kan mærke du både er glad for dyr og respekterer dem!

Valde - nemlig !!! Kunne næsten ikke siges bedre - ville gerne være en flue på en væg den dag vovsen føler sig rede til at vise hvem den er

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-03-05 12:06

Mirit, jeg ved godt, at det ikke er velset at kalde en Amstaff for kamphund, men de har både udseende, styrke og uberegnelighed som sådan nogen og selv om de ikke er "rednose" så er det bestemt ikke en hund, der egner sig til gåture med spinkle piger. Der er alt for mange sager om angreb fra Amstaff (eller nogen der er registreret som sådanne), og ikke mindst når de er ført af spinkle personer. Derfor kan det jo godt være dejlige hunde, men kan ikke sammenlignes med en hunderace som Doberman der oftest bliver fravalgt som tjenestehund fordi den er for legesyg og distræt.
Noget har du ret. Jeg er meget glad for dyr og respekterer dem som levende væsener og gode kammerater.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-03-05 12:28

BjarneD... vel er det nemlig ej velset at kalde den kamphund - men ok - stadig er det mest den menneskelige påvirkning der gør udslaget - har selv haft doberman - ingen problemer - amstaff i familien lige nu - sød og kærlig - men filans stærk (stor hund i lille krop).
Godt du skriver oftes fravalgt som tjenestehund for netop doberman var meget inn en overgang med større og mindre held (også den menneskelige påvirkning) - de KAN godt hvis bare ejeren tager alle forhold i betragtning
ÆV - skal være hundesitter netop for den amstaff idag -

Kommentar
Fra : nakuaq

Dato : 04-03-05 13:01

Jeg håber disse indlæg blot er for sjov????
For ellers syntes jeg godt nok I skulle se at få jer nogle kurser i hund eller blot anskaffe jer nogle tøjhunde frem for levende væsner!!!!!
Venlig hilsen Dyma
www.narsarsuaq.dk

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-03-05 13:17

nakuaq, måske du skulle fortælle HVAD du er utilfreds med og så komme med et godt svar selv

Kommentar
Fra : nakuaq

Dato : 04-03-05 14:03

Ja det kan jeg skam også men jeg syntes bare,at det der bliver skrevet i dette indlæg er for meget - det kan godt være jeg lige har en dårlig dag i dag - og jeg må lige sige(fik ikke dette skrevet i mit forrige indlæg)at det er alle indlægene der er for meget.Men at man kan skrive sådan om en 7mdr gammel hvalp er i mine øre et udbrud om man ikke ved meget om hund - og den måde jeg er indrettet på er,at når man har fundet en race eller hund som man gerne vil have - har man en pligt til,at finde ud af hvad den race indeholder af egenskaber og hvad man selv stiller af krav - også må man også sørge for selv,at sætte sig ind i lidt hundeadfærd inden man anskaffer sig hunden.
Er I klar over hvormange hunde der bliver aflivet hvert år bare på baggrund af,at folk der køber dem ikke forstår en prut om hund??det er tusindvis af hunde!
Tag bare et kig rundt på internaterne og se hvad der står der - og det er de mest latterlige undskyldninger folk kommer med når de aflevere de stakkels dyr - det er da til at skrige over ikk?
Og med hensyn til Armstarff og ander racer af den art - gu er det da kamphunde og muskelhunde - men at man ikke må kalde dem det er da fordi de fleste mennesker opfatter det som et negativt ladet ord - og det behøver det jo ikke være negativt.
Men uanset hvilke hunderace man anskaffer sig så må man gøre et størrer stykke arbejde for,at vide hvad det er man får mellem fingerne,ikke bare købe den fordi den ser sød ud er smuk eller det er en "pop"hund for da vil det give problemer.
Og uanset om man vil det eller ej så er en muskelhund sådan indrettet,at den er lavet til,at jo mere smerte du påføre den jo mere ardrenalin pumpes der i hunden og den mærke ikke smerter som mange andre hunderacer gør.
Og det vil sige i en situation hvor vi har et slagsmål vil den ikke slippe så "let" som mange andre racer.Dermed siger jeg ikke det er en dårligere race end andre - men den tiltrækker flere dårligere hundeføre og da kan den gå hen og blive farlig - hunden kan jo ikke gøre ved den er lavet som den er vel?Jeg kender godt racen og er så ked af på dens vegne at den tiltrækker så mange mennesker der har brug for racen som potensforlænger - og igen skal jeg sige jeg kender også fornuftige mennesker som ved de har en muskelhund og handler derefter og dem tager jeg hatten for - men desværrer er det sådan at går der pop(mode) i en hunderace så er det ikke altid opdrætterne har hovedt med sig når de sælger hvalpe for pophunde =penge i kassen - og så kan de råbe og skrige det de vil for det er fakta.
Dyma

