/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Varmtvandhanerne
Fra : kipumi
Vist : 2256 gange
100 point
Dato : 01-03-05 10:45

Så er den gal igen i det gamle hus, de sidste dage er der KUN kommet meget lidt vand ud af de varme haner i bruser, vandhane på toilet og vandhane i køkkenet.Der ikke er noget i vejen med det kolde vand.
Hvad kan der være galt - og hvad kan vi gøre. Det er et stort problem

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 01-03-05 11:01

Hvor får du dit varme vand fra, elvarmer, varmtvandsbeholder i oliefyr eller er det gennemstømningsopvarmet.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 01-03-05 11:21

Frosset vandrør!

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 01-03-05 11:37

Vil også gerne høre hvad der er din kilde til det varme vand
Men ellers tyder det på at du evt. har snavs i div. perlatore ( filtre for enden af tuden på vandhane/bl. batteri ), muligvis en tilstoppet snavssamler før din varmtvandsbeholder.

Mvh

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-03-05 12:20

Og hvis du har sat varmtvandstemperaturen på vandvarmeren højere end 55-60 grader, har du måske kedelstensudfældning. Det kræver besøg af én, der har lov til at skylle systemet igennem med salpetersyre.

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 01-03-05 12:57

Muligvis pbp_et har ret, men forsøg først med de nemme løsninger

Mvh
Jørgen

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 01-03-05 14:02

joeson -> der er jo ikke noget galt med det kolde vand...... og da perlatorene sidder i det fælles udløb, så er det sansynligvis ikke der fejlen skal findes.
Hvis vandet ellers er varmt nok når det kommer ud, så er det nok heller ikke frosne rør. Så fejlen skal nok findes i varmtvandsbeholder, eller tilløb til denne (der sidder ofte en hane - er denne blevet delvis lukket ved et uheld? )

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-03-05 14:29

Hvis du ellers ikke er kommet til at lukke for et tilløb, så kan det vel nærmest kun være noget kalk/skidt der har løsnet sig.
Du kunne prøve at trække det baglæns:
Så kunne du jo prøve at lukke for koldvandstilgangen til varmtvandsbeholderen, åbne en tømmeventil på denne, og så eller åbne en varmtvandshane for at give baglæns luft.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 02-03-05 01:34

Niederhof >> Muligt , men har jo ik set anlægget. Så perlatore var en mulighed, men tror ikke på frost.
Snare varmtvandsbeholder eller koldtvands tilgang til samme.

Mvh joeson ( olie-gas og vvs )

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 02-03-05 01:36

Savner lige en melding fra kipumi selv

Vi savner en melding om dit anlæg, kilde til varmt vand????

Mvh Jørgen

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 02-03-05 10:34

"Hvor får du dit varme vand fra, elvarmer, varmtvandsbeholder i oliefyr eller er det gennemstømningsopvarmet."

vandet kommer fra en varmtvandsbeholder. Det er et gammelt fyr, beholderen er "indbygget oven på fyret"

Kan det være et frostrør, når det kolde vand fungerer. Øh... det er vel det kolde vand, der varmes opp og sendes til hanerne?. Det løbet i en meget langsom, og ret tynd stråle, det er svært at forklare.

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 100 point
Dato : 03-03-05 15:07

Det er det kolde vand der varmes op og kommer ud i varmtvandshanerne.
Er det kommet pludseligt?
Er det manglende varmtvandstryk kommet over en lang periode snakker vi måske tilkalkning.
Er det pludseligt må det være tilstopning i nærheden af fyret, når problemet gælder alle aftapningssteder.
Hvis du har varmtvandsrør ligende udsat for frost så lad den smule varme vand der kommer løbe længe, så eventuel frost i rør optøs.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-03-05 16:14

Det er selvfølgelig ikke frost.
Hvis det har været mindre og mindre tryk på det varme vand, fo pludselig at blive rigtig slemt, så er der ingen tvivl om at røret inden i varmvandsbeholderen er tilkalket.
Så skal røret afsyres, og de fleste størrer VVS-firmaer har et kar med pumpe der tilsluttes indgang og udgang på beholderen, og kører 30 minutter rundt med syre, og det skal gøres medens der er noget gennemgang, da det ellers er umuligt.
Problemet skyldes at den temporære hårdhed i vandet udfældes i røret, og den accelererer ved kedeltemperaturer der ligger over 55-60 grader.
http://www.videnergi.dk/composite-18.htm
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 03-03-05 16:56

Tak for svaret stig54.
Jeg har ikke løst probelmet endnu, har desværre haft influenza, og er MEGET mat. Men jeg straks begynde fra en ende af, med alle de hgode råd, og så se, om der er et af dem der virker.