/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Hjælp til køb af højtaler..
Fra : kandaikke
Vist : 491 gange
50 point
Dato : 01-03-05 14:18

Jeg har lige købt et fedt mini anlæg (Dennon) i HiFi klubben.. Jeg er rigtigt glad for det, men mangler et par fede højtaler..

Problemet er.. Jeg købter et mini anlæg, da jeg ikke kunne holde ud at have det gamle STORE anlæg stående mere.. Jeg er også træt af mine Kæmpe højtaler som fylder af HT..

I HiFi klubben havde de et par flotte og gode højtaler det var lige dem jeg ville have..Men men.. Da de er små, skal der en subvuffer eller hvad det hedder?? til før de lyder godt og så er det jo lige fedt, den fylder jo også...

Har i nogle gode forslag til hvad jeg skal købe..de skal være små og i stålgrå-farve... Ved i også hvor..??
Jeg bor i indre KBH ( jeg har ikke en bjælde forstand på teknik så ikke for meget fagsprog.. )

Tak

Kandaikke

Kommentar
Fra : Simon_pedersen

Dato : 01-03-05 15:03

Hva må det Koste.?

Kommentar
Fra : kandaikke

Dato : 01-03-05 15:13

Prisen er ikke sååå afgørende Hvis de er fede nok, ender jeg med at købe dem.. Hvis jeg kender mig selv ret..

Hmmm... 2 - 3000 for dem begge...

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 01-03-05 15:40

Ikke noget direkte bud, men et par små reolhøjttalere, og en subwofer (som kan stå under sofabordet - eller sofaen) så skulle den være hjemme.
Jamo laver (lavede??) et udemærket sæt - men HØR dig for og sørg for at få returret på delene. Eet er at høre udstyret i en forretning, og noget HELT andet er at høre det i din egen stue....

Kommentar
Fra : kandaikke

Dato : 01-03-05 15:56

I Hifi klubben fik jeg udtrykkelig af vide at man ikke må stille en subwofer under en sofa.. Den skal have meget luft..

Men men jeg er ikke interesseret i sådanne en.. Jeg har glasbord og desuden en lav sofa.. Så den skal stå fremme... Så kan jeg lige så godt beholde de gamle Jamo klodser jeg har..

Ingen bedre forslag ?? I gutter derude, plejer at vide sådan noget...

Smiill...

Kommentar
Fra : kandaikke

Dato : 01-03-05 15:57

P.S De subwofer jeg har set på, laves så store at de ikke kan stå under en sofa..

Kommentar
Fra : Simon_pedersen

Dato : 01-03-05 16:05

skal de spille højt eller lækkert..?? skal der være Fed Bass.?

Kommentar
Fra : Simon_pedersen

Dato : 01-03-05 16:05

skal de spille højt eller lækkert..?? skal der være Fed Bass.?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-03-05 16:09

En subwoofer kan laves så den kan stå under en sofa om det skulle være.

Umiddelbart har du tre valg:

1 Sub/sat systemet = almindeligvis god lyd. Realistiske bas-output. Pæn lydtryksformåen.

Reol eller væg højttalere uden sub. I sagens natur svagere bas-output, ikke mindst hvis højttalerne hænger på væggen eller proppes i en reol.

Gulvhøjttalere. Her er der normalt mulighed for indbygning af større basenheder eller flere af samme, hvorved et fornuftigt basoutput opnås. Placeringen på gulvet hjælper ligeledes.

Personligt foretrækker jeg så absolut gulvhøjttalere, selvom der er stygt indretnings-uvenlige. Men klubben har da mange gode gulvspeakers. Var der ikke noget der kunne bruges der.

Kommentar
Fra : kandaikke

Dato : 01-03-05 16:10

De skal kunne spille godt... Men de skal være pæne og små...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-03-05 16:15

Det trækker hver sin vej, eller er kostbart. Små højttalere med stor lyd, er almindeligvis slemt kostbare.

Har du gransket Dali Blue serien (gulvmodellerne). Godt og ydedygtigt uden at være stygt store.

Er pungen tyk og fed, kunne valget være Dali Piano (men så er vi der ved prisen).

Kommentar
Fra : MThuroe

Dato : 01-03-05 16:18

Tjae...
Subwoofere er overvuderede efter min mening. Med mindre du ikke kan få bund nok.
Humlen er, at det sjældent er nødvendigt med særligt store højttalere. Der skal altså ikke så meget til at spille en stue op. Et par to-vejs højttalere med 8" eller 10" basenheder er rigeligt.
Ydermere: Højttalere lyder bedst, hvis de får lov at arbejde for sagen; dynamikken bliver ganske simpelt bedre. Og så er der stort set ikke noget, der i studierne bliver mixet på store højttalere. De fleste monitors er ganske små.
Summa sumarum; mit råd er, at hvis du vil have en god og naturlig gengivelse, så er subwoofere noget besværligt (og unødvendigt) stads. Køb nogle små, men gode højttalere. Set forfra behøver de ikke fylde meget mere end et A4-ark, og de kan så rigeligt spille din stue op.
God jagt!

Accepteret svar
Fra : Simon_pedersen

Modtaget 50 point
Dato : 01-03-05 16:25

Du skal nok Gå ned i den Lokale Hifi-klub og se på Cerwin Vega Clsc-6... og så bestille den i Kirsebør.. den model har Sølv-front... (de koster 800 af stykket.. Så kan du jo altid købe flere hvis du vil udvide Til surround...) Men den Model pumper noget rimelig god bass af dens Størrelse at være.. men den vejer jo så lige en 9-10 kilo.. men Klart mit bud til et minianlæg... den har en 6,5 tommer Bass/Mellemtone og en 1 tommer Diskant.. de samme som i de Helt store Clsc Modeller... men gå da ned og hør dem spille... så må du jo selv Vurdere...