Kommentar
Fra : HubbaBubba

Dato : 04-03-05 14:04

Eeeh.... var det ikke en rottweiler/broholmer? Hvor kom dobermann'en fra?

Nå, men tag du det helt roligt med dine hunde. Den nye vovse er, som andre også har sagt, kun et stort legebarn endnu. Den skal nok begynde at passe på huset når du ikke er hjemme. Den gør det sikkert allerede, du er måske bare ikke klar over det?

Jeg har selv rottweiler og hun siger ikke en lyd hvis der kommer nogen. Hun er den mest godmodige hund der findes, og hilser alle vores gæster velkomne.
Men hvis vi derimod ikke er hjemme når der kommer nogen, så starter hun med at knurre.... og hvis de så bliver ved med at ringe på kan hun godt begynde at gø.

For en del år tilbage, havde vores nabo's nabo indbrud - og hunden var rasende!!! Vi boede i rækkehus, og hun var vist godt klar over at noget ikke var som det skulle være. Hårene stod på ryggen af hende og hun knurrede og gøede.

Hunden kan godt fornemme hvornår det er alvor. Og uanset hvor skikkelig den er, er det nok de færreste der vil gå ind til en hund af den størrelse alligevel.

Og så kan jeg kun tilslutte mig de andres råd om hundetræning. Kender ikke så meget til broholmeren, men rottweileren ER en brugshund og den er gladest og mest harmonisk hvis den får lov at arbejde. Og tro mig - det blir ikke sjovt hvis den tager magten fra dig på et tidspunkt, hvilket den muligvis godt kan finde på at forsøge på,afhænigt af hvor tydeligt lederskab du har vist den fra starten. Og så er det både sjovt og hyggeligt at gå til træning!

Held og lykke med vovserne fremover!!

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 04-03-05 14:24

Vær du glad for dine hunde ikke bare gør af alt og alle, så blev du også træt af det. Den ældre har været med til at lære den unge at man ikke gør af hvad som helst, og så er den jo heller ikke så gammel at man i naturen ville gøre opmærksom på sig selv (det kan man dø af) hvis der er fare på fære er det førehunden der tager affære. tillykke med dine 2 hunde der tilsyneladene fungere normalt udfra racerne og alder.
Ps. de skal nok reagere, når de har det nøde (evt. de er allene hjemme) for så er en af dem der overtager føre rollen efter dig.
Mvh
Kim

Kommentar
Fra : df6900

Dato : 04-03-05 14:30

øøøøøøhhh....

lige for at korigere evt. misforståelser.....

DOVA... læs lige igen...
jeg kan med en ufattelig stolthed i stemmen prale med at være en af hvis ikke DEN ENESTE i dk der kan have en SLÆDE HUND (ikke en hyrdehund hvilket er en hel anden slags) til at gå frit uden snor eller bur.. så dit noget akave svar med hundetræning ser jeg bort fra....

