/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Hvor meget?
Fra : snusi
Vist : 347 gange
100 point
Dato : 03-03-05 14:25

Hej

Hvor mange penge har de unge mennesker til sig selv? Jeg har en datter som bliver 18 her til sommer og vi er ved at ligge et budget. Hun vil meget gerne købe bil , når alle de faste udgifter er betalt hvor meget er det så rimeligt at hun har til sig selv?
snusi

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-03-05 14:39

Det kommer an på om beløbet "til sig selv" indebærer penge til kost m.m. eller om det kun er til lommepenge?
Og hvis det kun er lommepenge, så ting som: ryger hun, vil hun gerne købe meget nyt tøj, gå i byen-penge m.m.

mvh dova

Kommentar
Fra : kandaikke

Dato : 03-03-05 14:41

Skal beløbet kun være til tant og fjas ?? Eller der det også til mad, husholdningsting og tøj??

Kandaikke

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-03-05 14:43

Og det vigtigste, hvor stor indtægt har hun

Det er dyrt for unge mennesker at have bil, mange glemmer at tage højde for benzinpenge, uforudsete reparationer m.m., for ikke at tale om forsikring, der for dem under 25, koster en bondegård, og det er jo strafbart at lade dem have bil i forældrenes navn for at spare forsikringspenge.

mvh dova

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-03-05 15:09

Svarene på det spørgsmål er åbenbart ændret fuldstændigt siden min tid?
Jeg ville da have sagt det kommer fulstændig an på hjemmets indtægt og formåen.
Bor hun hjemme har hun indtægter .
Har i råd til at give hende bil penge til benzin, Det kommer mest an på hvad i synes i skal have tilbage til hjemmets opretholdelse.
Det var en måde at anskue problemet på.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 03-03-05 15:40

Hej.

Hun bor gratis hjemme. Hun ryger ikke, men pengene er til at have det sjovt for og til benzinpenge. De faste udgifter til bil, mobil, osv skal ikke regnes med. Lige nu hvor hun er meget opsat på at købe bil, mener hun jo at hun ikke skal bruge penge til andet en benzin Ja, hvad prøver man ikke for at overbevise sine forældre om at det bestemt er nødvendig med en bil . Hvis det nu "kun" er til lommepenge og benzin hvad mener I så er realistisk at regne med?
snusi

Kommentar
Fra : calista

Dato : 03-03-05 15:43

Husk forsikring til bilen. Den er ret dyr!

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 03-03-05 15:56

ja, ja det er medregnet

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-03-05 15:57

Selv om hun bor hjemme, så får hun vel lidt i SU?
Jeg ville da løse problemet ved at lade hende låne familiebilen, Så sparer hun/I den dyre forsikring, de første år er forsikringen utrolig dyr . Forsikringen på familiens bil dækker hos de fleste selskaber, når det er et medlem af husstanden der kørern

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-03-05 16:03

Omkring 2500 vil jeg sige, selvfølgelig lidt afhængig af, hvor meget hun skal køre, og hvor "dyre" vaner hun ellers har.

Ja, forsikringen er dyr, det kommer let til at koste 8-10000 bare for en ansvarsforsikring til en 18 årig nystartet bilist.
Og hvis hun skal låne penge f.eks. i banken, skal der være kasko på, og så ryger let det dobbelte eller mere oveni, alt efter hvilken bil vi taler om.

mvh dova

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 03-03-05 16:05

Nu er det ikke lige det spørgsmålet går på om hun må låne vores bil, for det må hun gerne. Hvor mange penge har jeres unge mennesker at bruge af hver måned?
Det er for at vise hende hvor meget der skal være til hende selv når alt er betalt.

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 100 point
Dato : 03-03-05 16:06

Hvor mange km skal hun køre ??
Benzin ca. 600,- pr. mdr. ( hvis hun kører 5-8000 om året)
1000,- til diverse sjov.

Så jeg vil sige et sted imellem 1500 - 2000,- kr. hver måned til benzin og sjov.

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 03-03-05 16:09

Tak for svaret thulin.

Det var bare det jeg ville høre. Nu har vi lidt at rette os efter, og vi kan komme videre med budgettet.

Tak for det

Snusi