/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Computeren "fryser"
Fra : nuppe1
Vist : 322 gange
200 point
Dato : 01-03-05 11:27

Hej alle eksperter.
Jeg har lige investeret i en ny computer med XP.
Mit gamle system windows 98 havde jeg på den gamle.
Har kopieret alle mine dokumenter over til den nye, men hver gang jeg går ind i et at disse
dokumenter "fryser" min computer. Det samme sker i outlook, hvor jeg også har indlæst nogle
kopier fra det "gamle" system.
Hvad kan der være galt?
Venligst Anny

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 01-03-05 11:42

Det er vel ikke sådan at der er makroer i dine dokumenter? Så kan det nemlig være forklaringen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-03-05 11:56

...eller andre formateringer som ikke kan håndteres af dit nye system.
Man siger, at programmerne er bagud kompatible, men de er ikke kompatible med de fejl du kan have slæbt med over.
Jeg har set mange der har oplevet det samme som du med gamle dokumenter og mit råd er, at man skal konvertere dem til rtf format nden de skal køres da man derved fjerner komplicerede formateringer og bugs i dokumenterne.

Kommentar
Fra : nuppe1

Dato : 01-03-05 12:06

hansen9: Hvad er makroer?
BjarneD: Det vil jeg prøve lige så snart jeg kan komme ind, lige nu er det hele brudt ned, skærmen (som også er en helt ny fladskærm) har et flot mønster med en besked: Input signal out of range. Vælg 1280x1024 60Hz, men hvordan kan man det, når man ikke kan komme ind. Min mus (også helt ny) har mistet kontakten til sin station.
Ja, det går rigtig godt.
Mvh Anny

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-03-05 12:18

Det lyder nu mest som om du har hardwarefejl.
Hvad kan du gøre for noget må du da kunne når den skriver, at du skal ændre opløsningen.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 01-03-05 12:21

Nej, det er en standard besked den kommer med når den er uden signal - det gør min også. Og det er kun den foreslåede opløsning, jeg kører med en mindre.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-03-05 12:27

Når Hansen ikke vil så kan jeg fortælle, at makroer er små automatiserede funktioner, der også kan være virus hvis man da ikke selv har lavet dem. Makroerne er "optaget" mens de udføres og skal så senere "afspilles" for, at anvende dem og er programmet ikke kompatibelt med de pågældende funktioner kan det låse systemet fordi det forsøger, men ikke kan.
Din bemærkning om mus og skærm er lidt forvirrende for hvad kører?
Eller kører det over hovedet?

Kommentar
Fra : nuppe1

Dato : 01-03-05 12:43

Nej det kører overhovedet ikke, nu har jeg lige sat nye batterier i musen, så nu lyser den. Oplader tilsyneladende ikke.
Men jeg kan stadig ikke komme ind i computeren, skærmen står bare der som jeg har beskrevet, med mønster også denne beskedboks. Så hvordan kommer jeg videre?
Tak for forklaringen på makroerne.

Kommentar
Fra : nuppe1

Dato : 01-03-05 12:44

Nej det kører overhovedet ikke, nu har jeg lige sat nye batterier i musen, så nu lyser den. Oplader tilsyneladende ikke.
Men jeg kan stadig ikke komme ind i computeren, skærmen står bare der som jeg har beskrevet, med mønster også denne beskedboks. Så hvordan kommer jeg videre?
Tak for forklaringen på makroerne.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 01-03-05 12:47

BjarneD> ikke fordi jeg ikke ville, jeg overvejede hvordan man forklarer det på en forståelig måde. Og der må jeg nok indrømme, at dine pædagogiske evner er bedre end mine
Anny> mon ikke du bliver nødt til at slukke den PC - og så tænde den igen......

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-03-05 13:01

Tjek dine stik og tjek om grafikkortet sidder ordentligt på plads.

Tak! Hansen

Kommentar
Fra : nuppe1

Dato : 01-03-05 13:02

Jo bjarne, har jeg gjort, men kan kun slukke med "varm" genstart, og så er jeg lige vidt.
Tak for rosen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-03-05 13:07

Prøv at trykke på F8 ved genstart og se om du kan komme i fejlsikret tilstand.