alle i andre som fik dobermann og amstiff blandet ind i samtalen , burde vel tage et læsekursus imend jeg suser afsted til hundetræning igen.. nøjagtigt som jeg har gjort de sidste 3 år..
jeg ville vel med nød og næppe skrive et indlæg her hvis ikk jeg havde et problem..
problemmet er at jeg IKKE ved hvad der skal gøres ...
jeg køber gerne en ny hund hvis det viser sig at dem jeg har ikk kan løfte den opgave de har fået...
allerede nu kan jeg mærke en buldren i det fjerne.. men her i huset er vi alle ens.. vi passer vores arbejde og hygger resten af tiden... dvs. at skal jeg bruge en vagthund så er det en vagthund jeg skal bruge... hvis ikke en vagthund kan være familiær ved siden af .. så er det vel bonussen... men jeg SKAL altså have en hund der kan fortælle folk at de ikk er alene hvis de går herind.. ikke en som bare ligger og kigger bedårende op på dem..
og for igen at sætte det hele lidt på de rette hylder..
jeg er IKKE såen nævneværdigt uerfaren i hundeopdragelse.. det var såen lidt derfor jeg fik sneget histrorien med min slædehund med ind..
dem af jer som kender slædehunde, vil sikkert give mig ret i at mere selvstændige dyr findes sandsynligvis ikk...

så .. prøv igen.. der MÅ da være noget at gøre...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-03-05 14:33

nakuaq, jeg fatter ikke din vrede mod indlæg generelt. Der er kommet flere indlæg der viser, at man mener der skal trænes på skole og det er da sagen, men hvis det er Amstaff du har fået ondt bagi, af så vil jeg da gerne fastholde, at alle kraftige hunde med tendens til dominans over for både mennesker og dyr ikke bør føres af en person der er for spinkel til, at holde hunden og hvorvidt der er tale om mennesker der ikke har forstand på, at have hund så må det være en subjektiv betragtning og så længe du ikke kan skrive noget der fortæller hvor problemerne ligger, men bare kritiserer os alle med dette: "at det der bliver skrevet i dette indlæg er for meget".
Jeg mener bestemt, at flere kommentarer er gode og velmente så du må tænke på noget du ikke skriver.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-03-05 14:37

Vor herre bevar mig vel!
Der er noget, at gøre, men ikke med husky/malamut - en spændende men uforudsigelig blanding.
Du skal vist slet ikke have hund hvis du stiller den slags krav og hundetræningen på andre hunde kan vel ikke gøre indtryk på den 7 mdr. du har nu.

Det her er den slags spørgsmål hvor spørgeren opfører sig som om svarerne er hans tjenere. FARVEL!

Kommentar
Fra : df6900

Dato : 04-03-05 14:39

nåååeh...

sad lige og kiggede lidt i indlæggende igen..
nej..
det er ikk en arrig hund bag et stort hegn jeg er efter og som vil flænse struben af enhver hvis de kommer ind..
SLET ikk..

men jeg ville da blive VILDT imponeret hvis den gad sige lidt når der er nogen der går rundt om huset og eller banker på mv..
og jo.. det ved jeg den ikk gør ... for kommer jeg hjem i en anden bil end min egen så kan jeg stadig bare gå rundt udenfor eller i værkstedet. mv uden at mærke noget til at huset er bevogtet af 2 ellers noget livlige hunde..

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-03-05 14:50

df6900 - et eller andet sted så har vores firbenede venner en sans vi enten ikke har - eller ikke er i stand til at bruge - og at dine hunde ikke gør når du kommer i fremmed bil og går rundt derude - jamen - et er at de er bedøvende ligeglade med bilen der ikke er en fare for dem - altså ikke en levende fare - og færten, lyden, synet af dig gør de jo ikke af netop fordi det er DIG !!!!
De ville måske reagere hvis du skreg op i angst eller smerte - skriver måske - men det har jeg da erfaret kan få hunde til at reagere på - men husk - det er hunde og ikke mennesker - deres oplevelses niveau ligger på et andet plan.
ps... prøv dog at få nogen til at luske rundt - prøve at komme ind eller lign hvis du er så usikker på deres reaktion når du ikke er der før du gør andet end at have det godt med dine vovser.
Og igen - ikke alle hunde gør for at fortælle der er nogen på vej - eller nogen der vil ind - men reagerer når de fornemmer noget er forkert !!!!!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-03-05 14:54

Næh, jeg tror ikke nødvendigvis, at Herkules bliver en glimrende vagthund. Hvis du dermed mener, en hund, der vil reagere aggressivt overfor fremmede.

Måske kan han lære det, -måske ikke.

