/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Hvordan skal jeg sætte mit LAN op???
Fra : ostemanden
Vist : 764 gange
100 point
Dato : 05-09-02 18:21

Hejsa!
Jeg søger nogle gode råd til hvordan jeg bedst sætter et LAN op, da jeg snart får ADSL og hele familien vil gerne kunne være på samtidig...
Her er den opstilling, som jeg har i sinde at lave...

Krydset kabel Krydset kabel
Bærbar <-------------> Computer (server) <-------------> Anden computer på netværket m. printer
med ADSL-forbindelse

Er der en anden (bedre) måde at sætte det op på UDEN at jeg skal bruge en Router???

MVH Ostemanden

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 05-09-02 18:25

Hejsa

Du har fat i en god løsning
Men måske skulle du sætte printeren op som printer server så alle maskiner kan skrive ud på den

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 05-09-02 18:30

joh.... god og god.... problemet er bare at computeren i midten (serveren) er min computer, som så skal stå tændt hver gang andre skal på nettet... Og desuden vil jeg sluge alt båndbredden hvis jeg fx spiller spil over internettet eller downloader, vil jeg ik????

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-09-02 17:26

"ostemanden" <ostemanden.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:AnLd9.54214$ww6.3966648@news010.worldonline.dk...
> Hejsa!
> Jeg søger nogle gode råd til hvordan jeg bedst sætter et LAN op, da jeg
> snart får ADSL og hele familien vil gerne kunne være på samtidig...
> Her er den opstilling, som jeg har i sinde at lave...
>
> Krydset kabel Krydset kabel
> Bærbar <-------------> Computer (server) <-------------> Anden computer
> på netværket m. printer
> med ADSL-forbindelse
>
> Er der en anden (bedre) måde at sætte det op på UDEN at jeg skal bruge
> en Router???

Hvis du ikke har noget imod at have en maskine stående tændt, når de andre skal
bruge internetadgang, er det da en fin løsning; og hvis du bruger Windows på
alle maskinenerne, er det faktisk ret let at sætte op som du har beskrevet det.

Hvad er det forresten for en adsl løsning du får? For hvis du fx. får en
løsning, hvor du kan få 3 eller flere ip adresser, kan du bare forbinde alle
netkortene til en switch sammen med dit adsl modem. Et eksempel på en sådan
løsning er TeleDanmarks Bredbånd|ADSL. Så undgår du helt at skulle have en
maskine / router tændt.

Og en lille kommentar til slut: var det ikke en god ide at sætte printeren på
den maskine, der agerer router, da den alligevel er tændt mest?

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk (Ja, erstat selv...du kan godt)

Kommentar
Fra : yoogi

Dato : 05-09-02 19:12

Løsningen vi bruger her i huset er en router ( RP118 ) hvortil der konstant er tilsluttet 4 computere, det fungere optimalt.

Routeren er forbundet til TDC ADSL modulet, du kan tildele ip'er til de maskiner du har kørende på dit netværk, ligeledes kan du forwarde en ip, som ikke er tilsluttet en computer, hvilket gør at udefra kommende portscanninger (hackere) ikke når længere end til din router, prisen for sådan en er ca. kr. 900 hos proconsult som sender over hele landet.

Happy LAN' ding

Kommentar
Fra : kaasgaard

Dato : 05-09-02 23:05

Hep,

For at bruge din løsning skal du vel oxo have tre netkort i din server:)

Min foretrukne løsning er at bruge en router. Denne router får så den IP du får fra din udbyder og laver ganske automatisk et lokalnet bag ved.

Et eksempel på en router, der kan dette er D-link 804. Den er næsten selv-konfigurerende :)

Om du skal bruge router eller ej kommer an på hvilken type forbindelse du får.

// Martin

Accepteret svar
Fra : Vestjyden

Modtaget 100 point
Dato : 06-09-02 08:35

Den allerletteste løsning er at købe en switch (f.eks. LEVEL1 FSW2108TX, som er en 8 ports 10/100 switch, der kan håndtere både 10 og 100 Mbit kort på een gang), sætte ADSL-modemets sorte ledning i switchens port 1 og alle dine computere i port 3 og opefter. Ved at købe ekstra IP-adresser (2 stk. for en ti'er pr. måned, max. 6 stk. ialt) vil du med denne løsning kunne køre internet på op til 6 computere UDEN krav om at nogle af de andre pc'ere skal være tændt. Hvis du vil ha' en fælles printer, så lad printeren være tilsluttet den pc' som bruges mest, eller køb en printer med indbygget netkort, som kan tilsluttes på lige fod med en pc, det er den smarteste printer-løsning, der findes. I sidstnævnte tilfælde kan du have 5 pc'ere og 1 printer tilsluttet dit netværk. HUSK at købe sikkerhedspakken, og sæt firewall'en til, det koster kun en 10'er pr. måned med automatisk opdatering.

Kommentar
Fra : yoogi

Dato : 07-09-02 15:06

Du behøver IKKE at købe ekstra IP adresser hvis du bruger en router, da den selv uddeler ip adresser til de maskiner der er tilsluttet den, du kan oxo tildele dine maskiner faste ip-adresser fra routeren - som routeren så styrere alt efter hvilke maskiner der er tilsluttet.