/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Nyt system - nogen fælder?
Fra : clm1978
Vist : 612 gange
40 point
Dato : 28-02-05 14:13

Jeg er blevet tilbudt nedenstående system gennem mit arbejde. Jeg skal over tre år betale ca. 7000 for det. Nu vil jeg så godt vide, om der er noget særligt jeg børe være opmærksom på. Jeg spiller fortrinsvis Tiger Woods 2005 men kunne også godt finde på at spille forskellige bil-spil i ny og næ. Ellers benyttes PC'en fortrinsvis som kontormaskine.

Intel® Pentium® 4 processor 550
3.4 GHz
800MHz FSB, 1Mb cache
1024 MB RAM
250 G S-ATA harddisk (7200rpm)
160 G flytbar harddisk (7200 rpm)
Hukommelseskortlæser til 9 kortformater
DVD-drev 16x
DVD-brænder (Double Layer DVD+/- RW 8x)
NVIDIA® Geforce™ 6800 grafik med 256 MB
S-video TV-Out
Intel High Defination Audio 7.1 lydsystem
TV og FM tunerkort med fjernbetjening
10/100 netkort
WirelessLAN 54g med Soft Access Point
USB 2.0 og Firewire
Trådløst tastatur og mus
Phillips 17" TFT model 170x5FB

Kommentar
Fra : BarsKill

Dato : 28-02-05 14:22

Hvis ikke du køber det vil jeg gerne!!!

Kommentar
Fra : clm1978

Dato : 28-02-05 14:25

Jeg skal nok købe den
Men jeg ville bare gerne have lidt info om selve systemet - hva er hot og hva er not? Hvordan med skærmen og spil vil det volde problemer?
Hva vil TV-out i grunden sige? At jeg kan få skærm billedet over på TV'et? Kræver det ikke en særlig indgang i TV'et?
Endelig vil jeg gerne vide, hvad Intel High Definetion Audio 7.1 vil sige - hva er det?

Accepteret svar
Fra : larsfrohn

Modtaget 40 point
Dato : 28-02-05 16:16

Hej Elm

Det er en ret god maskine problemet er at du ikke ud fra spec. kan aflæse om det er en PCI-X maskine med et PCI-X grafikkort eller om det er en "ældre" model med AGP. Se om grafikkortet her: http://www.nvidia.com/page/geforce_6800.html

Det som kommer til at ske er at her over de næste 6-9 mdr. skifter alle producenter ud, således at AGP bliver en secunda vare, og alle vil lave PCI-X grafikkort. Dermed falder de i pris, og at når du som om 3 år har fået et nyt spil til sønnen, kan det ikke spilles, og det koster en bøjet arm at opgradere, fordi det er AGP.

Så første fælde: er det AGP8 eller er det PCI-X grafikkort der sidder i dyret.

TV Out vil sige at der på dit Videokort er et composit udtag, som du så kan sætte ind i dit Fjernsyn, således at du kan afspille DVD film på PC'eren, men se det på fjernsynet. Fjernsynet optræder altid som secundær skærm og kan ikke køre som primær skærm umiddelbart. På fjernsynet skal der være en composit indgang, hvis ikke kan du tilkøbe et scart stik med composit/S-VHS indgang + lyd, og dermed på billedet ind via dit SCART signal på fjernsynet.

Intel High Definition 7.1, er Intels nyeste lydkort, som sidder på Motherboardet, og er et 8 kanals lydkort. Jeg kan ikke give dig links etc., fordi det netop sidder på Motherboardet, og ikke kan anskaffes seperat.

Men alt i alt en pænt god maskine, som du nok skal blive glad for.

Lars

Kommentar
Fra : clm1978

Dato : 28-02-05 16:43

Hmm, der er tale om HP's helt nye Pavilion W5000, så mon ikke det er det seneste nye der sidder i maskinen? Kunne man ikke forestille sig det?
Er "fælden" omkring grafikkortet så afgørende, at man bør overveje ikke at købe, såfremt det er AGP?

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 28-02-05 17:03

HP sælger ikke i DK en W5000 model - kun 4200 eller 6200, så her kan jeg heller ikke hjælpe dig. W plejer at stå for Workstation, og så det plejer det at være PCI-X - MEN...... da de ikke har en W5000 model kan der være tale om en anden type udgået model, som så tilbydes til specialpris til hjemmePC ordningen.

Fordel: HP slippe af med et lager af gamel hardware, og kuden får noget - ikke topmodernet men - rigtigt godt, men betaler samtidigt dyrt for noget som kun er lidt forældet inden anskaffelsen. Det er nemlig sådan HP/IBM/Fujitsu-Siemens tjener penge til deres aktionærer.

Om du accepterer AGP frem for PCI-X er helt op til dig, men hvis det var mig som skulle investere 7K + evt. lønnedgang etc. i 3 år, så ville jeg sikre mig at det var noget som jeg med rimelighed kunne bygge videre på uden at skulle optage nyt huslån for at opgradere. Tag evt. det TV-kort væk og kræv en PCI-X kort i stedet, for du skal alligevel ikke se TV på din 17" TFT, og radio henter du via bredbåndet, så hvad skal du med det???

Lars

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 28-02-05 17:17

jeg syntes det lyder som et okey tilbud

mvh Granslam

Kommentar
Fra : clm1978

Dato : 28-02-05 17:18

Det ved jeg ikke, om det kan være tilfældet - at det er en udgået model.

Jeg må forsøge at finde ud af, om det er PCI-X.
Jeg skal dog lige tilføje, at der alene er tale om 7000 i alt over de 3 år - dette er inkl. lønnedgangen.
Som jeg kan se på nettet så koster dette grafikkort omkring 2500-3000 - kan det virkelig være helt forældet om tre år? Skal man ikke være hardcore pc-entusiast for ikke at være dækket ind langt ud i fremtiden?

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 28-02-05 17:35

Hej Elm

for 6 mdr. siden solgte nogle 128MB grafikkort til AGP som i dag ikke kan køre de nyeste spil som alle taler om - kortet kostede dengang 1.295,- + moms, så jov der kan være tale om at indkøbe forkert især fordi spilleproducenterne er ved at skifte grafikmotor, og derved sker der nogle ret avanceree ting indenfor de næste 6-9 måneder.

Så du spilder ikke dine penge, men du kan ikke køre spille med fuld opløsning, elelr med alle grafikdetaljer aktiveret, og så er det jo i længden lige meget hvor meget det koster, men så hellere købe noget til 5,95 end til 2.595,- hvis du kan følge mig her.

Lars

Godkendelse af svar
Fra : clm1978

Dato : 11-03-05 14:03

Tak for svaret larsfrohn.