Kommentar
Fra : nuppe1

Dato : 01-03-05 13:12

Uha, nu er vi ude i noget..... grafikkortet?? Hvordan sidder ordentligt på plads?
Den har jo fungeret, indtil i går aftes - ja en hel uge, altså skærmen, ikke "puteren".
Har lige tjekket stikkene, sidder fint, det hjalp heller ikke.
Når jeg laver en varm lukning, har jeg prøvet, at starte den i fejlsikret tilstand, men det
vil den ikke.
Hvordan får jeg den møjskærm til at fungere, så jeg kan prøve de andre forslag du er
kommet med.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-03-05 13:19

Med forbehold for de misforståelser der kan ske ved denne type kommunikation så tror jeg, at enten har grafikkortet ikke siddet ordentligt (gad vide om det er onboard) eller også er det gået i stykker.
Hvis computeren er ny skal du ikke pille for meget ud over, at tjekke kabler mm. Du skulle jo nødig miste reklamationsretten.

Kommentar
Fra : nuppe1

Dato : 01-03-05 13:19

OK nu slukkede jeg simpelthen for hovedafbryderen, så nu står min skærm fin igen, men hvordan undgår jeg dette?
Nu vil jeg prøve at konvertere til rtf format, hvis jeg kan finde ud af det????????? Åbner jeg dokumentet? Nej jeg ved det ikke.
Venligst Anny

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-03-05 13:23

Godt, at det virker igen, men noget må være galt så sker det oftere skal du nok til forhandleren.
Det allerbedste omkring konverteringen af dokumenter ville være hvis det kunne gøres på den gamle maskine for dokumenterne skal ganske rigtigt åbnes.
Vær kritisk, med at gemme dokumenter og gem dem helst på en brændt CD-rom.

Kommentar
Fra : nuppe1

Dato : 01-03-05 13:28

Tak for hjælpen, det vil jeg prøve, jeg har brændt dem på en cd.
Hvordan får jeg nu afsluttet dette og givet dig point?
Ha' en fortsat god dag.
Venligst Anny N.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-03-05 13:28

Koimmer lige til, at tænke på, at hardwarefejlen kan skyldes manglende jordforbindelse på computeren.
Hvis computeren står i et miljø hvor der let kan dannes statisk elektricitet kan dette forårsage alverdens mystiske hardwarefejl fordi komponenterne er følsomme ver for "fremmed" strøm. Hvis man ikke har stikkontakter med jordforbindelse kan en ledning mellem en (vand) radiator og computerens kabinet hjælpe da der ikke skal meget til at aflede statisk elektricitet, som er værst når en computer er tilsluttet et netværkskabel.
Det kan nu også være andre ting der driller så måske skulle du få en der er god til den slags til at kigge lidt på det.

Kommentar
Fra : nuppe1

Dato : 01-03-05 13:34

Kære Bjarne
Tak for din sidste kommentar også, min søn kommer i aften, så vil han se på
det.
Fortsat god dag.
Hvad med point, hvordan får du dem?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-03-05 13:40

Der kunne jo komme andre gode råd så tag det bare roligt med, at lukke, men ellers lukker man ved at klikke på Accepter som svar, som står i højre side over de enkelte kommentarer.

Kommentar
Fra : nuppe1

Dato : 01-03-05 13:52

ok jeg venter lige indtil jeg har prøvet konverteringen.

Kommentar
Fra : nuppe1

Dato : 01-03-05 14:08

Hej igen Bjarne.
Nu har jeg haft et dokument åbnet, men kan ikke se hvordan jeg konverterer den til rtf format, kan du
hjælpe mig, tak.

Venligst Anny

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-03-05 14:15

Jeg har ikke MS Office på den PC (som jeg formoder, at du bruger) jeg sidder ved, men prøv. Filer - Gem som - vælg rtf (rich text format).

Kommentar
Fra : nuppe1

Dato : 01-03-05 14:32

OK, nu har jeg fundet det, MEN det er kun tekstfiler, hvad med exel?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-03-05 14:39

Excel er der ikke andet at gøre ved end, at være kritisk for det eneste du kan gøre der er at vælge, at åbne uden makro hvis der er nogen i.
Hvis den fryser ved åbning, af Excel filer skulle du måske få dem afprøvet i en anden computer for, at finde ud af om fejlen er i filen eller på din PC.
Du kan evt. lave en reparation af office programmet via installations cd'en til office da der godt kan være opstået fejl i programmet.

Kommentar
Fra : nuppe1

Dato : 01-03-05 15:12

ok tak skal du have.

Venligst Anny