/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Hvad er der galt med min kanin??
Fra : sissi
Vist : 1328 gange
70 point
Dato : 02-03-05 14:30

Hej..

Sidste år i august fik vi to nye kaniner. I starten var de søde, kælne og meget tamme, men efter et lille stykke tid begyndte min at bide, knurre og løbe væk og gemme sig. Hun vil ikke snakkes med, og jeg kan allerhøjest gnubbe hende lidt på næsen. Den anden kan dog også være sur nogle gange, men det er ikke så tit. Hvad skal jeg gøre??

Mvh Cecilie...

Kommentar
Fra : Dirty_joker

Dato : 02-03-05 14:37

Snakker du tit med dem?
Altså tager dem op og lader dem løbe rundt i stuen eksempelvis??
Sådan så de også har det lidt frit!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-03-05 16:49

Nu lyder det som om, at det ikke er noget den lige er begyndt med, at den ikke vil snakkes med.
Og hvis den spiser godt nok og ellers ser sund og rask ud, er det nok ikke fordi den fejler noget.

Men ikke alle kaniner bryder sig om at blive snakket med og kælet for.
Det er meget forskelligt.
Måske kan det også være en dum lille ting der er sket på et tidspunkt, der gør at den pludselig ikke gider mere.
Måske hvis nogen har holdt den selv om den hellere ville ned, så kan det være fordi den ikke vil risikere det igen.
Men det eneste du næsten kan gøre, er at være tålmodig og blive ved med at snakke så meget som muligt med den, så den finder ud af, at det sker der ikke noget ved. Lok den eventuelt med noget den rigtig godt kan lide.
Men lad være med at snuppe fat i den for at løfte den op hvis den kommer hen til dig, for så bliver den bare forskrækket. Men nøjes med at kæle for den mens den er på gulvet eller i buret.

mvh dova

Kommentar
Fra : Bjerner

Dato : 03-03-05 16:47

Hej Cecilie
Går kaninerne sammen ?

MVH
Bjerner

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-03-05 17:03

Cecilie - Hvis kaninerne bor sammen som Bjerner skriver, vil de hurtigt knytte sig til hinanden, de lever jo sammen 24 timer i døgnet. Så vil det være svært for jer at bryde deres venskab, når I nu og da har lyst til at kæle med dem. Hvis de nu har vænnet sig til hinanden, vil det være synd at skille dem igen. I må så nok finde jer i at de nu er hinandens bedste venner. Enten vente til de dør eller få dem slagtet. Køb nogle nye og hold dem adskilt. Så præges de kun på deres ejere og savner ham/hende. Denne løsning er ikke specielt dyrevenlig, men det mener jeg heller ikke det er at holde et typiskt vildt flokdyr som kaniner i fangenskab blot for at have en lille blød ting at kæle med nu og da.
Kunne I ikke finde ud af Katte istedet. Eller Fugle?

Kommentar
Fra : sissi

Dato : 03-03-05 19:25

ja de går i samme bur, og nogle gange har jeg min ude og løbe i vores tilbygning. den kan godt lide at løbe rundt og snuse. Eller ser de ude i deres løbebur i haven eller i snor ( dog mest om sommeren)

Cecilie

Kommentar
Fra : Bjerner

Dato : 04-03-05 21:55

Hej Cecilie
Når man har kaniner til at gå sammen, så bliver de ofte vilde af det og er ikke interesseret i at kæle.
Jeg mener godt, at I kan få dem kælne, hvis I skilder dem ad.
I øvrigt er det ikke en god idé at have to kaniner til at gå sammen. De vil næsten altid skade hinanden (ofte uden at det opdages).

MVH
Bjerner
www.kaninhop.dk

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-03-05 22:07

Cecilie. Den Kanin du kalder din, er ikke DIN. Den føler at den er sin egen og at dens bedste ven sidder i buret. Den vil ikke kæle med dig, for den er bange for dig. Læs min kommentar fra lidt tidligere. Der er det forklaret.

Kommentar
Fra : ppaaske

Dato : 05-03-05 23:32

Kære Arne Jakobsen (Cecilie)
Er en kat og fugl da ik også et vildt dyr? Det kommer jo helt an på hvordan man holder sit dyr. Hvis den sidder i et bur hele dagen, kan jeg være tilbøjelig til at give dig ret. Men der er jo altså også fugle der sidder i et lille bur hele dagen eller katte der går i en meget lille etværelset lejlighed, hvilket da absolut ik er bedre. Jeg syntes den kommentar var lige grov nok, når du endnu ikke ved noget om hvordan kaninen har det til hverdag.
Jeg må dog også lige rette det der med kaniner og flokdyr, det er det ikke. Kaniner er kolonidyr, ikke flokdyr. Mange tror at kaniner lever i flokke, fordi man ofte ser vilde kaniner flere sammen. Men det er en misforståelse. Kaniner lever i kolonier, og det er noget ganske andet. En koloni består af et antal enkeltindivider, der har bosat sig i nærheden af hinanden for at drage nytte af hinanden, bl.a. når de skal beskytte sig mod fjender. Kaninerne advarer hinanden mod farer ved at stampe i jorden med bagbenene, og gemmer sig i deres underjordiske gangsystemer. På den måde drager de alle fordel af de gangsystemer som kolonien har gravet. Det er blandt andet også derfor man bør holde sin kanin alene, fordi den ikke er et flokdyr.

Kaninen vil nok også have godt af at blive kælet meget mere med. Jeg syntes tit folk har det med at glemme deres kaniner når de står ude her om vinteren. Ikke at jeg siger du glemmer den, men det der mange der har tilbøjelighed til. Hvis du vi have en meget tam kanin, skal du bruge rigtig meget tid sammen med den. Den skulle efter min mening ud at løbe hver eneste dag uden undtagelser.
Bjerner tak for en god kanin hjemmeside! Held og lykke med det Cecilie, det lyder som et fornuftigt svar Bjerner har givet dig.

Med venlig hilsen
Pia

Accepteret svar
Fra : Lucy84

Modtaget 70 point
Dato : 13-06-05 21:52

Hej, måske har de andre ret i det de skriver, men der er også en anden mulighed. Ved du om din kanin er meget indavlet? Det kan nemlig godt medføre, at de mest søde kaniner pludselig ændrer adfærd og bliver aggressige.

Hilsen Lucy

Godkendelse af svar
Fra : sissi

Dato : 14-06-05 15:28

Tak for svaret Lucy84.

Kommentar
Fra : tazadar

Dato : 12-07-05 13:27

så tråden og kom til at tænke på om, at naturligvis kan der være temperamentsforskelle mellem dine kaniner osv. Jeg har også to kaniner (kastereret hanner), som synes at have utrolig stor glæde ved hinanden samtidig med at de er meget "menneskesociale". Har du prøvet på at gøre deres bur/trygge steder mere trygge? Jeg tænkte på at de kan komme væk fra gulvet og/eller ind under noget (at kunne gemme sig)? Måske kan den ene af dine kaniner føle sig lidt usikker - er du konsekvent mht at give klarer og rolige definitioner af grænser? og virker den som om den forsvarre sit terretorium? - måske er den stresset, hvis det er usikkert for den hvor dens grænser går? Kort og godt - tænk på hvordan du skal læse din kanin (Hvad synes den at reagere på - hvad kan være dens problematik) og dernæst overvej hvordan du kan give den et mere roligt og forudsigeligt liv... Det er op til os at give dyrene de bedste rammer i et ellers kunstigt miljø... de bedste ønsker fra Karina