Og egentlig er det ret uvæsentligt.
For de allerfleste mennesker uden rent mel i posen vil da undgå ham. Sæt drabelige billeder op af ham på jeres yderdøre, -altså ikke billeder hvor han ligger og bliver kløet på maven, men billeder af hans store hovede, -gerne med tænder, og med teksten: "her vogter jeg" eller bare angivelse af hans vægt!!
Sæt også gerne billeder op af begge hundene. På et billede kan man jo ikke se, hvilken høne Frika er.
Der skal altså stærke nerver til at bryde ind hos en familie med to store hunde.

Men hvis du gerne vil have, at Herkules skal glamme op og virke truende, så skal DU lære ham det. Find ud af hvordan v.h.a. bøger, hundetræning eller hundepsykolog. Eller ved at stille spørgsmål f.eks. her på kandu.

I de 20-25 år jeg har haft bernersennen har jeg altid haft billeder på hoveddøren. Og jeg har aldrig haft indbrud.

Nu har jeg Silke, -golden retriever- og jeg har haft indbrud én gang for et år siden. Selv om jeg har billede på døren. Hun ser altså heller ikke særlig farlig ud på det billede.

Men selv om en golden retriever overhovedet ikke er nogen vagthund, så reagerede hun absolut perfekt, da vi kom hjem og kunne se at vi havde haft ubudne gæster. Hun brummede dybt og faretruende, så jeg kunne mærke det i snoren. Og så rejste hun alle hårene på nakken og ryggen.

--Og hun er vel og mærke ALTID!!! overstrømmende venlig overfor ALLE mennesker, der ringer på eller lige kommer forbi. -Også postbudet, skraldemanden, Jehovas Vidner, RødeKorsindsamlere osv, osv.

At lære en hund at handle aggressivt synes jeg man helst skal overlade til fagfolk. For det kan så let gå galt...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-03-05 14:58

df6900 du skriver: "jeg køber gerne en ny hund hvis det viser sig at dem jeg har ikk kan løfte den opgave de har fået... " - og påstår "jeg er IKKE såen nævneværdigt uerfaren i hundeopdragelse" - den synes jeg lige ikke hænger sammen - bliv sur og gal om du har lyst men det skurrede i mine ører !!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : df6900

Dato : 04-03-05 14:58

Vor herre bevar mig vel!
Der er noget, at gøre, men ikke med husky/malamut - en spændende men uforudsigelig blanding.
Du skal vist slet ikke have hund hvis du stiller den slags krav og hundetræningen på andre hunde kan vel ikke gøre indtryk på den 7 mdr. du har nu.

Det her er den slags spørgsmål hvor spørgeren opfører sig som om svarerne er hans tjenere. FARVEL!----------------------------------------------------------------

øøøøh.. tror ikk lige jeg er med..??????

alle folk stiller krav til deres dyr..
slædehundefolk stiller slædehundekrav.. osv..
alle hunde har det bedst med at have en position.. nøjagtigt som os menesker..

jeg træner ALDRIG hundene sammen. da det er 2 meget forskellige hunde..
bla. ville slædehunden falde i søvn hvis den skulle med til træning med broholmeren..

og HELT rigtigt .. jeg kender ikk så meget til broholmer\rottweiler men en del til slæde hunde.. tror vi skal se bort fra det slædehunde snak for det er egentligt ikke den der er problemet....

svarene er min tjener?? uhhhm.. den forstår jeg ikk lige..
er vi ude i noget med at i mener jeg kræver for meget af svaret?? eller??+

og hvorfor skulle jeg ikk have hund?
vil da vove at påstå at mine hunde har det bedre end MANGE.. og jeg bruger stort set alt min fritid på dem . så generelt er jeg egentligt rimelig stolt af dyrene.. liiiiige udover at den ikk gøer..
men oki...

jeg trækker mig lidt fornærmet tilbage og undskylder tidsfordriven i har måttet lide under..

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-03-05 15:04

df6900 - stikke du halen mellem benene fordi folk velmenende kommer med gode råd ???
ja det siger jo noget om digselv !!!!!!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-03-05 15:06

HvaharJEGgjort?????

