/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hovedhane ?
Fra : Vatos
Vist : 7978 gange
50 point
Dato : 01-03-05 08:45

Jeg skal have skiftet min vandmåler indenfor den næste måned. Det eneste de kræver er at installationen er i orden og at man kan lukke for vandet før og evt. efter vandmåleren - hvis det er i orden bliver det gjort gratis.

Jeg ved at der sidder en hane lige efter vandmåleren, den har jeg brugt nogle gange til at lukke for vandet, men hvor sidder hovedhanen ?? Jeg har købt huset i juli sidste år og kan ikke huske at jeg har fået det at vide (eller også har jeg glemt det )

Er der nogle som kan give nogle tips.

Vi har ingen kælder, så der sidder den ikke og den sidder ikke umiddelbart før vandmåleren.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 01-03-05 08:48

Har du et lille dæksel i haven...så er det måske det
Ved du hvor din stikledning kommer ind, så se efter et evt. dæksel der.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-03-05 08:50

Ofte sidder hanen i nærheden af skel. Hvis du ved hvor vandrøret går kan du jo lede. Min sidder i indkørslen i et opretstående betonrør med låg. Der skal en "firkant-nøgle" til at åbne/lukke

Kommentar
Fra : hbirk

Dato : 01-03-05 08:50

Hvis ikke du har et matrikelkort, kan du sikkert få det oplyst på teknisk forvaltning. Hovedhanen sidder ofte et stykke fra huset, måske helt ude i skellet

mvh

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 01-03-05 08:58

Nu er jeg ikke hjemme, men er der mulighed for at hovedhanen sidder inden i huset? Den tidligere ejer har nemlig lukket en meget lille viktualiekælder af hvor vandrøret går. Han kunne jo have spærret hanen inde, da der jo var adgang til hanen efter vandmåleren.

Er lidt nervøs, da han har lavet andre dumme ting.

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 01-03-05 08:58

Hovedhanen sidder som oftes ved skel som nævnt, men kan også sagtens sidde ude på vej eller fortov uden for din matrikel.
Spørg Teknisk forvaltning på kommunen

Mvh

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-03-05 09:02

Tit vil du finde den i en ret linie mod vejen, placeringen er tit i kanten af asfalten, under et kop-stort jernlåg.
Der bør være en sådan hovedstophane direkte på vejens hovedrør for hver grund.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 01-03-05 09:24

Vi har ikke hovedhanen da der kom jord på til nivelering af grund og vi er tilsluttet en privat vandværk, huset er bygget sidste i tresserne med skiftende bestyrelse i vandværk og kommune ansætte. Vi var tvunget til at fryse hovedrør udenfør huset og selv monter et hovedhane. Det lokal VVS mester gjør det for os (de kender regler)

hilsen C....

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 01-03-05 09:33

Spørg een af dine naboer, hvor de har hovedhanen siddende,

den vil så være placeret på samme måde hos dig. Afhængig af bebyggelsen i området, kan der godt være een hane,

der spærrer for op til 5-8 huse, hvis det er tilfældet, skal de andre adviceres, inden der bliver lukket.

Hilsen Keldd. (Blik og Rør)

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 01-03-05 09:41

Jeg har ringet til mit vandværk (det er dem som skal udskifte vandmåleren). De vender tilbage med svar snarest.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 01-03-05 12:13

Du kan være rigtig uheldig at de tidligere ejere, har dækket dækslet til.
Da vi efter meget langt tids graven og søgen fandt vores hovedhane, lavede jeg dette billede:

http://www.thulinsite.dk/filer/hovedhane_placering.pdf

Du skal lede efter en lign dæksel, som på billedet. Vores måler sidder inde i huset lige bag ved vandhanen som ses på billedet, vores indvendige hovedhane sidder også der.

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 50 point
Dato : 01-03-05 12:15

Hej Vatos.
Vandværket har en tegning der viser hvor din hane ude i jorden befinder sig.
------------------------------------------------------------
Det er dog normalt, at der sidder en hane før måleren inde i huset - normalt lige efter det sted hvor ledningen går fra PEL-rør (det sorte plast) til "din" installation (ofte galvaniseret rør) -
På den måde er der jo en kuglehane både før og efter måler
------------------------------
... at den tidligere ejer har spærret den inde i kælderen, er absolut sandsynligt

mvh
<\\Benny

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 01-03-05 12:23

men mon ikke det er nok at vandværket kan lukke hovedhanen udenfor og lukke hanen efter måleren, når de skal skifte måleren?

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 01-03-05 12:25

Jeg gider bare ikke betale en eller anden håndværker regning fordi jeg skal have skiftet vandmåleren.....

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 01-03-05 12:54

Muligt du ikke gider betale for det, men mange kommuner har en fast aftale med en VVS-installatør om at skifte deres vandmålere.
Hvis det er tilfældet slipper du nok ikke for den udgift. Men klart afgørende hvilken aftale din kommune/vandværk har.

