/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
er det batteriet
Fra : mhythos
Vist : 496 gange
100 point
Dato : 03-03-05 02:33

Fik lige min bil idag, den har fået lavet en størrere forsikrings skade. Har kørt cirka 50 km, indtil jeg kom hjem fra arbejde og skulle bakke ind på min parkeringsplads. Den fik for lidt gas og gik ud, ligesom alt andet i bilen. Der er slet slet ingen ting der virker mere eller reagerer.
Så ville jeg hører om der var nogen der havde en ide om hvad det kunne være? Hvad sker der når et batteri klapper, er det så fuldstændig dødt i løbet af et par sekunder. For kunne starte bilen uden problemer 3 min inden den døde.
Skal lige tilføjes at at bilen har stået indenfor de sidste 3 måneder uden strøm, og for første gang er ude i kulden i dag.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 03-03-05 02:47

Har du tjekket at kablerne på batteriet sidder ordentligt fast??

Er der slet ikke noget der virker, lys eller lamper i instrumentbræt eller...?

Hvad er det for en bil?

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-03-05 02:55

Batteriet holder kun op med at virke så hurtigt, hvis der er et eller andet der har kortsluttet det.
Hvis det falder sammen som man siger, kan bilen som regel godt køre, og lys m.m. skal der være, men batteriet kan bare ikke holde på strømmen og vil typisk være fladt efter at have stået en nat over.
men der må være en forbindelse fra batteriet der er gået, så hele strømforsyningen er afbrudt hvis slet intet virker.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 03-03-05 08:13

Du starter bilen uden problemer, kører 50 km. og så er der ingen strøm---tyder mest på en manglende forbindelse enten til generator eller laderelæ---var der lys i ladelampen medens du kørte??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-03-05 09:35

Et batteri kan også sprænges, og så forsvinder strømmen vupti. Men sådan en sprængning siger bang, så det havde du almindeligvis hørt. Jeg har prøvet engang hvor kullene røg i laderen. Det får man ingen besked på i sådan en bil som min. Da jeg kørte, slukkede radioen pludselig og 500 meter længere fremme døde bilen og der var 0 strøm tilbage. En opladning og skidtet kunne køre. På med måleudstyr og jeg kunne se der ingen ladning var (du skal have >14 Volt på batteriet når bilen er i gang). Nye kul, og den har kørt siden.

Kommentar
Fra : mhythos

Dato : 03-03-05 10:11

Der har ikk været lys i ladelampe eller lignende. det kom pludselig uden brag eller nogen som helst advarsel. Ja faktisk ligesom forbindelse til battari blev fjernet. Så det vil jeg tjekke nu, og hvis den er på så tjekker jeg også lige om der er strøm på batteri.
Bilen er en bmw E36, ved ikk om sådan en har en hoved sikring. Har jeg aldrig set ihvertfald. Det havde min Corolla i sin tid ihvertfald direkte på batteri.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-03-05 10:19

Har du noget startspær el.lign. på.
Næ, der skal man vel også kunne tænde lyset.

Men nu ved jeg ikke hvor langt du bor fra værkstedet der har lavet bilen.
Men du siger du lige fik den tilbage i går efter en større reparation.

Så de da sørge for at bilen kan køre, ingen tvivl om det.

Generator og laderelæ m.m. tror jeg godt du kan udelukke, især når du 3 minutter før den "døde" kunne starte uden problemer.

mvh dova

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 03-03-05 10:57

Prøv Stel forbindelse (Er der odentelig kontakt)

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-03-05 11:55

Når bilen har fået en syørre repaaration, så har kabelskoene måske været taget af, og er ikke blevet ordentlig strammet igen, stelforbindelsen kan jo også være løs, der er måske lavet pladearbejde hvor stelforbindelsen sidder, Både stelforbindelse til akumolator og fra starter.

Kommentar
Fra : mhythos

Dato : 03-03-05 13:16

Det var ikk så slemt, minus polen var løs. Den har de glemt at stramme.... men tak for hjælpen.
Tænkte ikk lige på løs forbindelse igår da det skete....

Godkendelse af svar
Fra : mhythos

Dato : 03-03-05 13:18

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-03-05 13:30

Selv tak, og godt at det kun var sådan en bagatel.

mvh dova