/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Citroen ZX 1,8i kan ikke holde i tomgang~
Fra : beiderman
Vist : 909 gange
100 point
Dato : 28-02-05 20:35

Hej

Er der nogen der kan hjælpe mig ?

Min Citroen ZX 1,8i fra 1995, kan ikke holde motoren kørende i tomgang, når den bliver startet
om morgenen. Jeg må simpelthen sidde med en fod på speederen og langsomt løfte foden væk fra
speederen, indtil motoren kan holde sig selv kørende.

Jeg har haft den til en mekaniker. Han skiftede tændrør. Han tog strømmen fra batteriet, så
bil computeren blev nulstillet. Det har han endda gjort 2 gange. Så har han haft den hos
et firma, hvor de skiftede et par følere, siger han.

MEN - den kan stadigvæk ikke holde sig selv kørende i tomgang.

Hvad er det der er galt med den bil ?

Er der nogen der har prøvet det samme? Eller bare løsningen?

For at køre til autoriseret Citroen-værksted - det koster spidsen af en "jetjager"!

Mvh
Peter

Kommentar
Fra : Tri

Dato : 28-02-05 20:42

Hej Beiderman!

Dit problem lyder meget bekendt, da min gamle mesters kone havde en ZX 1.4 der havde samme problem!

Hun fik skiftet sin tomgangsdysse & derefter kunne bilen holde sin tomgang.

Mvh. Tri

Kommentar
Fra : Tri

Dato : 18-03-05 16:18

Hej Peter!

Hjalp mit svar eller afventer du bare flere svar???

Tri

Kommentar
Fra : Tri

Dato : 22-03-05 00:55

Hej igen!

Det ser ud til at jkeg er den eneste der gide skirve til dig!

Har du fundet ud af om det er din tomgangsdysse som skal skiftes?

Tri

Kommentar
Fra : beiderman

Dato : 22-03-05 08:38

Hej Tri

Beklager min sene tilbage meldning.

Jeg har ikke fundet ud af om det er "tomgangsdysen" er hvad det er, der er i vejen. Men problemet er der stadig. Så jeg benytter faktisk en rytme med at sidde og holde gassen og slippe speederen stille og roligt, indtil den kan holde tomgangen af sig selv.

Hvor sidder denne "tomgangsdyse" egentlig? Jeg har lånt en reparationshåndbog over en ZX på biblioteket - du ved de der Haynes-bøger - og i den viser/nævner de ikke rigtig en tomgangsdyse.

Så spørgmålet er så også om det er een man selv kan skifte?

Så jeg forsætter med at lede, så vender jeg tilbage på et tidpunkt.

Mvh
Peter

Kommentar
Fra : Tri

Dato : 22-03-05 18:50

Hej Peter!

En "tomgangsdysse" er den dyssr som sidder i indsprøjtningssystemet.

Jeg ved ikke om en 1.8i har sådan en, men i en ZX 1.4i fra '94 findes den.

Du vender bare tilbage, når du får tid.

Mvh. Tri