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-03-05 15:16

uha birgitta - du har nok skrevet noget helt uskyldigt

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-03-05 15:21

Jammmmm det var da sletikke med vilje, -----dennengang.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-03-05 15:34

Birgittaaaaaaaaaaaa !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-03-05 15:50

Den med billeder af rovdyret på døre, den virker, Min hund døde for fem år siden, Den vogter stadig! Folk venter i respekfuld afstand, når de har ringet på. For to år siden var der indbru i tre huse her på vejen, i et på den ene side og to på den anden side af vores. Jeg tror billedet skræmte tyvene! Vores låse er ikke bedre end naboernes

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-03-05 15:53

valde det er nu ikke altid rigtigt - men ofte -jeg har tænkt på at sætte et foto af mig selv både på hoveddør og havelåge - DET ville hjælpe

Men ingen tvivl - enhver der vil et kriminelt ærinde vil nok lige spekulere lidt over om det nu også er rigtigt (ved jeg fra mit arbejde - lol )

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-03-05 15:55

ps.. har forresten flere gange lige spekuleret om df6900 måske ikke hellere skulle få sig et overvågnings anlæg - om ikke andet vil det da få vovserne til at gø som bare fanden ........
desværre ville det være dyrplageri pga deres hørelse der er langt bedre end vores !!!!!!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-03-05 16:09

Nu fjerner jeg fluebenet, men vil da lige fortælle, at man kan få dørklokker med hundeglam

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-03-05 16:14

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-03-05 17:18

mirit. dk: Har du ingen svigermor?
Når du har en anden erfaring fra din arbejdsplads kan det være fordi der er bestemte ting de går efter og de har tid nok til at slippe væk hvis hunden beggynder at gø (Eller alarmen går i gang) De har sonderet terrænet og planlagt den tager det på den hylde og den det på den 4 min. timet og tilrettelagt.
I et villakvater kan en enkelt hund ødelægge det hele, så man løber ikke den risiko, der er huse nok uden hund eller billeder af hund eller svigermor

Skulle nogen blive sur over mit svar så kommer svigermor

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-03-05 17:44

valde - min gamle svigermor er uheldigvis i det sammenhæng en ualmindelig smuk dame - hvad kunne det så ikke blive til

Hvorfor hulen blive sur over et svar der er så rigtigt ?????????

Kommentar
Fra : nakuaq

Dato : 04-03-05 17:47

Jeg kan fortælle dig du ikke er den eneste der kan have sin slædehund løs - dem er der nu nogen stykker af,og ja efter det sidste du skriver - tja så var mit indlæg vel ikke helt forkert folkens - og som jeg skriver i mit andet indlæg så glemte jeg lige og sige,at det ikke var alle debatøerne jeg var ude efter - men jeg mener sgu en som df6900 ikke skal ha hund,før han har gennemgået et kursus i hund - og det med,at skifte hund ud hvis den ikke kan reflektere på de krav du har og oveni købet hunden blot er 7mdr - og du ydermere siger du ikke er uerfaren i hundeopdragelse - ja så må du undskylde du - men du har virkelig et problem
Venlig hilsen Dyma

Kommentar
Fra : nakuaq

Dato : 04-03-05 17:51

Til Bjarne D
Læs lige mit indlæg igen og du vil se jeg ikke har ondt bagi med hensyn til muskel/kamphunde
Dyma

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-03-05 17:55

nakuaq - det var vist mig der råbte højt angående det

Kommentar
Fra : nakuaq

Dato : 04-03-05 18:15

Så den samme til dig - men hvis nu man læser så gjorde Bjarne det det også
Dyma

Kommentar
Fra : nakuaq

Dato : 04-03-05 18:20

øh det var vist noget sludder - jeg prøver igen
Så vil jeg også be dig læse hvad det ret faktisk var jeg skrev

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-03-05 18:25

hahahahahahahahahaha nakuag (hvad betyder nakuaq forresten ???)

Accepteret svar
Fra : rogz

Modtaget 21 point
Dato : 04-03-05 18:54

df6900. Din hund er så ung endnu.....Mon ikke det er meget godt at han lærer at tage pænt mod gæster. Det er da også anstrengende at have en hund der tror den skal forsvare Fort knox. Ps: Det er også piz irriterende når man hele tiden skal skifte tøj, fordi vovse tror det er nødvendigt at informere om alle aktiviteter i opgangen. Bliver tit vildt forskrækket og spilder drikkevarer ud over det hele. Er tilgængæld blevet ekspert i fjernelse af diverse pletter på beklædningsgenstande.

