/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Syntetisk diamant?
Fra : profeten
Vist : 6094 gange
100 point
Dato : 03-03-05 00:30

Jeg fik at vide i en guldsmed at der var en sten i en af ringene jeg kiggede på der var lavet af syntetisk diamant.

Hvad går det ud på?

Vil det sige at man har lavet det der PRÆCIS svarer til en diamant af af en masse forskellige stoffer?
Og er der en der ved hvilke stoffer?

Og hvordan kan det være man kan se forskel, hvis den er lavet af samme materialer som den ægte vare?
Og kan man lave syntetiske så man ikke kan se forskel overhovedet?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 03-03-05 00:46

Nej, man kan ikke lave noget der præcis svarer til en diamant.
Man kan fremstille noget der ligner en diamant, enten af en billigere sten, eller i ekstreme tilfælde af glas.
Du kan ikke lave en syntetisk så man ikke kan se forskel, i hvert fald hvis man har lidt forstand på det.
For det første kan man måle hårdheden i stenen, og der findes ingen sten så hård som en diamant.

Og en ægte diamant har desuden den egenskab, at selv om den er gennemsigtig, så kan man ikke se et underlag den bliver lagt på, igennem den fordi dens glans er så kraftig.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-03-05 00:51

Så lige du spurgte hvad man kan lave kunstige diamanter af.

I USA var der for mange år siden nogen der eksperimenterede med kunstige diamanter ved at bruge slibestøv (fra rigtige diamanter) som blev varmet op til meget høje grader og presset med mange tusinde atmosfærers tryk.
Men det blev aldrig en stor succes, og bruges ikke mere.

mvh dova

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-03-05 01:08

En syntetisk diamant er en "diamant" man på forskellige måder forsøger at få til at ligne en diamant, bl.a. ved at presse støvet fra diamantslibning sammen under stort tryk. At kalde en diamant for kunstig, kan være den måde materialet er slebet på, men man kan ikke opnå de samme optiske virkninger på andet end den rigtige diamant. En diamant er også det hårdeste materiale man kender, og har en hårdhed på 10 på hårhedsskalaen der går til 10

En diamant består ikke af en masse stoffer, men kun af et.... Kulstof.
Her et klip fra http://www.nordita.dk/~anja/papers/Meteoritter_1.pdf

"Diamant er jo som bekendt opbygget af kulstof, men de indeholder visse mængder
af urenheder i form af kvælstof, neon og xenon. Kvælstofatomer kan erstatte
kulstofatomer i diamantens krystalstruktur, mens neon og xenon sidder som enkeltatomer fanget i diamantkrystallen."

Du kan læse mere om diamanter her http://www.frits.dk/tips.asp?id=8

En brilliant er en bestemt måde at slibe en diamant på

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 03-03-05 01:18

Kære Profeten
Når du går hos en guldforrettning og spørger efter diamanter. skal du spørger efter ÆGTE diamanter elllers for du
simultanter. Man kan ikke se det med blotte øje hvis det er ægte diamnter . Så køber du diamanter vælllg en butik du er sikke på. Simultanter er noget efterlining af diamanter eller forskellige andre stin som ikke er noget værd.
kærligst

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 03-03-05 01:18

Kære Profeten
Når du går hos en guldforrettning og spørger efter diamanter. skal du spørger efter ÆGTE diamanter elllers for du
simultanter. Man kan ikke se det med blotte øje hvis det er ægte diamnter . Så køber du diamanter vælllg en butik du er sikke på. Simultanter er noget efterlining af diamanter eller forskellige andre stin som ikke er noget værd.
kærligst

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 03-03-05 01:18

Kære Profeten
Når du går hos en guldforrettning og spørger efter diamanter. skal du spørger efter ÆGTE diamanter elllers for du
simultanter. Man kan ikke se det med blotte øje hvis det er ægte diamnter . Så køber du diamanter vælllg en butik du er sikke på. Simultanter er noget efterlining af diamanter eller forskellige andre stin som ikke er noget værd.
kærligst

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 03-03-05 01:18

Kære Profeten
Når du går hos en guldforrettning og spørger efter diamanter. skal du spørger efter ÆGTE diamanter elllers for du
simultanter. Man kan ikke se det med blotte øje hvis det er ægte diamnter . Så køber du diamanter vælllg en butik du er sikke på. Simultanter er noget efterlining af diamanter eller forskellige andre stin som ikke er noget værd.
kærligst

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-03-05 04:22

Ked af at skulle sige det paulaarenas, men jeg forstår ikke ordet "simultanter" i denne sammenhæng. Forklar lige hvad du mener.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-03-05 08:47

Simili hedder det når, smykkesten er uægte. Diamant er rent kulstof ; carbon, presset så hårdt sammen at der opstår en speciel krystalstruktur, hvor gitteret ikke kan trykkes yderligere sammen. 'Kunstige' diamanter kan man sagtens lave, men er DYRERE end naturlig diamant, grundet fremstillingsprisen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-03-05 10:45

En af de kendteste efterligninger af diamanter laves af en sten der hedder Zircon.
Zirconer findes i flere farver og en rødbrun af slagsen, har den egenskab, at når den udsættes for høje varmegrader, så bliver den farveløs og ligner en diamant.

Hvis du kender det tyske TV-shop program der hedder QVC, sælger de nogen smykker med sten som de kalder Diamonique, det er Zirconer der er slebet så de ligner diamanter.

mvh dova

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-03-05 13:50

Lidt uden for nummer. Her er de almindeligste smykkestene :

Citat
Safir: græsk, blå varietet af korund; mineral der består af aluminiumoxid. Ædelkorund er kostbare ædelstene, bl.a. rubin (rød), safir (blå), smaragd (grøn) og akvamarin (blågrøn).

Smaragd: ædelkorund

Sardonyks: (græsk) en varietet af agat med brune og hvide eller grå striber, anvendes som smykkesten.

Agat: halvædelsten af kvarts.

Karneol: (latin) halvædelsten; en rødlig varietet af kalcedon. (Karneol = sarder).

Krysolit: (græsk) klar, gulgrøn varietet af olivin, anvendes som smykkesten.

Olivin: mineral, der består af magnesiumjernsilikat; er ofte af olivengrøn til brunlig farve med glasglans. Krysolit og andre varieteter anvendes tit som smykkestene.

Beryl: mineral af aluminium-beryllium-silikat. Grøn eller blå og halvklar. Som ædelsten anvendes varieteterne smaragd (klar og grøn) og akvamarin (blå).

Topas: (græsk) farveløs eller gul til gulbrun, sjældnere blå eller rosa, gennemsigtig ædelsten. Røgtopas er en varietet af kvarts.

Krysopras: (græsk) klar, æblegrøn varietet af mineralet kalcedon, anvendes som smykkesten.

Hyacint: en rødlig form af ædelstenen zirkon.

Zirkon: en brunlig ædelsten med diamantglans; består af zirkoniumsilikat. En almindelig varietet er den rødgule eller brunrøde hyacint.

Ametyst: (græsk) violet varietet af kvarts; anvendes som smykkesten.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : profeten

Dato : 04-03-05 07:44

Tak for svaret dova.