/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Svar til BjarneD
Fra : Dr_Dydendak
Vist : 323 gange
50 point
Dato : 01-03-05 02:07

For ikke at spamme en andens tråd opretter jeg denne. (http://www.kandu.dk/dk/spg/61638)

Her er et kort resume:

Fra : BjarneD Dato : 28-02-05 23:37
Et er teori, et andet er praksis og desværre er det sådan, at selv om man skulle kunne lave både LAN og WAN netværk med en TCP/IP protokols netbios så virker det ikke altid og eneste forklaring er, at WAN (Internet) blokerer for LAN (lokalnetværket) og i stedet for at kæmpe i dage og uger for, at få det til, at virke, som mange spørgere her på Kandu har gjort så kan man køre begge dele med to protokoller og slår man den sårbare netbios på TCP/IP fra og anvender den meget sikrere der er i IPX/SPX (NW LINK på XP og W2K) så kan man ofte løse problemet - Uanset hvad der står i visse manualer. Altså erfaring kontra teori.

----

Fra : Dr_Dydendak Dato : 01-03-05 01:27
BjarneD > Jeg kan ikke argumentere mod din erfaring, men der er 2 ting du overser her:

1.At computerne er forbundet med et krydset kabel og derfor ikke er på noget WAN.
2.At computerne godt kan "snakke" med hinanden.

Når den ene computer kan hente filer på den anden så er protokollen i orden.
Præcis ligesom vi to taler dansk med hinanden og forstår det. Det er ligegyldig at vi to skulle lære et andet sprog, når det går fint på dansk.
Den eneste grund til at installere IPX er hvis en Novell maskine ikke har TCP/IP og man gerne vil være på netværk med den.

Hvis man har problemer med sit Wan, så er det nok fordi at man ikke har sat sin router ordentligt op.

Jeg vil da også gerne lige høre om hvordan IPX/SPX er mere sikker end TCP/IP ?

Dydendak

----

Fra : BjarneD Dato : 01-03-05 01:35
Dydendak, du har ikke fat i det der, du burde være dumpet.
Du tror, at fordi det er Novell systemerne der har "opfundet" ipx/spx så er det en Novell protokol, Novell systemet vil ikke være tilfreds med den MS udgave.
IPX/SPX er med på XP home som standard og den er som du måske ved ikke egnet til at køre professionelt netværk.
Det er ikke et spørgsmål om der er Wan til stede, men om den er sat op til det hvilket er yderst normalt på en Windows XP baseret maskine, og sikkerheden er bedre i IPX/SPX fordi denne protokol er en LAN protokol hvor netbios i den kun bruges internt, mens netbios på TCP/IP kan misbruges af et WAN netværk.
Du får kun denne lettere forklaring fordi dette er gratis.

----

Kommentar
Fra : Dr_Dydendak

Dato : 01-03-05 02:12

Helt gratis vil jeg ikke have det. Jeg giver da gerne 50 point til gode svar.

Jeg kender godt til at IPX-protokollén er på windows 2000 og XP er forskellig fra Novell's propriotære IPX.
Jeg prøvet at skulle spille "red alert" v.1 på win2000, som bruger IPX (red alert, altså), men det virkede ikke.
Derimod er det den rigtige IPX der ligger på win 95/98/me.

Men som jeg forstår det du siger, så er der ikke TCP/IP der er usikker i sig selv men netbios.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-03-05 02:17

Det er sengetid,men her er lidt meget hurtig godnatlæsning. http://www.wintip.dk/win32/guides/net/sikkerhed.htm
Vil lige fortælle, at jeg har prøvet det i praksis og har både renoveret og opsat mellemstore netværk, også Novell.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 01-03-05 04:32

Et par personlige kommentarer til denne debat om holdinger, facts, ord valg og kommunikations former.

Citat
....desværre er det sådan, at selv om man skulle kunne lave både LAN og WAN netværk med en TCP/IP protokols netbios så virker det ikke altid....

Desværre så kan der godt opstå problemer med NetBIOS protokol delen (Windows Netværks delen), når den kører ovenpå TCP/IP.
Citat
og eneste forklaring er....