Kommentar
Fra : df6900

Dato : 04-03-05 18:57

ååh ja.. hvem der dog havde talegaverne på plads som jer... og hvem der dog vidste hvordan i laver smileys mv...

meeeeen

jeg har ikk sagt at jeg ville købe en anden hund NU.. meeeeeeen hvis det viser sig at dem jeg har ikke er nok, så er det jo altid en mulighed,,,
og nej.. jeg stikker ikk halen mellem benene , men blev pænt sagt farvel til..
jeg kan se mange af jer herinde kender hinanden og det giver jo vel et form for sammenhold, så os newbies ikk lige kommer ind i varmen..

okey..

jamen så fortæl mig HVAD det er der ligger til grunde for jeres udtalelser om at jeg ikk burde have hunde og at jeg burde have et kursus i at have hund....
som nævnt før så trives både mig og hundene på bedste vis... så er det fordi at jeg ikk kan få min hund til at gø at i mener jeg er uegnet til at have hund . så siger jeg mange gange tak for kaffe.. og brygger lige selv en kande.... (smiley der smiler stort med store røde kinder)

hvis det er så synd for mine hunde som i vist mener, og eftersom jeg er så glad for dem som jeg er , ville det være en ide om I kære menesker gav mig et kort kursus i hunde hold??? det er trods alt kun jer der er utilfredse hehe og gg og smil smil

Godkendelse af svar
Fra : df6900

Dato : 04-03-05 19:02

Tak for svaret rogz.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-03-05 19:22

df6900

Nu var det mest med henblik på hvalpen det med hundeskole.

og min mening om den anden hund er stadig den samme. Hvis du ikke har kontrol, så den ikke stikker af, er hunden enten ikke opdraget, eller du har ikke formået at opdrage den rigtigt, og så er jeg fuldstændig ligeglad med, om du har slædehund eller andet.

Jeg vil ikke udtale mig om hvor vidt du er glad for hundene eller ej, det kan jeg ikke vurdere.
Men det lyder til, at du ikke har meget føling og indlevelse i hundes behov og psyke.

Man kan ikke uden mentale skader på en hund, prøve at gøre den til andet end det den er.
Og hvis din Herkules er en sød rar hund, der fra naturen ikke kunne finde på, "at gøre en kat fortræd", vil det ikke føre noget godt med sig, at begynde at fremprovokere en hund med en "bisset" opførsel.

Men nu er hunden som sagt kun 7 mdr. og du ved ikke hvordan den opfører sig hvis du ikke er der.

Jeg havde f.eks. en Schäfer engang, godmodig og stille. Og opførte sig som din Herkules og bød alle hjerteligt velkommen.
Indtil vores nabo, som ellers var gode venner med hunden, skulle fodre den en dag vi ikke var hjemme.
Og han tilbragte 4 timer i huset, fordi hunden ikke ville lade ham gå igen.
Og en anden gang sprang hunden gennem en vinduesrude, fordi en bekendt gik i vores garage og skulle låne et eller andet, hvor vi heller ikke var hjemme.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-03-05 20:02

Jeg synes, det er træls, at jeg har siddet og skrevet et langt indlæg, -og du kan godt besvare alle de indlæg, som du åbenbart føler generer dig. Men jeg ved ikke af, at jeg har generet dig. JEG får ingen respons????

Hvis du ikke føler, at du kan komme "ind i varmen" så kunne det være, at du skulle kikke på, om du SELV overholder nogle indlysende regler om i det mindste at svare dem, der seriøst forsøger at rådgive dig!

