/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
kileremmen hyler
Fra : binky
Vist : 7063 gange
100 point
Dato : 28-02-05 15:54

Vi har en gammel Volvo 360, som snart indkaldes til syn. Vi regner med, at det så bliver enden på den bil. Vi har i et stykke tid haft vrøvl med kileremmen, der hyler og hviner, når speederen røres. Det er især i frost og fugtigt vejr, og nu har vi fået et tip om, at der kan sprayes kølervæske på remmen. Er der nogen, der ved, om det er en god ide'? Vi er ikke meget for at ofre noget særligt på bilen, da den temmelig sikkert bliver kasseret til syn.
mvh
binky

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 28-02-05 15:59

En kilerem er vel ikke særlig dyr?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-02-05 16:00

Stram kileremmen, det er mest effektivt. Tager 5 minutter vha et par skruenøgler.

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 28-02-05 16:13

Og hvis ovenstående ikke hjælper, så er siliconespray et glimrende middel, - jeg bruger det, og anbefaler det til mine venner. Hvis ikke dette hjælper har jeg også været udsat for, at man har kørt med slap ventilatorrem så længe at kileremskiverne har været ødelagt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-02-05 16:15

En rem der i et stykke tid har hylet, er ikke sådan at få til at lade være igen, for den er blevet "blankslidt" og hård på overfladen, og dens brudstyrke er forringet fordi en rem der glider og hyler bliver varm.

Så af med den og på med en ny, den koster vel kun 30-40 kr

mvh dova

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 28-02-05 16:17

En smule bremsevædske,så er den som ny!!

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 28-02-05 16:31

Den med bremsevæsken har jeg også brugt, men må lige tilråde med største forsigtighed, hvis der kommer bremsevæske på lak, går der ikke lang tid inden lakken opløses, så man må straks igang med spritkluden hvis det sker. Men hvis ikke man har siliconespray er det selvfølgelig også en investering, og så må man da overveje at købe en ny rem. - Jeg har lige købt ny rem til min Carisma årg. 2001 = 110 kr. ved T.Hansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-02-05 17:12

Snak med en håndboldspiller og lån lidt harpiks.
(gælder kun dette tilfælde..............ellers en ny rem på)

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 100 point
Dato : 28-02-05 17:25

Både i kølervæske og bremsevæske er stoffer der smører... Derfor stopper lyden, når den påføres. Bremsevæske er dog meget brandfarligt og jeg vil derfor på det kraftigste fraråde at det bruges til andet end bremsevæske. Kølervæske er virksomt kort tid, hvorefter der skal mere på. Jeg vil anbefale dig at sikre dig, at kileremmen er så spændt, som den skal være. Hyler den stadig, sprayer du den med siliconespray som nævnt tidligere. Den gøres et par gange eller tre og holder en sæson....

Vaxen

Kommentar
Fra : Kentvester

Dato : 28-02-05 21:56

I glemmer det noget vigtigt, hvis kilremmen er slidt smal, altså på siderne, så lægger den i bunden af remskiven, derved kan hylen også opstå. Normalt skal remmen og remhjulet være lige højt. Det kan også kontrolleres ved at se om remhjulet er slidt blankt i bunden, det er et godt tegn på en slidt rem.
Jeg syntes at hvis remmen skal sprøjtes med noget, at der skal bruges remfedt, det kan købes på sprayflaske.

hilsen
kentvester

Kommentar
Fra : Kentvester

Dato : 28-02-05 21:56

I glemmer det noget vigtigt, hvis kilremmen er slidt smal, altså på siderne, så lægger den i bunden af remskiven, derved kan hylen også opstå. Normalt skal remmen og remhjulet være lige højt. Det kan også kontrolleres ved at se om remhjulet er slidt blankt i bunden, det er et godt tegn på en slidt rem.
Jeg syntes at hvis remmen skal sprøjtes med noget, at der skal bruges remfedt, det kan købes på sprayflaske.

hilsen
kentvester

Godkendelse af svar
Fra : binky

Dato : 04-03-05 11:31

Tak for svaret vaxen.
Det var gode svar alle sammen, men desværre kan der kun gives point til en.
mvh
binky

Kommentar
Fra : hr.hat

Dato : 07-03-05 13:28

lad være med at spray kølevæske på!!!! og stram remmen op, det tager ingen tid!!!! ellers er en rem ikke det dyreste!!!!!!!

Håber det kan hjælpe