/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Påhængsmotor Kort/Langt ben
Fra : dksel
Vist : 11048 gange
50 point
Dato : 27-02-05 21:11

Hvordan ser man om en påhængsmotor er med kort eller langt ben ?

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 27-02-05 21:43
Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-02-05 21:46

På længden

Nej, det var for sjov.
Der findes faktisk flere længder:
Kort, Lang, X-lang, XX-lang.

Og nu er jeg ikke helt klar over om det er standardmål, men f.eks. for Suzuki motorers vedkommende er længderne på de forskellige ben:
Kort: 381 mm
Lang: 508 mm
Xlang: 635 mm
XXlang: 762 mm

mvh dova

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 27-02-05 21:52

hej dksel.

Det lange link jeg lagde med i mit indlæg "deler" sig af en eller anden grund

Hvis du gerne vil se billedet af en langbenet bådmotor, så kan du markere HELE linket og kopiere det op i Adresselinien og trykke ->Gå - så kommer du ind på siden

mvh
<\\Benny

Kommentar
Fra : dksel

Dato : 27-02-05 23:19

Jamen, hvad måler man i forhold til

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 28-02-05 01:33

uden på nogen måde at kende en hel masse til det dksel
så vil jeg tro det f.eks. kunne være en afstand fra bespænding til skrueaksel
-----------------------------------------------------------------
..... men dksel, min nabo er Skipper og har selv en jolle m/påhængsmotor, så jeg vil spørge ham i morgen og siden fortælle hans svar HER.
go´nat
<\\Benny

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 28-02-05 11:00

Du måler fra det pungt hvor du sætter motoren fast og til et stykke ned i vandet således at hele skruen er under vand også hvis der er bølger

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 28-02-05 11:10

Jeg mener man måler fra der hvor "benet" er spændt på selve mototen, og så ned til den "flange" der sidder oven over selve skruen.
Det passer i hvert fald med målene på min lille Mercury med langt ben.

mvh dova

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 28-02-05 18:15

Du har faktisk fået svaret, så dette bare for at skære det ud i "pap".
Der måles fra overkant af ophæng (der hvor motoren hænger inden du spænder skruerne) og til skilleplade/beskyttelsesplade lige over skruen.
De fleste motorer kan fås med både kort og langt ben, og mange af dem med kort ben, kan forlænges ved indskydning af et mellemstykke, ligesom en del med lang ben kan afkortes ved fjernelse af mellemstykke.
Mvh
dabj

Godkendelse af svar
Fra : dksel

Dato : 28-02-05 18:36

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 28-02-05 20:04

Hej dksel.
Til min glæde kan jeg se du har fået brugbare svar
-------------------------------------
... det er helt rigtigt som dabj er inde på - de fleste motorer kan ændres fra det ene til det andet - nogle bruger et mellemstykke andre modeller har forskellige stykker der monteres fra underkant motor til den flange ovenpå selve skruen - så kan man udskifte stykket efter hvor langt der skal være ned til skruen på netop din båd, det er jo bådens udformning der hvor motoren skal fastgøres, der afgør om du har brug for en med langt ben, eller kort ben
god fornøjelse
mvh
<\\Benny

ps: jeg havde lovet at fortælle hvad jeg lærte i dag, det være hermed gjort