Kommentar
Fra : rogz

Dato : 04-03-05 20:26

df6900, det ingen problem da!.
Jeg mener det er en fordel, at din hund er venlig og imødekommende. Tror at det er meget normalt for hans alder. Det er straks værre når hunden er mistænksom og afvisende. Måske bliver han mere selektiv med alderen og så er det fint, for din, gæsternes og hundens skyld, at han kan opføre sig pænt. Tror altså også at forbryderne automatisk smutter videre blot ved synet af dine hunde.....Hvad enten de gøer eller ej....Sådan et par stykker er ofte præventive ved deres blotte tilstedeværelse.
Dova......Rolig rolig. Der enskaffes 1 stk slædehund og 200 m hegn..... Fordi man har hørt, at slædehunde kan finde på at gå tur med sig selv. Herefter konstanteres det, at det ikke forholder sig således. No problemos.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-03-05 20:51

Kommentar
Fra : rogz

Dato : 04-03-05 21:08

Aber Birgitta. Op med humøret.....

Kommentar
Fra : df6900

Dato : 04-03-05 22:37

jaee birgitte SMIL.. hehe

joee jeg takker for alle de fine svar.. negative som positive... det er rart at vide hvor mange forskellige måder folk læser på...

DOVA: for dælen.. jeg har aldrig sagt mine hunde stikker af... men at stort set alle slædehunde gør det... det er et instinkt som min åbenbart ikke besidder..
mine er særdeles opdragne.. og jeg ved slet ikke hvordan i pludselig får det vænt til at jeg ikke burde have hund og ikke forstår hundens grænser og psyke....

men oki...

hvis i virkelig vil dreje mit spørgsmål om til noget andet end det egentligt er .. så kunne i vel dreje det om til noget ALA..

hjælp lige venner... jeg har en hund som jeg gerne vil lære at gi hals... uden held...
kunne det tænkes at det bare IKKE ligger til den hund at gi hals..?? ligesom nogle piger bare IKKE forstår sig på biler.?? eller nogen mænd bare ikke kan lave mad..

alle jer som har skrevet nogle fornuftige og brugbare svar drukner desværre i mange bemærkninger som jeg selvfølgelig tager negativt...
jeg kommer herind som en ellers rimelig kvik og stolt hundeejer og må luske bort med jaee.. kald det halen mellem benene .. for spørgsmålet er nok ikke om mine hunde har psyke til mig.. men om jeg har psyke til jer.. (smiley der smågriner)
men stadig.. mange tak for de pletvise fornuftige svar...

og husk...

der findes ikke dumme spørgsmål.. kun dumme svar ( smiley der smiler og siger SÅ kan i lære det)

Kommentar
Fra : rogz

Dato : 04-03-05 22:56

Jo, det kunne nemt tænkes......Vær glad for hvis det forholder sig sådan. Min hund er en reinkarnation af en kriminalbetjent.....Ofte lidt overengageret og højtråbende!-Han ser helst at der kontrolleres og godkendes ved besøg.....Har dog fået lært ham at hoppe i kurven, så må han jo sidde der og se mistænksom ud med sig selv. Skal lige siges, at han ikke sagde et pip i 7-månedersalderen....Og jeg har intet gjort for at fremme dette tvivlsomme talent!- Ren selvindlæring.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-03-05 23:02

Citat
jeg har 2 hunde..
den ene er en blanding af husky og malamut...
de har det som regel med at ville stikke af så jeg fløj straks afsted og købte 200m dyrehegn

Mon ikke flere har opfattet det som om det var dine hunde der ville stikke af

Citat
alle jer som har skrevet nogle fornuftige og brugbare svar drukner desværre i mange bemærkninger som jeg selvfølgelig tager negativt

Jeg synes det er kedeligt, at du tager alle de bemærkninger negativt, som ikke lige "stryger dig med hårene".
For det betyder også, at du ikke reflekterer på nogen bemærkninger som måske kunne lære dig at se tingene fra et lidt andet synspunkt.
Og som alligevel i sidste ende, måske kunne ske at være en løsning på et givent problem.

