/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Makhani chooze
Fra : lumor
Vist : 931 gange
100 point
Dato : 28-02-05 13:33

Jeg kunne godt tænke mig en opskrift på Makhani chooze(Butter chicken) den skal smage som opskriften på India Place.
Er der en der kan give mig denne, vil jeg være meget taknemlig.

Kommentar
Fra : memuel

Dato : 28-02-05 13:36
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-02-05 13:38

Du kunne jo også selv prøve at søge på Google, så får du sikkert mange flere opskrifter.

Kommentar
Fra : lumor

Dato : 28-02-05 13:44

jeg har prøvet på Google, jeg har også prøvet nogle af opskrifterne, jeg søger en opskrift der smager ligesom butter chicken på India Palace.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-02-05 13:47

OK. Man kan jo ikke bedømme smagen før har afprøvet selve opskriften, så vi må håbe der er nogen der kender smagen fra India Place. Hilsen og held og lykke. Arne

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 28-02-05 16:44

Mums... Det bedste indiske mad stammer fra India Palace!!!! Æv, jeg bor alt for langt væk.... Men men... jeg har en opskrift, der også er brandgod....

Jeg skriver den lige og sender den om lidt...

Vaxen

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 100 point
Dato : 28-02-05 17:01

Murgh Makhani:

4 personer:
900 g kylling (i kvarte eller mindre stykker med ben, men uden skind - eller stykker uden ben)
4-5 spsk olie

Til marinaden:
4 dl sødmælks-youghurt
6 fed hvidløg
1 cm frisk ingefær
1 tsk rødt chillipulver eller paprika
1/4 tsk stødt koriander
1/2 tsk stødt spidskommen
1/2 tsk garam-masala pulver
Evt et nip tandorifarvestof, ikke nødvendigt
1/2 tsk salt
2 tsk limesaft

Til makhani-saucen:
700 g tomater
1/2 tsk tørrede bukkehornsblade (kasuri methi)
75 g iskoldt smør
1/2 tsk paprika
et par dråber eddike
1/4 tsk garam-masala pulver
salt
3 spsk fløde 13%

1) Start med at lave marinaden. Hæld youghurten i et gele- eller osteklæde så vallen løbe fra. Blend hvidløg sammen med ingefær. Rør denne pure og marinadekrydderierne i den afdryppede youghurt sammen med salt og limesaft. Bland det hele godt.

2) Skold tomaterne til Makhani-saucen og flå dem. Mos dem groft med en gaffel eller kartoffelmoser. Mal de tørrede bukkehornsblade til pulver i en kaffe- eller krydderimølle.

3) Hvis du bruger kyllingestykker med ben i, skal de snittes flere steder. læg dem i marinaden og lad dem trække mindst en time, hellere to og allerhelst natten over.

4) Når du er klar til at lave retten, varmer du olien i en stor, tykbundet sauterpande og kommer kyllingen i sammen med marinaden. læg låg på, skru ned får varmen og lad kødet snurre, til det er mørt. Vend stykkerne et par gange

5) Hæld tomatmosen i en pande og lad den koge i ca. 5 minutter, til noget af væden er fordampet.

6) Tilsæt det iskolde smør sammen med paprika. Når smørret er smeltet, må saucen koge præcis 1 minut, ikke længere. Smag på den. Hvis den ikke er syrlig, kan du smage den til med lidt eddike. Kom de stødte bukkerhornsblade og garam-masala-pulveret i og smag til med salt. efter 30 sekunders forløb rører du fløden i, og saucen er færdig. Hæld den i sauterpanden, bland den godt med kyllingestykkerne og server retten med det samme.

Der må IKKE koges mere end 2 minutter efter det iskolde smør er smeltet.

Opskriften er fra bogen: "Fra det indiske køkken" af Camellia Panjabi.
Jeg vil på det varmeste anbefale denne til indisk mad, da den ikke er "modificeret" efter europæiske standarder. Det er originale indiske opskrifter, hun selv har indsamlet blandt indiske kvinder i både store byer og små landsbysamfund.
Maden smager virkelig godt!!!

God fornøjelse!!

Vaxen

Godkendelse af svar
Fra : lumor

Dato : 02-03-05 14:58

Tak for svaret vaxen. Murgh Makhani, jeg håber denne opskrift svarer til Makhani chooze.
Jeg vil straks prøve denne opskrift:)

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-03-05 16:43

God fornøjelse! Og vil du være sød at vende tilbage med "dommen"???

Vaxen

Kommentar
Fra : lumor

Dato : 04-03-05 13:43

Det skal jeg nok, :) go weekend