/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvordan lærer jeg min hund at gi' hals?
Fra : Pimp
Vist : 4075 gange
20 point
Dato : 28-02-05 22:07

Hej hej...

Var hjemme ved en ven her sidste dag, og han havde en hund som man kunne sige "gi' hals" til hvorefter den så begyndte at lave et "gjæf"... Tænkte lidt over det, og kunne ikke rigtig komme frem til hvordan man egentlig lærer sin hund det?

Så det kunne jeg egentlig godt tænke mig at vide, hvis nogen ville være så flinke at forklare mig det :)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-02-05 22:12

Ja, og når den så har lært det, vil du ønske den ikke havde, når den hele tiden vil vise hvor "dygtig" den er.

Men enkelt nok, få den til at "sit", og lok den med en "hundeguf" indtil den er så utålmodig for at få den, at den siger VUF

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 28-02-05 22:14

Vi gjorde det med vores, at når man kunne se, hun skulle til at sige noget, så skyndte vi os at siger "gi' hals". Når hun så gjorde det, fik hun omgående en godbid. Så gik vi over til at hun så en godbid, hvad der altid gør hende temmelig "op på dupperne", og lige inden hun gøede af utålmodighed, sagde vi igen "gi' hals". Til sidst kunne hun det, bare man sagde "gi' hals".
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Pimp

Dato : 28-02-05 22:20

Ahh ja, den havde jeg ikke lige tænkt på :)

Det må jeg prøve mig lidt frem med ;) For syntes da alligevel det var rimelig godt gjort af den hund jeg så... "Gi hals" .. Og så "Vuf"... Og det var det :D Ikke noget med lange gjæf, den kom bare med et enkelt vuf :)

Men takker da.. Vil jeg prøve.. Altså få den til at sitte, og hold en godbid, og så si' gi' hals lige inden den faktisk vil begynde at råbe og skrige efter sin kiks :P

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 28-02-05 22:40

Fordelen ved at have lært en hund at give hals er, at den også er nem at lukke munden på igen, når den gør af andre ting.
Hilsen Jette

Accepteret svar
Fra : lunadc

Modtaget 30 point
Dato : 28-02-05 22:45

Metoden til at lære hunden at halse på kommando er fin nok, hvis ikke hunden er interesseret i godbidder er et stk. legetøj eller en bold også fin.
det du skal gøre er bare at belønne hunden for at halse straks den gør det.
Det er fuldstændigt forkert at hunden vil halse mere når den lærer at gøre det på kommando, den vil faktisk være meget lettere at få til at stoppe, du skal jo bare rose den så stopper den.
Lær den at halse, sig så stille og stop en godbid i munden på den, det lærer din hund meget hurtigt.
Praktisk når der kommer gæster hunden halser du roser kort og siger stille og så har du ro.

Bodil

Kommentar
Fra : Pimp

Dato : 28-02-05 22:48

Smart :)

Var lige hurtig nede og prøve ved min hund, og den er faktisk allerede ved at lære det :) , godt nok kun nogen små bjæf den kommer med, men den er jo heller ikke så gammel endnu... Den er 7-8 måneder :)

I starten vidste den slet ikke hvad den skulle gøre af sig selv, da jeg holdte hundekiksen.. Den prøvede både sit og dæk, gi pote, og plads, og det den nu lige kunne finde på, men ingen af delene var rigtig, og så blev den lidt rastløs og kom med en knoren i starten som så senere udviklede sig til et lille sødt bjæf :D

Så det tyder da på at det virker ;)

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 28-02-05 22:59

Ja, sådan gjorde vores også da hun var lille og skulle lære de forskellige ting. Når hun ikke kunne huske hvad det var, gjorde hun det hele, for så ramte hun måske rigtigt.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Pimp

Dato : 28-02-05 23:03

Hehe, ja de er sgu nu søde de små sataner :D

I skal alle have tusind tak for hjælpen... Kan være jeg vender tilbage på et tidspunkt, med en ny ting jeg kunne tænke mig at lære min hund :)

Mvh Daniel

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 28-02-05 23:06

Hej Daniel.
Hvis du synes, du har fået svar, så vær sød og huske at lukke spørgsmålet. De ulukkede spørgsmål fylder uhyggeligt meget i ens profil.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Pimp

Dato : 28-02-05 23:08

Det må du undskylde, men er ny her på siden, og ved ikke hvordan jeg skal gøre dette...

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 28-02-05 23:37

Det er helt i orden. Måske skulle du læse "kom godt i gang" helt oppe i venster hjørne. Der står (ind imellem) en del, der er godt at vide. Der står også hvordan du laver smiley'er, hvis du har lyst til at lave sådan nogle.

Men du lukker ved at vælge den kommentar, du synes svarer bedst på dig spørgsmål. Oven over hver kommentar - ude i højre sidee - står der: "Accepter som svar" (eller sådan noget). Den trykker du på og så kommer der en side frem, hvor du skal bedømme svaret med stjerner. Du kan vælge mellem 1 og 5 stjerner. 1 for et udueligt svar 5 for et godt svar. Nederst har kandu på forhånd skrevet: "tak for svaret" for dig. Så kan du selv skrive noget mere, eller du kan bare lade det stå.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jerrik

Dato : 28-02-05 23:41

Jeg kunne skyde hunde der gir hals. Er nabo til 7 skotter!!!!!!!!!!!!!!!!!! (skotske terrier)

Godkendelse af svar
Fra : Pimp

Dato : 28-02-05 23:41

Tak for svaret lunadc. Synes det var din som var den bedste :) Takker endnu engang

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-02-05 23:46

haha - et er at give hals - et andet at lære en hund at give standhals - de fleste vil og kan godt - men for hulan da - vi prøvede og prøvede og ------ med en rotweiler der bare enten var for dum eller ikke ville - ellers helt som den skulle være - men pga det med standhals var den ikke særlig populær hos ph

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 01-03-05 15:54

Jeg kunne skyde hunde der gir hals. Er nabo til 7 skotter!!!!!!!!!!!!!!!!!! (skotske terrier)
vores nabo har kun en hund begynder ved 6 tiden også om søndagen