/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Pilning af æg
Fra : Mallie
Vist : 3195 gange
50 point
Dato : 03-03-05 12:57

Hvorfor er nogle æg så svære at pille uden at det halve af hviden følger med fordi den hænger fast i den der hinde. Det er da bare så smadder irriterende

Nogen har bildt mig ind at det var fordi æggene var helt friske, men den holder ikke for det sker også med dem jeg koger meget tæt på sidste salgsdag.

Andre siger at det er noget med at få dem kølet hurtigt ned efter kogning, men nix. Den holder heller ikke.

Kan nogen løse mysteriet....

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 03-03-05 12:59

Altså jeg har kun det problem du omtaler når jeg får æg der er købt ved vejen.
Tror du ikke det er dig der er lidt fumlefingeret ? :D

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-03-05 13:07

De æg der er svære at pille er friskere end dem der er nemme.
Grunden:
Mellem skal og æggehvide er der en hinde, det er den der gør ægget tæt for at vand ikke kan trække ind i det, men modsat lader ægget ånde.

Ved frisklagte æg, sidder den hinde "fast" i æggehviden som så følger med af når man piller ægget.
Hvorimod hinden løsner sig når ægget har ligget et stykke tid.

Grunden til at du oplever det samme med æg tæt på sidste salgsdato, er at dine opbevaring af æggene holder dem friske i længere tid, og derfor forsinker processen der får hinden til at løsne sig.

mvh dova

Kommentar
Fra : Mallie

Dato : 03-03-05 13:07

På mange områder er jeg sikkert... *G*

Men nej, det sker altså også for mig med æg købt i butikker - og det er ikke alle æggene, så derfor tror jeg ikke at det har noget med mine fingre at gøre

Kommentar
Fra : Mallie

Dato : 03-03-05 13:09

Hmm Dova det lyder meget rigtigt, men er der så ikke et gammelt husmoderråd der kompenserer for det. Såsom at putte en sjat eddike i vandet eller koge en tændstik med eller noget helt andet simpelt og genialt ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-03-05 13:14

Nej ikke rigtigt.
Jeg har dog nogen gange haft held ved at banke skallen i stykker, og så forsigtigt rulle ægget så hele skallen krakelerer, og derefter lade æggene ligge i vand et stykke tid før de pilles.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 60 point
Dato : 03-03-05 13:15

Citat
Beskrivelse
At pille et hårdkogt æg kan være svært - uden at ødelægge hviden på ægget. Det er især friske æg, der volder problemer.

Forklaringen er, at et kogt æg bedst kan pilles, hvis pH-værdien er over 8,7. pH-værdien i et nylagt æg er 7,6, og det tager cirka to døgn ved stuetemperatur, før pH er over 8,7.

Det bedste er derfor at bruge knap så friske æg til kogning, og bruge de friske til spejlæg eller andre retter.

Hvis man vil pille et æg, hvor skallen driller skal man straks efter kogningen skylle ægget under den kolde hane, så det får et kuldechok. Derefter ruller man ægget på bordet, indtil hele skallen er revnet. Endelig pilles ægget, og eventuelle skal-stumper, der ikke vil gå løs kan løsnes under den varme vandhane.

Fra denne side http://www.dr.dk/mad/tip.asp?inpTipID=4

Hilsen ans

Godkendelse af svar
Fra : Mallie

Dato : 03-03-05 13:19

Tak for svaret ans.

Så skulle der være styr på den sag

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 03-03-05 13:21

Jeg kan bedst lide røreæg.
Keldd

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-03-05 13:36

Tja, og hvis de nu i ans' link havde skrevet, at grunden til, at ph-værdien ændrer sig, er fordi den semipermeable hinde løsner sig i ægget, havde det nok været nemmere at forstå

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 03-03-05 13:47

Hvor er det dog besværligt at spise æg.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-03-05 13:50

Ja, og hvor må han have været sulten, ham der første gang fandt ud af, at noget der kommer ud af røven på en høne kan spises

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 04-03-05 14:29

ih altså, fnis