/ Forside/ Interesser / Fritid / Sport / Spørgsmål
10  Klaudi 1810
Ondt under knæet!
Fra : Dirty_joker
Vist : 553 gange
500 point
Dato : 03-03-05 10:39

Hejsa alle kandu brugere!
Jeg begyndte for et par måneder siden at gå til styrketræning..
Men efter jeg er begyndt at bruge benpres maskinen er jeg begyndt at få ondt under mit ene knæ når jeg løber til fodbold og i al almindelighed..
I starten tog jeg for meget på den! det drejer sig kun om 3 dage så begyndte jeg og tage ordenligt.. Men går dette væk og hvad kan det være??
Jeg skal nemlig bruge mine ben en del til at få den uddannelse jeg skal have! Nogle der kan hjælpe som kender til problemet eller ved hvad der er sket?? og går det væk?? Har haft det i et stykke tid nu...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-03-05 10:42

ville det ikke være nærliggende lige at få lægen til at kigge på det først

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 03-03-05 10:50

Generelt når du træner i maskiner skal du have det halve af max vægt på første gang og så max vægt de 2-3 sidste gange.
Hvis du lige er startet er det vigtigt du ikke tar for hårdt fat. Grundlæggende skal man altid have en instruktør med første gang, dels til program og korrekt udførelse af øvelserne.
c",)

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 510 point
Dato : 03-03-05 10:50

Hvis det er i det "bløde" stykke lige under knæskallen, kunne det tyde på en overbelastning af ledbåndet.

Men man bør altid tale med lægen om sådan noget.
Og derudover, er det sådan, at ikke alle kan tåle at dyrke meget sport eller for hård styrketræning.

Jeg vil næsten gætte på, at du har taget alt for hårdt fat med træningen.
De fleste overbelaster altid sig selv og især ved pres-maskiner som du nævner, og tror de kan klare mange flere kilos belastning i starten.

mvh dova

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 03-03-05 16:00

Ja, jeg kender det godt.
Når du træner med benpresmaskine som du fortæller, optræner du en bestemt muskelgruppe, mens andre slet ikke bliver trænet.
De sidste bliver så nemt overbelastet og kommer i farezonen for at få skader, derfor skal du sørger for at de også bliver trænet, så det hele "følges ad".
For at bedre smerten nu og her, kan du uover at træne de svage områder, sørge for at det bliver masseret. Ikke for at reklamere, men Matas har en god og rimelig pris sportsolie til det.
God bedring, ved godt at det kan være meget smertefuldt, stærkt bekymrende og langvarigt når der ikke bliver gjort noget ved det, men hvis mit ikke hjælper eller andet du prøver så gå endelig til lægen.

Kommentar
Fra : Dirty_joker

Dato : 04-03-05 10:27

Mulberry det lyder som et godt tip.
Men ville det være en ide at holde pause for fodbold?
Og hvor lag tid cirka ville være bedst?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-03-05 21:04

Umiddelbart vil jeg sige at det lyder som det man kalder et 'springerknæ' som er en overbelastning af knæskalsenen.
Læs evt. denne artikel
http://www.gomotion.dk/artikler.asp?mode=detail&p_id=70&a_id=64&title=art

Jeg har selv springerknæ, og har fået rådet til min læge at holde den LIDT med ro når jeg har ondt, men ikke stoppe helt. Man skal stadig træne, men lytte til kroppens signaler.

Mit råd vil være at opsøge læge/fys.

Kommentar
Fra : rasmuskk

Dato : 17-03-05 16:27

Ja du skal da til lægen - jeg har også springerknæ/jumper's knee
Jeg er blevet rådet til at træne mine knæ med en lav belastning hvor jeg siddende bøjer og strækker knæet.
Men tag lige til lægen - de fejl du laver nu kan følge dig resten af livet

Godkendelse af svar
Fra : Dirty_joker

Dato : 02-07-05 10:57

Ligenøjagtig en overbelastning i ledbåndet!