Mvh

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 01-03-05 13:01

Joeson: Det bliver gjort gratis hvis min installation er i orden.

Jeg har netop talt med vandværket som siger at det er mit ansvar at sørge for at der er en reparation hane til at lukke for vandet før vandmåleren, og ikke vandværkets hane.

Det er udgiften til at installere en sådan hane jeg ikke gider.....

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 01-03-05 15:31

hej
tal med den fusker der sat den vandmåler op
kunne ikke i min vildeste fantasi drømme om at sætte noget ind på en vandledning
el. lign. uden en hane før og efter da enheden kunne jo gå istykker
eller som du skal havde den udskiftet
Vores nabo troede at den stophane der sad i vores fortov var deres
jeg sagde det var vores
vi fik syn for sagen da komunnen skulle ligge fortov om
den lukke stang til deres hane var bare blevet bukket og så en tyk fortovsflise ovenpå
tja komunnen måtte betale for en doven mederbejder for mange år siden
ole

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 01-03-05 15:40

Ja lad os høre hvor den hane er, hvor er naboernes?

Har du fået åbnet den viktualiekælder du nævner??

Der er jo lige et par ting du kan gøre der, også.

Keldd (Blik og Rør)

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 01-03-05 15:41

Jeg vender tilbage i morgen eller senere med mine observationer.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 01-03-05 15:53

Vi har en rigtig hovedhane siddende midt ude i haven, men lige indenfor køkkendøren, hvor vandet kommer ind, fik vi en sat på, der lukker for alt vand i huset. Den rustne i haven bliver aldrig brugt (den ville nok også knække, hvis der var nogen, der prøvede).

Desværre kan din hovedhane godt være muret inde i det viktualierum, du omtalte. Måske er den tidligere ejer ham, der byggede vores hus. Han havde i hvert fald ikke brikker nok til et slag ludo.

Men hvis alt andet glipper, kan du måske prøve at låne/leje en metalsøger og suse rundt med ude i haven. Så giver den jo lyd fra sig, når den møder rør og dæksel.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 01-03-05 20:22

No need to worry.

Jeg har fundet en hane tæt på vandmåleren, som ligger på den rigtige side og som er tilgængelig. Den var meget godt skjult i noget isolering.

Heldigvis.

Tusind tak for hjælpen

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 01-03-05 20:30

Ok Vatos - jeg var lige væk nogle timer, men da jeg læste dit indlæg fra kl 13.01 blev jeg lidt sur
det de fortæller dig på vandværket er IKKE rigtigt - den hane FØR måleren er deres ansvar - du har jo ikke mulighed for uden deres mellemkomst at indsætte/udskifte denne hane, da deres måler jo er plomberet
.... men godt at du har fundet den anden hane også, så er dit problem jo løst

det er iøvrigt også normalt, at der monteres en hane på begge sider af måleren, da det er sådan, at den med nogle få års mellemrum bliver udskiftet (måleren)

fortsat god aften
mvh
<\\Benny (Blik & Rør)

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 02-03-05 01:17

Kan kun give bennymanden ret. Hvordan hulen vil du ku´skifte en hovedhane (stophane) før din måler????. Lad vandværket om det

Mvh Jørgen ( olie-gas og vvs )

Godkendelse af svar
Fra : Vatos

Dato : 02-03-05 09:15

Tak for svaret bennymanden også tak til resten.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 02-03-05 09:19

I øvrigt, hvor plads skal håndværkeren fra vandværket have for at skifte vandmåleren. Jeg har en lille lem i gulvet jeg bruger til at aflæse, den er vel 25x35 cm.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 02-03-05 16:56

Hej igen Vatos.
Det kommer lidt an på hvor langt nede i dette "hul" din måler sidder
-----------------------------------
Han skal have plads til at løsne de unioner der sidder i begge ender af måleren, og selvfølgelig til at kunne spænde dem igen, og han sætter også en plumpe på et lille stykke ståltråd igennem et lille hul i den ene union, det skal han selvfølgelig også kunne komme til, men hvis den ikke sidder alt for dybt ned, så tror jeg det kan lade sig gøre igennem et hul på 25 x 35 cm.
-----------------------------------
Det kommer så også lidt an på hvor "vanskelig" han er

Held og lykke med det - og tak for pointene
mvh
<\\Benny

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 29-03-05 14:31

Hvad siger loven tilgangen til vandmåleren?

Vi har netop fået skiftet måleren. Han fik meget hurtigt svinet vores installation til, og at der ikke var nok plads til at en gammel mand som ham. Han gjorde det dog (det tog ham kun 5 min og han havde ingen problemer) men han var tæt på at kassere det. Jeg fik sgu læst og skrevet om hvordan det hele var noget lort.

Det er jo sjovt at det var så svært at komme til, at det så kun tog 5 min.