Og lige til sidst, du har da ret i, at der ikke findes dumme spørgsmål.
Men så lad os kalde dem dårligt formulerede
Og sådan et sted som her, er det sådan, at alt hvad der skrives, kan og bliver opfattet forskelligt alt efter hvordan det læses og af hvem.

mvh dova

PS Smileys får du en anvisning på hvordan du laver, ved at gå øverst op og tryk på: Kom godt i gang, der er de nederst på siden

Kommentar
Fra : rogz

Dato : 04-03-05 23:28

Dova...Hvor finder man så instrukser mht at indsætte citat???....Er jeg bare blind oder???.
Hvis du så læser den sætning der står lige efter det du citerer....Og hunden render lige i røven på mig hele tiden!. Set i det lys, så er det jo dejligt at der er nogen der handler forebyggende...... I stedet for at vente til at hunden ER blevet kørt ned, HAR taget naboens høns osv. "Jamen, det har den aldrig gjort før", "Den plejer ikke..."

Kommentar
Fra : df6900

Dato : 04-03-05 23:45

citat---Men hvis du gerne vil have, at Herkules skal glamme op og virke truende, så skal DU lære ham det. Find ud af hvordan v.h.a. bøger, hundetræning eller hundepsykolog. ---Eller ved at stille spørgsmål f.eks. her på kandu---.
--
slut

birgittaaaaaaaaa ... jeg er lutter øre.. gg

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-03-05 23:48

Citater laves sådan
[ c i t a t ] bare uden mellemrum mellem tegn og bogstaver, ved citatets start og sådan ved citat slut: [ / c i t a t ] også uden mellemrum

mvh dova

Kommentar
Fra : rogz

Dato : 04-03-05 23:57

1000 tak....Computergeniet prøver lige!.
Citat
tester

Kommentar
Fra : rogz

Dato : 04-03-05 23:58

Nå.....Det gik da bare fint!!!!. Jeg kan det piz

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-03-05 15:21

Jo, 6900. Nu ved jeg ikke lige, hvor langt du er kommet med hensyn til lydighed.
For DET er første trin hvis du vil have din hund til at gøre noget for dig.

Almindelig træning sammen med andre hunde er nok det, der kan komme på tale i den alder Herkules har lige nu.
At folk falder på halen for ham og synes, at han er ØØøøøndi, det er bare fint nok. Det kan jo være med til at give ham selvtillid.
Når han bliver voksen er der næppe nogen der synes han er nuttet mere. Slet ikke fremmede.
Når du har en lydig hund, der er vant til, at du finder på sjove opgaver som giver masser af ros og anerkendelse, så kan du også sagtens lære ham at give hals hver gang, der kommer fremmede. Men det er IKKE en begynder-opgave. Vent til han kan gøre en masse andre ting med stor glæde og tilfredsstillelse.
--I den alder, han har nu kan han MÅSKE lære at give hals på kommando.. Hvis ellers den almindelige lydighed er på plads og han ikke er alt for tungnem..

Kommentar
Fra : kattejammer

Dato : 13-03-05 21:23

Hej 6900
Lyder til du har haft samme oplevelse som jeg, da jeg skrev et spørgsmål i kategorien katte.
Havde jeg vidst at man ville blive nedgjort og fundet ubrugelig til at have dyr ville jeg aldrig have spurgt. Og som du skriver.
De velmenende råd, drukner i de negative vibrationer som kommer fra bla Dova og BjarneD. De kritiserer og vender alt til det negative, uanset hvad du evt vil skrive .
Jeg har så svært ved at tro at de er så tålmodige og gode ved deres egne dyr, når man kan læse så opfarende og hidsige de er i de bemærkninger de kommer med. Og helt ærligt er de fleste af deres indlæg totalt ubrugelige og kun til at lukke op og s.... i.
Få jer dog et liv i stedet for at sidde og genere andre uskyldige mennesker, som kun skriver for at få et godt og venlig stemt svar.

Men, 6900, udelukker du de indlæg som er af den slags, er der da en del gode indlæg.
Hvis jeg var dig ville jeg skrive siden med svar ud, og så strege de indlæg over som er ubrugelige, så er det da nemmere at overskue, hvad de som skriver velmenende råd mener.
Held og lykke 6900.

Kommentar
Fra : kattejammer

Dato : 13-03-05 21:39

"Men som sædvanlig maser du bare på og naturligvis har du en farlig bunke ord du skal af med,samtidig med at du skal være uforskammet"

Dette er et noget sigende citat fra "Tips og tricks" hvor en eller anden beskriver Dova.