Næe, der er nu nok en lidt mere detaljeret forklaring på det problem. Det har ihvertfald INTET med LAN/WAN delen af IP protokollen at gøre. Det har nok en hel del mere med bindingnen mellem de forskellige lag i protokollerne, samt bindingerne mellem de forskellige protokoller at gøre.

Bindingerne bliver lige checket igen hvis man installerer en ny protokol, og så kan det se ud som om at det er den nye protokol som klarer problemet, hvor det i virkeligheden er almindelig oprydning i bindingerne mellem de forskellige netværks dele som der bliver ryddet op i.

At have en hurtig løsning i baghånden, på et relativt kompliseret problem (at få ryddet op i netværks informationerne i registreringsdatabasen) er altid godt at kende til.

Citat
Den eneste grund til at installere IPX er hvis en Novell maskine ikke har TCP/IP og man gerne vil være på netværk med den.

Her mangler vist ordet "nødvendige", så linien bliver mere i stil med: Den eneste NØDVENDIGE grund til at installere IPX på en windows pc, det er hvis Der er en Novell PC/SERVER på nettet, eller et program som direkte adresserer IPX protokollen.

Citat
Jeg vil da også gerne lige høre om hvordan IPX/SPX er mere sikker end TCP/IP ?

Lige lidt generel info om de underliggende netværks protokoller:

IPX er en "ikke route-bar" protokol. Der skal tilføjes SPX for at data pakkerne kan sendes ud over et enkelt Netsegment.

Microsofts NetBEUI er også en "ikke route-bar" protokol. Her findes der ikke nogen "overbygning" som kan gøre den route-bar.

Hvis man har sit eget netsegment (bag en router) så kan man forøge sikkerheden på sit Lokal Netværk, ved at køre Windows Netværket "Andre Computere" via en "ikke route-bar" protokol, som fx. IPX.

Den ene protokol er ikke mere sikker end den anden. Sikkerheden på et netværk opstår når man benytter og kombinerer forskellige egenskaber ved netværkets komponenter. Det være sig hardware som software.

Citat
Dydendak, du har ikke fat i det der, du burde være dumpet.

Tjae, kan man ikke få bolden, ved almindeligt spil, så kan man altid gå efter manden.
Det er jo et spørgsmål om takt og tone.

Citat
Altså erfaring kontra teori.

Burde nu nok lyde: "En hurtig og pragmatisk løsning" kontra "en kompliceret løsning som kan kræve mange steps og brug af flere programmer samt MS KB artikler"

Citat
Altså erfaring kontra teori.

Eller sagt på en anden måde: Erfaring kontra Teori. Sikke noget vås. Det er overhovedt ikke noget kontra her. Eftersom vi har at gøre med brug af praktiske implementeringer af forskellige modeller, så er der overhovedet ikke involveret noget teori.

-- En kommentarer om den anden del af det som jeg hører at dette sprøgsmål handler om.
De to kommentarer om >>erfaring kontra teori<< siger indholds mæssigt ca. det samme. Men pga. sprogbruget så opfattes to kommentarer nok en del forskelligt.

mvh. Per F.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-03-05 11:33

Skal jeg nu også til, at være ironisk over for en Per F. der på samme måde som Dydendakken kaster påstande ud i luften uden at give løsninger.
Dr. Dydendak forkaster praktiske brugbare forslag med løse teorier uden at følge dem op med løsningsforslag og baserer tilsyneladende det hele på sin alt for nye uddannelse (derfor den ironiske kommentar om dumpet).
Hvis brugere (læs datafagtekniker/supporter elever mm) her på Kandu ville hjælpe i stedet for, at udbasunere deres certificerede (U) viden så ville det ikke være nødvendigt, at gå i rette med dem, lige som overdommere som Per F, der heller ikke kan komme med en løsning, men bare lige skal lufte sin overviden.
Så længe nogen vil smide rundt med kommentarer til spørgsmål som de ikke ved nok om så tillader jeg mig, at være ironisk og om ironien forstås er ligegyldigt for jeg mener det slet ikke venligt!

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 01-03-05 11:42

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-03-05 11:47

Ja, så'n er livet Keldd.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 01-03-05 18:02

lyder som om det er OSI modellen..........man er lidt uenige om her.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-03-05 18:06

Nok muligt DK, men OSI modellen er jo ikke en løsning, men en forklaring af et system og det jeg efterlyser er praktiske løsninger til end users.