Kommentar
Fra : Simon_pedersen

Dato : 01-03-05 16:32

men som 3773 skriver... så er Dali Blue modellen også rigtig fin... men igen noget med størrelsen,, hva Musiksmag er det du høre.?

Kommentar
Fra : Simon_pedersen

Dato : 01-03-05 17:31

har du set den Cerwin Vega model i Kirsebær..??

Kommentar
Fra : kandaikke

Dato : 02-03-05 08:58

Jeg har set på alle de modeller de havde i hifi klubben, og som skrevet tidliger er der en model jeg kan lide, men de kræver en subwofer... jeg kan ikke lide kirsebær farve eller anden træsort.. de skal være "sølv" over det hele... ellers var det nemt nok at finde højtaler..

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-03-05 09:04

MThuroe vi er noget nær enige, bortset fra kabinetstørrelsen på et kabinet med en 8" eller 10"! Dem laver du sgu ikke med en forplade svarende til en A4.

Dog mener jeg stadig sub'en kan retfærdiggøres ved meget små sidesystemer.

Som nævnt vil jeg personligt foretrække gulvmodeller, og som indrømmelse til størrelserne ville jeg nok vælge et eller anden søjle-noget, hvor bassen varetages af flere mindre enheder, for at få realistiske lydtryk.

At dynamikken bliver bedre ved større belastning på en given enhed, må jeg indrømme er noget ganske nyt og ukendt for mig. Jeg ville mene (og har oplevet) enheden ville dynamikbegrænse, ikke mindst pga nødvendig membranvandring og fjedervirkning mv. Det der er ikke i tråd med større entusiastsystemer, som f. eks. det helt store Dali, hvor der anvendes ganske mange enheder.

At der mixet med nærfeltshøjttalere er ikke nyt. Men de større højttalersystemer er stadig til stede i studierne. Midt imellem er der dejlig JBL4512 der jo ubetinget kan det hele (og iøvrigt ikke er sindssyg stor).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-03-05 09:07

CV'en som SImon nævner er da et lyt værd. Cervin Vega'er plejer at give god smæk for skillingen blandt andet med god og varm bas, høj belastbarhed og lav drifteffekt. Om den lyder godt til kanduikke, kan kun kanduikke fortælle. Jeg vil gætte på CV'erne ikke er egnet til Vivaldi, men sansynligvis fed nok til pop & rock.

Kommentar
Fra : MThuroe

Dato : 02-03-05 12:50

3773>> Selvfølgelig er der en begrænsning på, hvor stor en vandring en membran kan foretage, og stadig lyde optimalt. Men jeg tror nu også, at vi hurtigt kan blive enige om, at en stor højttaler, der spiller lavt, ikke lyder af lige så meget/lige så dynamisk som en lille ved samme lydtryk. Så afhængig af stuens størrelse...

Ja, nærfelts-monitors er intet nyt fænomen. Men de fleste studier jeg har kendskab til benytter sjældent store monitors til meget andet end til at lave trommelyd på.

Til hele denne diskusion skal lægges, at der er forskel på smag. Hvor højt har man lyst til at spille? Der er immervæk forskel på, hvordan højttalere lyder ved forskellige tryk/belastninger, og store søjlehøjttalere i et lille lokale er lidt at skyde gråspurve med excercér-missiler ..min egen ydmyg mening- ingen nødvendig sandhed.

Mht. til sub, så har jeg endnu ikke hørt et system med sådan, der lød godt. Men jeg har heller ikke hørt noget i den højere ende. Er vist også lidt konservativ på det område.

antal", har du ganske ret. 6-8" vil jeg nu stadig på stå kan findes i den størrelse. Nøgleordet er "...ikke meget større end...".

Generelt kan siges, at det er et spørgsmål om smag, og man må lytte sig frem. Når du skal lytte til et potentielt køb i butikken, så tag noget musik med du kender godt, og som er typisk for det du hører mest. Så kan det ikke gå galt.

Og sluttelig; beklager hele dette sidespor. Det var vist ikke spørgsmålet...

Kommentar
Fra : MThuroe

Dato : 02-03-05 12:54

Slår mig lige, at B&W nok laver noget, der har det rette udseende!?

Kommentar
Fra : kandaikke

Dato : 02-03-05 13:52

Ok.. De Herre (I lyder som mænd) Nu er der gået fagsprog i den.. og jeg fatter ikke en lyd..
Hvad med et link.. billede, pris sted jeg kan se dem, købe dem... KVINDESPROG...JØRGEN KLEVIN...

Tak Kandaikke

Kommentar
Fra : B3nj4m1n

Dato : 02-03-05 14:53

Du skulle anskaffe dig en vibrator... Jeg har en lille sort vibrator på 15x15x8 monteret på min sofa... Den spiler lige så meget bas op som en kæmpe woofer idet den lave hele sofaen til en højtaler... Kan ikke give link lige nu, men jeg skal nok prøve at få fat i et... Du kan evt. overveje at købe min da jeg flytter om en måned, og ikke har spor imod en kæmpe subwoofer midt på gulvet..

Godkendelse af svar
Fra : kandaikke

Dato : 03-03-05 10:56

Tak for svaret Simon_pedersen.

Ved stadig ikke hvad eller hvor jeg skal se på højtaler.. Ender nok med at falde over dem endag..
Ellers tak

Kommentar
Fra : dk_musen1993

Dato : 02-01-07 20:47

hør her. du søger lyd i god kvalitet ikk? små højttalere. så har jeg da lige et link til dig her.

www.midtdata.dk

Kommentar
Fra : dk_musen1993

Dato : 02-01-07 20:48

men husk det er surround.